w

Skoda Octavia II (2004-2013) ? Gdy zwycięża rozsądek

Samochody z Mladej Boleslav od lat skutecznie skradają serca polskich klientów. Trudno się temu dziwić ? udanie wyceniona technologia Volkswagena upakowana w ultra-praktyczne nadwozie to sprawdzona recepta na sukces. Obecnie model stanowi jedną z najciekawszych opcji na rynku wtórnym. Na co warto zwrócić uwagę podczas poszukiwań?

skoda_octavia_II

Czeski reprezentant segmentu C zadebiutował w 2003 roku podczas salonu samochodowego w Genewie, a do salonów trafił pod koniec pierwszego kwartału 2004 roku. Model podobnie jak niezwykle popularny poprzednik został zbudowany na zmodyfikowanej płycie podłogowej Golfa (w tym wypadku V generacji).

W sprzedaży dostępne były wersje liftback oraz kombi. Na bazie tej ostatniej powstała zaprezentowana w 2007 roku podwyższona wersja Scout z napędem na obie osie (Haldex). Jedyny face-lifting przeprowadzono w 2008 roku ? oprócz zmian stylistycznych poprawiono jakość wykonania i wykończenie wnętrza. Octavia II spełniła oczekiwania szefów marki oraz klientów, o czym świadczą świetne wyniki sprzedaży. Ostatnie egzemplarze zjechały z taśm w marcu 2013 roku, równo 9 lat od momentu rozpoczęcia produkcji.

skoda_octavia_II_8

Stylistyka/Wnętrze

Nadwozie rodzinnej Skody stanowi ewolucję konserwatywnej sylwetki znanej z poprzednika. Próżno więc szukać tu stylistycznych smaczków, ale trudno nazwać Octavię samochodem brzydkim. Jest to typowy przykład samochodu, w którym użyteczność zwyciężyła z polotem. Uterenowiona wersja Scout wyróżnia się plastikowymi nakładkami ochronnymi oraz podwyższonym zawieszeniem. Po liftingu przeprowadzonym w 2008 roku model otrzymał odświeżony przedni pas, zmienił się również wzór tylnych lamp.

skoda_octavia_II_9

Kabina pasażerska Octavii to jej największy atut. Miejsca jest naprawdę sporo, szczególnie w drugim rzędzie siedzeń. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i ergonomiczna, co pomaga w szybkim opanowaniu obsługi urządzeń pokładowych. Wśród krajowych samochodów przeważają podstawowe warianty wyposażenia, dość często pozbawione tak poszukiwanych przez klientów elementów jak np. klimatyzacja. Na drugim biegunie znajdują się najbogatsze wersje Elegance oraz Laurin&Klement, które kuszą szeroką listą dostępnych gadżetów. Wielkim plusem jest pojemny i ustawny bagażnik ? w wersji liftback do wykorzystania jest 560-1460 litrów, natomiast kombi oferuje 580-1620 litrów.

skoda_octavia_II_11

Silniki/Zawieszenie

Szeroka gama jednostek napędowych pozwala na dopasowanie samochodu pod nasze potrzeby. Ofertę otwierają proste, benzynowe 1.4 16v (75-80 KM) oraz 1.6 MPI (102 KM). Listę uzupełniały motory z wtryskiem bezpośrednim – 1.6 FSI (115 KM) i 2.0 FSI (150 KM). Z biegiem czasu pojawiały się nowoczesne silniki 1.2 TSI (105 KM), 1.4 TSI (122 KM) oraz 1.8 TSI (160 KM). Wisienką na torcie jest topowe 2.0 TFSI (200 KM), zarezerwowane dla usportowionej odmiany RS. Wśród diesli znajdziemy niezniszczalne 1.9 TDI (105 KM) i nowocześniejsze motory 2.0 TDI (110, 140 i 170 KM). W 2010 roku motor 1.9 TDI zastąpiła nowsza konstrukcja ? 1.6 TDI o mocy 105 KM.

Do sprawnej jazdy bez szaleństw wystarczą cieszące się dobrą opinią motory 1.6 MPI oraz diesle 1.6 i 1.9 TDI. Ten pierwszy jest szczególnie poszukiwany ze względu na dobrą współpracę z LPG ? często można spotkać samochody z fabryczną instalacją. Dobrym wyborem mogą być również diesle 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail ? wcześniejsze jednostki oparte na pompowtryskiwaczach są problematyczne. Moc może trafiać na przednią oś lub na wszystkie cztery koła za pośrednictwem układu opartego na sprzęgle Haldex. Za przeniesienie napędu odpowiadały 5 i 6-cio stopniowe skrzynie manualne, 6-cio biegowy ?automat? Tiptronic lub dwusprzęgłowe skrzynie DSG o 6 lub 7-miu przełożeniach.

skoda_octavia_II_13

Zawieszenie Octavii II gwarantuje pewne i przewidywalne zachowanie na drodze, jednocześnie oferując podróżnym dobry komfort jazdy. Jego konstrukcja jest wspólna z innymi modelami opartymi o płytę podłogową Golfa V – z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu znajdziemy wydajny układ wielowahaczowy. Hamulce mają przyzwoitą skuteczność – pozwalają na zatrzymanie się ze 100 km/h po 38,8 metra.

skoda_octavia_II_6

Wersje specjalne: Octavia RS

Topowa odmiana Octavii zadebiutowała pod koniec 2005 roku i była oferowana w obu wersjach nadwoziowych. Model RS to udana próba zaszczepienia sportowych genów w zwyczajny, rodzinny samochód. Dynamiczne aspiracje podkreślają subtelne zmiany stylistyczne (m.in. nieco agresywniej nakreślone zderzaki oraz niewielki spojler na tylnej klapie w liftbacku). Nie zapomniano również o stosownych modyfikacjach podwozia, dzięki czemu Octavia RS sprawia wiele frajdy w zakrętach. Model oferowano z dwulitrowym, turbodoładowanym motorem TFSI o mocy 200 KM, który pozwalał na rozpędzenie się do ?setki? w 7.3 sekundy. Dla tych, którzy lubią szybką jazdę ale nie chcą przepłacać na stacji benzynowej, producent przygotował diesla 2.0 TDI o mocy 170 KM.

skoda_octavia_II_3

Typowe usterki

Obiegowa opinia o czeskim kompakcie jest dobra ? model uchodzi za mało awaryjny i tani w naprawach. Denerwujące mogą być drobiazgi ? trzeszczące i łuszczące się elementy wnętrza czy usterki elektroniki, która jest wrażliwa na wilgoć. Za nadmiernie głośne szumy powietrza przy wyższych prędkościach najczęściej odpowiadają zużyte uszczelki szyb. Zawieszenie dobrze radzi sobie z krajowymi drogami i wytrzymuje duże przebiegi bez ingerencji mechanika ? jego remont nie będzie szczególnie kosztowny ze względu na szeroką ofertę przystępnych cenowo zamienników. Typowym problemem jest zapychający się zawór EGR ? koszt naprawy jest niewielki. Kosztowna w eksploatacji może okazać się skrzynia DSG ? usterka elektroniki sterującej jej pracą gwarantuje wydatek ok. 9 tysięcy złotych. Awaria łożysk czy zużycie koła dwumasowego pochłonie natomiast około 3-4 tysiące.

skoda_octavia_II_10

Trwałość jednostek napędowych jest różna ? jedne są niemal bezproblemowe, drugie mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla stabilności rodzinnego budżetu. Najlepiej wypadają proste i niewysilone jednostki 1.4 16v i 1.6 MPI. Motory FSI miewają problemy z nagarem gromadzącym się w układzie dolotowym. Tradycyjnym źródłem kłopotów w motorach wysokoprężnych może być filtr DPF. Wady oraz zalety jednostek 1.6 TDI, 1.9 TDI, 2.0 TDI, 1.4 16v, 1.4 TSI oraz 1.8 TSI szczegółowo opisaliśmy w dziale ?Silniki?. Octavia II nie ma problemów z korozją karoserii ? rdzawy nalot może pojawić się jedynie na elementach podwozia. Słabym punktem jest nietrwała powłoka lakiernicza.

skoda_octavia_II_16

Werdykt

Skoda Octavia drugiej generacji to prawdziwie konkretny samochód ? niczego nie udaje, nie stara się na siłę zaskakiwać wyrafinowaniem czy stylistycznym polotem. Zamiast tego oferuje sporo przestrzeni i rozsądne koszty eksploatacji. To wszystko sprawia, że jego popularność na rynku wtórnym jest bardzo wysoka. Ceny egzemplarzy z początku produkcji zaczynają się od około 15-16 tysięcy złotych, ale na zakup naprawdę dobrego egzemplarza warto przygotować kilka tysięcy więcej. Warto pamiętać, że wiele egzemplarzy w przeszłości służyło we flotach i często stają się ofiarą praktyk nieuczciwych handlarzy. Jak zwykle zalecamy nie spieszyć się z podejmowaniem decyzji o zakupie ? prawdziwe okazje zdarzają się rzadko.

 

Autor: Daniel Banaś

Zdjęcia: Skoda

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline – Komfort za wysoką cenę

Lancia Voyager 3.6 AT Platinum – Przestrzeni nigdy dość…