w

Renault Zoe bez gwiazdek w teście Euro NCAP, a Dacia Spring z jedną. Duże zaskoczenie (wideo)

Renault Zoe crash test 2021
Renault Zoe bez gwiazdek w teście Euro NCAP, a Dacia Spring z jedną. Duże zaskoczenie (wideo)

Dwa miejskie modele elektryczne francuskiego koncernu nie spisały się za dobrze w próbie zderzeniowej.

Renault Zoe bez gwiazdek w teście Euro NCAP to prawdziwa, negatywna niespodzianka. Oczywistym jest, że auto mogło nie być wybitnie ocenione, ale tak słabego wyniku raczej nikt nie mógł się spodziewać. Skąd się wziął?

Wymogi tego testu wyraźnie wzrosły, ale samochód nie zmienił się konstrukcyjnie od około dekady. Mówiąc prościej, oczekiwania rosną, a Zoe pozostaje niemal takie same, jak w momencie debiutu – przynajmniej w kilku aspektach.

Druga generacja została zaktualizowana stylistycznie i nie tylko, ale główne podzespoły odpowiadające za bezpieczeństwo „nie poszły do przodu”. Zero gwiazdek w teście Euro NCAP to naprawdę rzadkość. W historii tylko Fiaty Panda 2018 i Punto 2017 miały taką wpadkę.

Podstawa to za mało

Stwierdzenie, że Renault Zoe jest już leciwą konstrukcją to trochę za mało. Jak ujawnili specjaliści Euro NCAP, bazowa wersja nie ma bocznej poduszki powietrznej montowanej w fotelu. To wyraźnie osłabia poziom bezpieczeństwa. Ponadto, blado wypada ogólna ochrona podczas zderzenia. Dużym argumentem był brak zaawansowanych systemów wspierających kierowcę.

Renault Zoe Euro NCAP
Brak bocznej poduszki w fotelu i systemów bezpieczeństwa jest dziś receptą na fatalny wynik w Euro NCAP

Nieobecność nowoczesnej technologii wpływającej na bezpieczeństwo zaważyła na ostatecznej ocenie. Renault Zoe bez gwiazdek w teście Euro NCAP to dla nas spore zaskoczenie.  Wierzymy, że nowe wcielenie tego modelu będzie znacznie lepsze pod tym względem. Ba, jesteśmy tego pewni. Warto dodać, że Zoe otrzyma od 1 marca 2022 roku w standardzie układ automatycznego hamowania awaryjnego, co na pewno poprawi sytuację.

Tymczasem Dacia Spring otrzymała jedną gwiazdkę w teście Euro NCAP. Sam wyniki nie dziwi (poza tym, że była lepsza od Zoe). To najtańszy model elektryczny w Europie. Samochód prosty w swoim założeniu i niezwykle skromny gabarytowo.

Dacia Spring Euro NCAP
Dacia otrzymała jedną gwiazdkę, co też nie napawa optymizmem

Mimo tego, jedna gwiazdka to też niepokojący wynik. Auto nie ma w standardzie żadnego istotnego, czynnego systemu bezpieczeństwa, a w chwili zderzenia nie radzi sobie równie dobrze, co inne miejskie modele ze współczesnych gam producenckich. Niska cena nie wzięła się znikąd.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kolizja Lotusa z autem dostawczym

Kosztowny Lotus Exige zatrzymał się pod kołami auta dostawczego. Dosłownie. I to nie była wina kuriera

Audi RS Q e-tron Dakar

Wnętrze Audi RS Q e-tron startującego w rajdzie Dakar. To jakiś kosmos!