w ,

Skoda Octavia 1.2 TSI DSG Ambition – po prostu dobra

Są samochody, od których oczekujesz bardzo wiele. Są samochody, które wzbudzają w Tobie zachwyt. Są też takie samochody, w których czujesz się po prostu dobrze. I właśnie do tego ostatniego towarzystwa należy Skoda Octavia. Czy rosła przedstawicielka segmentu C ze 105-konnym silnikiem benzynowym pod maską to dobry wybór?

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_2

Karoseria
Projektanci odpowiedzialni za wygląd nowej Octavii mieli jeden cel: zachować dyskrecję. I rzeczywiście, auto nie zwraca na siebie uwagi i nie błyszczy w blasku fleszy. Nie można jednak stwierdzić, że jest brzydkie. Pas przedni, który tworzą kafelkowe reflektory, długi grill i zderzak o prostych kształtach, to ukłon w stronę konserwatywnej elegancji. Tył ?Czeszki? z charakterystycznie wyprofilowaną klapą bagażnika również nie budzi większych emocji. Nie ma tu żadnych smaczków stylistycznych, ale dobre proporcje sprawiają, że trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_3

Wnętrze
Panowie ze Skody są konsekwentni, co doskonale widać we wnętrzu, w którym również panuje spokój i porządek. Kokpit, wykonany z naprawdę dobrych materiałów, to wzór ergonomii. Wszystko jest tam, gdzie być powinno i próżno tu szukać nietypowych rozwiązań. Przydałoby się jednak jakieś ożywienie, bo strasznie tu ciemno? Na pochwałę zasługuje dobrze leżąca w dłoniach kierownica i czytelne zegary.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_4

A Fotele? A fotele są. I to całkiem wygodne, choć mogłyby być jeszcze wygodniejsze, gdyby tylko trochę lepiej podpierały ciało. Na ich wielkość nie można jednak narzekać. Warto też dodać, że osadzone są nisko, co spodoba się większemu gronu kierowców. Ilość miejsca, zarówno z przodu, jak i z tyłu po prostu imponuje. Cztery dorosłe (i wysokie) osoby nie będą narzekać na brak miejsca ? ani wszerz, ani wzdłuż. Mistrzostwo.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_5

Równie mistrzowski jest bagażnik. Pod ogromną klapą, dzięki której otwór załadunkowy jest bardzo szeroki, kryje się 590 litrów (!) wolnej przestrzeni. Żadna podróż wakacyjna nie będzie problemem? Jakby jednak trzeba było przewieźć lodówkę, to zawsze można złożyć tylną kanapę. Wtedy bagażnik rośnie do 1580 litrów.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_6

Technologia
Jak już wspomniałem na początku, w moje ręce trafił wyjątkowo rozsądny egzemplarz. Pod jego maską pracuje benzynowy silnik TSI o pojemności 1,2 litra generujący 105 KM i (przy 4500 rpm) i 175 Nm (od 1400 rpm). Moc przekazywana jest na koła przednie za pośrednictwem 7-biegowej automatycznej skrzyni DSG. Czy taki zestaw sprawdza się w ważącym 1155 kg aucie? No cóż, byłem dość sceptyczny, ale okazało się, że nie taki diabeł straszny. Ta niewielka moc w zupełności wystarcza do sprawnej jazdy. Octavia osiąga setkę w 10,5 sekundy i potrafi rozpędzić się do 196 km/h. To naprawdę dobre rezultaty. Tym bardziej że apetyt jednostki jest dość skromny. Według producenta powinno to być około 5 litrów w cyklu mieszanym. Na dystansie prawie 1000 km udało się mi zmieścić w 6,2 litra. Więcej niż podają oficjalne dane, ale wynik dalej dobry.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_7

Wrażenia z jazdy
Octavia zawsze była swego rodzaju kompromisem pomiędzy komfortem a właściwościami jezdnymi. W przypadku obecnej generacji jest dokładnie tak samo. Auto całkiem nieźle wpisuje się w zakręty, dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu i dobrze dostrojonemu zawieszeniu. Oczywiście, zarówno niewielkie przechyły karoserii jak i delikatna podsterowność pojawiają się podczas gwałtownych manewrów, ale przy normalnej jeździe nie ma z tym problemu.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_8

Zresztą, prezentowana Skoda nie służy do pokonywania ?oesów?, tylko sprawnego przemieszczania się w komfortowych warunkach. I w tej roli sprawdza się znakomicie. Auto jest przyzwoicie wyciszone, dzięki czemu praca zawieszenia nie jest przesadnie słyszalna w kabinie. Ponadto tłumienie nierówności stoi na dobrym poziomie. Warta uwagi jest także dobra widoczność na wszystkie strony. Jeśli jednak ktoś lepiej słyszy niż widzi, to z pomocą przyjdą mu czujniki parkowania.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_13

Obawiałem się, że 105 KM w tak dużym aucie sprawi, że jazda pod drogach ekspresowych i autostradach będzie dla silnika męcząca. Nic bardziej mylnego. Nawet powyżej 100 km/h Octavia całkiem nieźle przyspiesza i nie ma problemów z osiąganiem wyższych prędkości. Nawet tych niedozwolonych? Kilka słów należy również poświęcić skrzyni DSG. Moim skromnym zdaniem to bardzo dobre rozwiązanie. Zarówno w miejskim korku, jak i na trasie sprawdza się znakomicie, dzięki inteligentnie ustawionym przełożeniom.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_9

Okiem przedsiębiorcy
Octavia to ulubienica klientów flotowych, dlatego nikogo nie trzeba zachęcać do jej zakupu. Warto jednak zaznaczyć, że jest jeszcze lepsza od poprzedniczki dzięki dopracowanemu układowi jezdnemu i wyższej jakości wykonania. Z silnikiem 1.2 TSI i skrzynią DSG może być całkiem rozsądnym autem służbowym, który sprawdzi się i na długich, i na krótkich dystansach. Ceny wersji Ambition w tym ?zestawie? rozpoczynają się od 78 400 zł. I jest to cena adekwatna do tego, co auto oferuje. Prezentowany egzemplarz, posiadający kilka dodatków został wyceniony na około 85 000 zł.

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_10

W ofercie finansowej Skody mamy 3 warianty kredytowe: Kredyt Niskich Rat (oprocentowanie nominalne 3,99%, prowizja bankowa 5%, okres umowy 36 lub 48 miesięcy), Kredyt 3,99% (wkład własny od 0%, raty równe lub malejące, oprocentowanie nominalne 3,99%, prowizja bankowa 5%, okres umowy od 12 do 84 miesięcy) i Kredyt 0% (wkład własny 50%, raty stałe, prowizja bankowa 5%, oprocentowanie nominalne 0%, okres umowy 36 miesięcy). Z kolei dla przedsiębiorców Skoda przygotowała dwie opcje: Leasing Niskich Rat (wkład własny od 10 do 45%, okres umowy 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, na koniec wykup lub zwrot auta) i Leasing 106% (wkład własny od 10%, okres umowy 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, wartość wykupu od 1% do 25% wartości auta).

skoda_octavia_1.2_tsi_ambition_11

Podsumowanie
Octavia to porządny samochód, stale doceniany przez Polaków. I słusznie, bo nie ma w tym segmencie bardziej rozsądnego samochodu za podobne pieniądze. Z prezentowanym silnikiem i skrzynią DSG przypadnie do gustu kierowcom lubiącym spokojną i wygodną jazdę.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Legendy motoryzacji: Ferrari F40 (1987-1992)

Car Of The Year 2021 finalists

Car Of The Year 2015 – lista kandydatów