w

Skoda Fabia I (1999-2008)

Na początku lat 90-tych nad firmą z Mlada Boleslav zbierały się czarne chmury. Przestarzały technicznie Favorit, wówczas jedyny model w gamie, nie miał szans w walce z silną konkurencją. Nadzieją dla Skody stał się sojusz z Volkswagenem, który w ciągu kilku lat pozwolił kompletnie zmienić wizerunek firmy. Głównym motorem napędowym tej przemiany stała się Fabia, która cieszy się ogromną popularnością na rynku wtórnym. 

Debiut Fabii przypadł na odbywający się w 1999 roku Salon Samochodowy we Frankfurcie. Nowa Skoda zbudowana została na płycie podłogowej przeznaczonej dla IV generacji VW Polo. Początkowo model dostępny był jedynie w wersji 5-drzwiowej. W 2001 roku oferta została powiększona o sedana i funkcjonalne kombi. Fabia zdecydowanie nie należy do samochodów wybieranych z powodu atrakcyjnej stylistyki, jednak nie można jej wiele zarzucić ? design jest bardzo neutralny, dzięki czemu wolno się starzeje i trafia w gusta szerszego grona odbiorców.

We wnętrzu również obyło się bez zbędnych fajerwerków, a wprawne oko od razu dostrzeże elementy pochodzące z innych modeli niemieckiego koncernu. Ergonomia jak przystało na produkt Grupy VW jest bardzo dobra, więc każdy już po paru chwilach opanuje obsługę samochodu. Fabia w Polsce najczęściej pełniła rolę samochodu budżetowego, dlatego wiele egzemplarzy ma dość ubogie wyposażeni. Znalezienie bardziej ?wypasionej? sztuki nie powinno być jednak sporym problemem.

 

W 2005 roku została poddana odświeżającemu retuszowi. Zmiany z zewnątrz są jedynie kosmetyczne ? dużo więcej uwagi poświęcono wnętrzu, gdzie oprócz wprowadzenia nowej deski rozdzielczej zastosowano lepsze materiały i poprawiono standard wyposażenia. Mała Skoda jest praktyczna – bagażnik hatchbacka ma standardowo 260 litrów, co jest przyzwoitym wynikiem jak na segment B. Sedan oferuje 438 litrów, ale dużo lepiej w charakterze ?tragarza? czuje się kombi, które mimo nieco mniejszej pojemności bagażnika (426 litrów) jest bardziej praktyczne. Szkoda tylko, że możliwości przewozowe Fabii kombi trochę ogranicza mocno zaokrąglony tył.

 

Jak przystało na produkt Grupy VW, Fabia ma do zaoferowania bogatą listę jednostek napędowych. Gamę ?benzyniaków? początkowo otwierał stworzony przez Czechów litrowy motor o mocy 50 KM, jednak już w 2000 roku został wycofany z oferty. Wkrótce na jego miejscu pojawiły się nowe trzycylindrowce 1.2 MPI (54 KM) oraz HTP (54 i 64 KM). Najczęściej spotykane są samochody wyposażone w silniki 1.4 (8V ? 60-68 KM, 16V ? 75-101KM). Dostępny był także 115-konny motor o pojemności dwóch litrów.

W gamie diesli również spotkamy ?starych znajomych? ? silniki 1.9 SDI (64 KM) i TDI (101-130 KM). Od 2003 roku wprowadzono również niewielkie 1.4 TDI (70-80 KM). Najlepszym wyborem wydają się być motory 1.4 16v oraz 1.9 TDI/SDI i to właśnie one dominują wśród samochodów dostępnych na rynku wtórnym. Fabia jest dość komfortowa i prowadzi się przewidywalnie, a mały promień skrętu ułatwia manewrowanie na parkingu. Należy jednak uważać przy cofaniu ? duże słupki tylne ograniczają widoczność. Produkcję Fabii I generacji zakończono w 2008 roku.

 

Jedną z największych kart przetargowych Fabii oprócz ceny jest jej solidność i prosta budowa, co znacząco wpływa na koszty eksploatacji. Oczywiście niewielka Skoda nie jest pozbawiona wad ? w samochodach z pierwszych lat produkcji użytkownicy mieli wiele zastrzeżeń co do trwałości zawieszenia (sworznie wahaczy, łączniki stabilizatorów). Samochód często jest też trapiony przez drobne, ale dokuczliwe usterki.

Na szczęście ceny części są z reguły bardzo niskie. Do typowych bolączek modelu należą m.in. przeciekające uszczelki ? można temu zaradzić stosując odpowiednie preparaty na bazie silikonu, ale w najstarszych samochodach lepiej od razu wymienić je na nowe. Powodem utraty wspomagania układu kierowniczego jest awaria czujnika skrętu ? na szczęście nie jest on kosztowny. Chociaż Fabia jest dobrze zabezpieczona przed korozją, to w niektórych egzemplarzach brązowy nalot może pojawić się na klapie bagażnika.

 

Wszystkie silniki prezentują dobrą trwałość, choć należy uważać na czeskie motory 1.0 i 1.4 8v ? swego czasu znane były z problemów wynikających ze słabej trwałości uszczelki pod głowicą i łańcucha rozrządu, ale wydaje się, że przeprowadzone przez firmę modyfikacje wyelminowały te usterki. Z kolei w niewielkich dieslach 1.4 TDI może dojść do kosztownego w naprawie zużycia pierścieni oporowych wału korbowego, jednak zdarza się to bardzo rzadko. O wadach i zaletach silników 1.4 16v i 1.9 TDI można przeczytać w poświęconym im artykułach w dziale ?Używane?.

 

Fabia RS
Być może niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale Skoda od wielu lat aktywnie udziela się w sportach motorowych ? modele takie jak 130 RS (nazywany ?czeskim Porsche?), Favorit czy Felicia przyniosły Skodzie wiele zwycięstw i tytułów mistrzowskich, które zdobywały na najsłynniejszych torach i odcinkach specjalnych świata. Jednak zaprezentowana w 2003 roku Fabia RS odbiega od wizerunku typowego hot hatcha ? jest dostępna tylko ze 130-konnym silnikiem?Diesla. Tak, tak ? pod maską spotkamy poczciwe 1.9 TDI na ?pompowtrysku?, które pozwala na osiągnięcie pierwszej ?setki? w 9,6 sekundy.

Średnie spalanie wynosi tylko 5,6 litra, dzięki czemu możemy cieszyć się szybką jazdą znacznie dłużej. Tym bardziej że mimo niekonwencjonalnego źródła napędu Fabia potrafi zapewnić sporo frajdy ? wielka w tym zasługa świetne zestrojonego zawieszenia. Z zewnątrz Fabia RS niewiele różni się od reszty wersji ? najbardziej rzuca się w oczy chromowana końcówka wydechu, niewielka lotka i skromne emblematy RS na grillu i klapie bagażnika. W środku docenimy o wiele lepsze wyposażenie i wygodne, sportowe fotele. Największą wadą ?RS-ki? jest wysoka cena i niewielka podaż na rynku wtórnym.

 

Skoda Fabia I to dobra propozycja dla szukających niedrogiego środka transportu. Ceny najtańszych egzemplarzy oscylują w granicach 6-6,5 tyś zł, ale przed podjęciem decyzji o zakupie warto sprawdzić kilka ofert. Używana Fabia I to rozsądny samochód dla rozsądnych ludzi, który może i niczym nie zachwyca, ale tez niczym szczególnie nie razi. I w tym właśnie tkwi klucz jej sukcesu.

 

Autor: Daniel Banaś
Zdjęcia: Skoda

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porsche 911 Turbo S od McChip-DKR

Radisic i Rouet w katowickiej BWA ? recenzja wystaw