w ,

Volkswagen Scirocco GTS – Starszy Pan z żyłką sportowca

Volkswagen Scirocco GTS

Są rodziny, w których najwięcej wspólnego ze sportem mają… dziadkowie. I to wcale nie kwestia oglądania Euro, tylko sprawności fizycznej. Taką familią jest choćby… Volkswagen. Brzmi dziwnie? Może trochę. Fakty są jednak takie, że Scirocco, czyli najbardziej sportowy model w gamie niemieckiej marki jest też jednym z najstarszych. Mimo tego wciąż może zawstydzić na krętej drodze wszystkie młodsze modele z Wolfsburga.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Karoseria
Kilka kuracji odmładzających i niemieckie coupe wciąż wygląda dobrze. Karoseria nie przeszła żadnych gruntownych operacji. Zdecydowano się jedynie na wygładzenie zmarszczek, co oznacza przeprojektowane zderzaki, inne wypełnienia lamp i reflektorów. Ponadto, ofertę wzbogaca teraz wersja GTS. Jest ona dla Scirocco tym, czym dla Golfa jest GTI. Plasuje się więc pomiędzy normalnymi odmianami, a topową „eRką”. Jej obecność podkreślają dodatkowe emblematy, charakterystyczne, 18-calowe felgi, okleina w postaci dwóch szaro-czerwonych pasów biegnących „górą” i kilka drobnych detali. Niby niewiele, a różnice widać z daleka!

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Wnętrze
Za długimi drzwiami, w których ukryto szyby bez ramek można znaleźć wnętrze starzejące się znacznie szybciej niż atrakcyjna karoseria. Faktura kokpitu pamięta jeszcze Volkswagena Eosa, jednakże elementy, które tam niegdyś zamontowano zostały zmienione (przy okazji przeprowadzania wspomnianych liftingów). Zarówno panel klimatyzacji, jak i ekran dotykowy wyróżniają się ergonomią i ogólną wygodą obsługi. Najbardziej jednak cieszą zegary. Analogowe „budziki” w głębokich tubach to dalej najfajniejszy zestaw, jaki można znaleźć w aucie sportowym – bez zbędnego gadżeciarstwa. Duży plus za spłaszczoną u dołu kierownicę z wieńcem o wzorowej grubości. Jeśli chodzi o materiały to trudno mieć zastrzeżenia. Znajdziemy tu i twarde, i miękkie tworzywa, jednakże wszystkie zostały dobrze spasowane.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Fotele o atrakcyjnym wzorze tapicerki są natomiast głębokie i bardzo dobrze wyprofilowane. Do ich wielkości nie można mieć najmniejszych zarzutów. Dzięki manualnej regulacji, udało się je osadzić nisko, co sprzyja sportowemu prowadzeniu. Z kolei dostęp do drugiego rzędu nie jest taki trudny, jak przypuszczałem. Aby tam wejść nie trzeba ćwiczyć akrobatyki i smarować się wazeliną. Dwie osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać na brak przestrzeni nad głowami i przed nogami, ale należy przy tym zaznaczyć, że podróżni z przodu także nie mogą być koszykarzami.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Atrakcyjny kuper wymusił na projekcie pewne ograniczenia praktyczności. Jedną z nich jest ogromny próg załadunku. To jednak niewielka cena za tak udaną koncepcję stylistyczną. Sam bagażnik ma pojemność 312 litrów, co umożliwia wygospodarowanie miejsca dla dwóch dużych walizek. I tyle powinno wystarczyć zakochanej parze. Warto dodać, że tylną kanapę można złożyć (50/50), co umożliwi przewóz nieco większych przedmiotów.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Technologia
Skoro już wiadomo, że to wersja GTS, można spodziewać się przyzwoitego zespołu napędowego. I taki też jest w rzeczywistości. Sercem rasowej wersji Scirocco jest bowiem 2-litrowy silnik benzynowy generujący 220 KM i 350 Nm. Warto dodać, że maksymalny moment dostępny jest już od 1500 obrotów. Z jednostką TSI współpracuje 6-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Spory potencjał tego zestawu trafia na oś przednią i nie ma w tym przypadku innego wyboru (każde Scirocco jest tzw. „ośką”).

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Niemieckie coupe osiąga pierwszą setkę w 6,5 sekundy i potrafi rozpędzić się do 244 km/h. Co więcej, auto wcale nie pali tak dużo, jak można się było spodziewać. Według producenta, średnie zużycie w cyklu mieszanym powinno wynosić 6,4 litra. Pod moją, mało ekonomiczną nogą auto uzyskało w teście (dystans około 900 km, cykl mieszany) średnią na poziomie 8 litrów. To wyraźnie więcej niż podają oficjalne dane, ale i tak niewiele, jak na brak jakichkolwiek systemów pomagających w oszczędzaniu .

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Wrażenia z jazdy
Jak już wspomniałem na początku, pod względem właściwości jezdnych Scirocco potrafi zawstydzić każdego aktualnie oferowanego Volkswagena. Auto jest bardzo zwarte i błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, co jest zasługą świetnego układu kierowniczego. GTS ma dodatkowo utwardzone zawieszenie, dlatego spisuje się jeszcze lepiej w ciasnych łukach, co docenią kierowcy lubiący odrobinę przyjemności za kółkiem.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Oczywiście, nie ma nic za darmo. Duże felgi i twarde sprężyny nie pozwalają na przepływanie nad dziurami. Z niewielkimi nierównościami podwozie auta radzi sobie całkiem sprawnie, ale duże wyrwy w drodze potrafią wyraźnie zakomunikować podróżnym o swoim istnieniu. Aby zwiększyć komfort, można zdecydować się na mniejsze felgi, ale to tak jakby wziąć kebaba bez mięsa – nie ma w tym najmniejszego sensu. Z kolei dźwięk wydobywający się z końcówek wydechu znajduje się na pograniczu plusów i minusów. Z jednej strony dwulitrowy silnik zaskakująco dobrze brzmi, szczególnie na wyższych obrotach. Z drugiej jednak może męczyć przy większych prędkościach i na dłuższych odcinkach.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Do układu napędowego nie można mieć zastrzeżeń. Jedna oś radzi sobie z przeniesieniem mocy na asfalt, co u konkurentów o podobnej mocy wcale nie jest takie oczywiste. Pewnie niektórych zaskoczę, ale uważam, że DSG w tej wersji to dobry pomysł. Wiem, że wachlowanie lewarkiem zmiany biegów daje dodatkowe wrażenia, ale dwusprzęgłowa przekładnia pozwala na zmianę przełożeń łopatkami, co także jest fajne. Podczas normalnej jazdy pozwoli natomiast odpocząć i lewej nodze, i prawej ręce.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Okiem przedsiębiorcy
Aby zostać właścicielem Scirocco, trzeba wygospodarować co najmniej 94 190 zł. W tej cenie otrzymujemy podstawowy egzemplarz ze 120-konnym benzyniakiem 1.4 TSI, 6-biegowym manualem i dość skromnym wyposażeniem. Wersja GTS dostępna jest jedynie z 220-konnym silnikiem, pakietem stylistycznym i kilkoma dodatkami w standardzie, dlatego jej ceny zaczynają się dopiero od 123 990 zł. Za egzemplarz ze skrzynią DSG trzeba natomiast zapłacić 132 290 zł.

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Oferta finansowania Volkswagena obejmuje trzy nowe warianty kredytowe: EasyDrive (wpłata własna od 0 do 30% wartości auta, umowa na okres 36 lub 48 miesięcy, na koniec zwrot pojazdu, spłata w ratach lub spłata jednorazowa), EasyBuy (wkład własny od 0 do 50% wartości pojazdu, okres kredytowania od 12 do 84 miesięcy, oprocentowanie od 4,99%,) i EasyBuy 50% (wkład własny 50%, oprocentowanie 0%, prowizja 0%, okres kredytowania od 36 miesięcy). Dla przedsiębiorców zostały przygotowane dwa warianty leasingowe ukryte pod tymi samymi nazwami: EasyDrive (wpłata wstępna od 0 do 30% wartości auta, umowa na okres od 36 do 48 miesięcy, na koniec zwrot lub wykup pojazdu) oraz EasyBuy (opłata wstępna od 10 do 45% wartości auta, umowa na okres od 24 do 60 miesięcy, wartość końcowa od 1 do 25%).

Volkswagen Scirocco GTS
Volkswagen Scirocco GTS

Podsumowanie
Mimo doświadczenia rynkowego, niemieckie coupe wciąż przyciąga do salonów nowych klientów. To pokazuje, że dobry produkt może się utrzymać na rynku przez wiele, wiele lat. Wersja GTS, która zadebiutowała w zeszłym roku powinna zainteresować wszystkich szukających kompromisu pomiędzy normalnymi wariantami Scirocco, a jego topową odmianą.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Toyota Supra – nowe informacje

Ferrari szykuje wyjątkowe modele na swoje 70-lecie