w , ,

CUPRA Ateca po liftingu – test, ceny, dane techniczne, wrażenia z jazdy

CUPRA Ateca po liftingu - test, ceny, dane techniczne, wrażenia z jazdy

Sportowy SUV? Brzmi jak oksymoron, ale w XXI pierwszym wieku nie brakuje takich połączeń. Ten model jest tego dobrym przykładem.

CUPRA Ateca reprezentuje grono kompaktowych SUV-ów, ale ma więcej charakteru od większości konkurentów. Została stworzona z myślą o dynamicznym prowadzeniu, co dla wielu może nie mieć sensu. Zanim jednak o właściwościach jezdnych, zwróćmy uwagę na design. Już na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to zwykły, rodzinny pojazd, który ma zawozić podróżnych na grzybobranie. Owszem, to też potrafi, ale jego potencjalny użytkownik będzie miał raczej inne plany.

CUPRA Ateca 2021 test
Z tyłu dominują cztery końcówki układu wydechowego

Fan hiszpańskiej marki bez problemu dostrzeże, że to wersja po liftingu. Zdradzają to przede wszystkim przeprojektowane reflektory, nowy zderzak i grill o zmienionym kształcie. Z tyłu dominują natomiast wąskie lampy zachodzące na klapę, spojler dachowy i cztery końcówki wydechu sąsiadujące z dyfuzorem. Dopełnieniem całości są dedykowane felgi z wstawkami w kolorze miedzianym, nawiązującym do logo producenta.

Klasyka i nowoczesność we wnętrzu

W kabinie znajdziemy przyzwoite materiały wykończeniowe, które starannie spasowano. Nie jest to poziom aktualnie oferowanego Tiguana, ale niewiele brakuje. Sam kokpit to mieszanka dwóch światów. Warto dodać, że bardzo udana mieszanka. Zestawienie konserwatywnych rozwiązań z tymi nowoczesnymi nie zawsze jest wartościowe, ale w tym przypadku możemy na to liczyć. Patrząc na najnowsze modele koncernu Volkswagena, warto docenić ten projekt…

Cupra Ateca 2021 wnętrze
Kokpit jest nowoczesny i ergonomiczny

Cyfrowe wskaźniki mają czytelną formę – w każdej konfiguracji. Działają bardzo sprawnie i nie męczą wzroku. Tuż obok nich wkomponowano dotykowy ekran multimedialny. Niestety, pozbawiono go fizycznych przycisków i pokręteł. Mimo tego, obsługa nie nastręcza problemów. Bardzo pozytywnie na ergonomię wpływa niezależny, konwencjonalny panel automatycznej klimatyzacji. Cieszą także pojemne kieszenie i schowki. Na szczególne uznanie zasługuje kierownica – świetnie leży w dłoniach.

CUPRA Ateca kabina
Fotele ze zintegrowanymi zagłówkami zdobi niebieska tapicerka

Niebieska, skórzana tapicerka? Czemu nie! Projektanci CUPRY pozwolili sobie na ten krok i wyszło całkiem nieźle. Fotele są wystarczająco obszerne i umożliwiają dobranie właściwej pozycji skrajnym sylwetkom. Podparcie boczne współgra tu z akceptowalną miękkością sprawdzającą się podczas dłuższej jazdy. W drugim rzędzie też nie ma powodów do narzekań. Dwie dorosłe osoby będą tu miały komfortowe warunki. Plusik a dobry kąt pochylenia oparcia.

Cupra Ateca pojemność bagażnika
Bazowa pojemność bagażnika to 485 litrów

Z kolei pod elektrycznie sterowaną klapą kryje się spory bagażnik. Jego podstawowa pojemność to 485 litrów. Po złożeniu drugiego rzędu (za pomocą wygodnych cięgien) możliwości przewozowe rosną do 1579 litrów. Praktyczność kufra zwiększają dodatkowe wnęki i szeroki otwór ułatwiający wkładanie większych rzeczy. Próg załadunku mógłby zostać poprowadzony nieco niżej, ale nie jest źle.

CUPRA Ateca 2021 – dane techniczne

Przechodzimy do kluczowych liczb. CUPRA Ateca ma pod maską silnik 2.0 TSI generujący 300 koni mechanicznych oraz 400 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Sprzęgnięto go z siedmiobiegową przekładnią DSG, która kieruje wszystkie argumenty na obie osie (4Drive). Hiszpański SUV w takim wydaniu waży dokładnie 1626 kilogramów. Dużo? Powiedziałbym, że optymalnie, biorąc pod uwagę gabaryty i napęd.

CUPRA Ateca moc
Silnik 2.0 TSI oferuje 300 KM i 400 Nm

Zresztą, osiągi mówią same za siebie. Rozpędzanie do pierwszej setki trwa zaledwie 4,9 sekundy. Przyspieszanie kończy się dopiero przy 247 km/h. To są parametry godne najżwawszych hot hatchy. I to robi wrażenie. Apetyt tego samochodu nie jest oczywiście tak optymistyczny, jak podaje producent, ale nie ma problemów, by uzyskać średnią w okolicach 10,5 litra w cyklu mieszanym.

CUPRA Ateca w trasie

Konwencjonalna Ateca oferowana przez SEAT-a prowadzi się naprawdę dobrze, ale CUPRA podnosi poprzeczkę znacznie wyżej. Układ kierowniczy jest czuły i precyzyjny, a zawieszenie wyjątkowo sprężyste i mniej tolerancyjne. To oznacza, że przechyły nadwozia zostały zminimalizowane, ale trudno też oczekiwać wysokiego komfortu. Mogę jednak pokusić się o stwierdzenie, że warunki standardowej podróży są akceptowalne. Na gładkich nawierzchniach narzekać nie sposób. Dopiero poprzeczne nierówności zdradzają, ze to rasowy gracz.

CUPRA Ateca przyspieszenie
Hiszpański SUV osiąga setkę w zaledwie 4,9 sekundy

Hiszpański SUV lubi zakręty, co nie jest takie oczywiste w przypadku samochodów z takim nadwoziem. Fajnie, że udało się uzyskać taki efekt, nawet jeżeli wygoda jazdy musiała odrobinę ucierpieć. CUPRA daje ogromne poczucie pewności, także przy prędkościach autostradowych – wyczucie położenia przednich kół nie stanowi problemu. Nie ma też mowy o wrażliwości na podmuchy wiatru.

CUPRA wrażenia z jazdy
Auto ma twardsze zawieszenie i bardziej czuły układ kierowniczy, niż konwencjonalna Ateca

Co ciekawe, samochód sprawdza się też w warunkach miejskich. Nie jest przesadnie duży, a na dodatek z pozycji kierowcy daje dobrą widoczność w każdym kierunku. Ponadto, posiada systemy, które rzeczywiście czuwają nad bezpieczeństwem. Nie działają one nadgorliwie, dlatego nie prowokują do wyłączania, co zdarza się niestety coraz częściej. Granica między pomocą a przeszkadzaniem jest w takich przypadkach bardzo cienka.

Ile kosztuje CUPRA Ateca?

Kompaktowy SUV z Hiszpanii jest dostępny od 192 000 złotych. Pod maską znajdziemy oczywiście 300-konny silnik benzynowy – inny nie występuje. Bazowe wyposażenie nie ma specjalnych braków, ale na liście opcji widnieją dodatki, które mogą podnieść wydatek o nawet 30 tysięcy złotych. Najdroższe są wyczynowe hamulce firmy Brembo wyceniane na ponad 10 tysięcy złotych.

CUPRA Ateca ceny 2021
Ceny tego modelu zaczynają się od 192 000 złotych

Ateca jest wyjątkowo udanym SUV-em. To propozycja dla posiadacza rodziny, który chciałby kupić hot hatcha, ale potrzebuje praktyczności oraz przestronności. CUPRA sprawdza się w roli samochodu na wiele okazji i stanowi świetny kompromis między osiągami a użytecznością na co dzień.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CUPRA Formentor moose test

CUPRA Formentor (310 KM) – jak sobie poradziła w teście łosia? (wideo)

Chevrolet Corvette C8 rozbity w Dubaju

Dubaj jest uboższy o kolejny supersamochód. Chevrolet Corvette C8 doszczętnie rozbity (wideo)