w

Citroen C3 1.4 HDI (2002-2009)

Obraz kryzysu jest coraz wyraźniejszy dla naszych oczu. Dla kieszeni również? Wysokie ceny paliw, zwiększenie podatków i kłopoty z zatrudnieniem – niestety nie ma od tego ucieczki i trzeba to przetrwać. Jak sobie z tym radzić? W przypadku samochodów dobrym wyborem będzie coś niewielkiego, ekonomicznego i w miarę mało usterkowego. I właśnie tę grupę pojazdów reprezentuje Citroen C3 1,4 HDI pierwszej generacji!

 

W kwestii designu nie można małej ?Cytrynie? niczego zarzucić. Jest wśród nas od 2002 roku, ale ciekawie zaprojektowana karoseria, w której dominują obłe kształty, nie zestarzała się tak bardzo jak klasowi rywale. To jednak nie jest jedyną zaletą. Każdy element nadwozia, od zderzaków poprzez reflektory, aż po dach i tylne lampy, wydaje się być zaprojektowany właśnie do tego modelu. Taki typ połączeń stylistycznych jest unikatowy do tej pory, dzięki czemu C3 skutecznie wyróżnia się w tłumie. Warto dodać, iż rzadko spotyka się ten samochód w nudnym kolorze, co znacznie zwiększa jego atrakcyjność.

 

Przyjemne z pożytecznym. Właśnie tak można określić połączenie walorów praktycznych z estetycznymi w kabinie małego Citroena. Bardzo wiele egzemplarzy zostało wyposażonych w dwukolorową tapicerkę i klimatyzację (często automatyczną), co w tym segmencie nie jest takie oczywiste. Jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza jest na dobrym poziomie, jednakże na głębszych dziurach może czasem coś mizernie imitować skrzypce. Z przodu jest bardzo dużo miejsca, dlatego każdy powinien znaleźć dla siebie odpowiednią pozycję. Na tylnej kanapie zaskakuje ilość wolnej przestrzeni nad głowami, aczkolwiek brakuje jej za to na nogi. Trzeba także liczyć się ze skromną szerokością nadwozia. Dwie osoby zmieszczą się tu jednak bez najmniejszych problemów. Przedstawiciele segmentu B w naszym kraju bardzo często zastępują auta rodzinne. W przypadku tego modelu ma to sens, bowiem bagażnik o pojemności 300 litrów daje spore możliwości.

 

W kwestii właściwości jezdnych trudno doszukiwać się ogromnych zalet, ale nie można także wyróżnić wielkich wad. Samochód jest miękko zestrojony, dzięki czemu skutecznie tłumi wszelkiego rodzaju nierówności. Podczas dynamicznej próby zmiany toru jazdy potrafi przechylić się na bok, ale bez obaw ? nie podpiera się lusterkami. Trzeba oczywiście pamiętać, że mamy do czynienia z typowym autem miejskim. Układ kierowniczy idealnie spisuje się na terytorium miejskim, gdzie manewrowanie Citroenem to czysta radość. W trasie przy prędkościach autostradowych w kabinie robi się trochę za głośno, jednakże nie jest to naturalne środowisko tego auta. W tej kategorii miejski ?Francuz? ląduje w środku stawki.

Według nas najlepszym wyborem dla tego modelu jest silnik 1,4 HDI o mocy 70 KM współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną. Taki zestaw sprawdza się w prawie każdych warunkach. Ta jednostka w C3 spisuje się nader dobrze – jest oszczędna (bez problemu można osiągnąć wynik na poziomie 5,5 litra w cyklu mieszanym), kulturalna i całkiem żwawa ze względu na przyzwoity moment obrotowy. Oczywiście wyprzedzanie ciężarówki tym autem nie będzie najkrótszą czynnością, jednakże wielu powodów do narzekań mieć nie można. Do minusów można natomiast zaliczyć pracę skrzyni ? nie jest królową precyzji, a jej skoków nie powstydziłby się nawet mały kangur.

 

Francuskie samochody uchodzą za awaryjne. Szczególnie w naszym kraju? Nie jest to jednak do końca prawda. Citroen C3 nie został wyposażony w skomplikowaną technologię, dlatego też nie trzeba obawiać się drogich napraw elektroniki. W kwestii silnika trudno do czegokolwiek się doczepić. Trzeba oczywiście uważać na paliwo. Obecnie produkowane diesle są wrażliwe na paliwo, warto więc tankować na markowych stacjach. Na polskich drogach najbardziej cierpi zawieszenie. Trzeba zatem liczyć się z nagminnym wybijaniem się sworzni. Czasem zdarzają się usterki przekładni kierowniczej zintegrowanej ze wspomaganiem. Nieco denerwującą wadą są pękające ograniczniki drzwi, które podczas otwierania i zamykania potrafią wydawać z siebie nieprzyjemne dźwięki. Na tym jednak koniec wad. Nadwozie zostało bardzo dobrze zabezpieczone przed korozją, dlatego obecność ?rudej? na którymś z elementów karoserii może wiązać się z wypadkową przeszłością.

 

Citroen C3 to samochód miejski z prawdziwego zdarzenia. Sprawdza się w mieście, jest oszczędny, a nawet da sobie radę z daleką podróżą. Ceny tych samochodów z początku produkcji zaczynają się od 9 tysięcy złotych. Za egzemplarz z 2005 roku w podanej przez nas specyfikacji trzeba wyłożyć około 12 tysięcy złotych. Trzeba jednak zaznaczyć, iż jest tego wart ze względu na tanią eksploatację, oszczędny silnik i przyzwoite walory praktyczne.

 

Autor: Wojciech Krzemiński
Zdjęcia: Citroen

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

BMW E36 316i Compact (1994-2000)

Kalendarz F1 na sezon 2013