Silnik 1.6 CRDi - problemy, awarie, historia, eksploatacja - NaMasce

Silnik 1.6 CRDi – problemy, awarie, historia, eksploatacja

20

Przeskok technologiczny dokonany przez koreańskich producentów w ciągu ostatniej dekady wciąż zadziwia wielu fanów motoryzacji. Duet Hyundai/Kia postanowił udowodnić, że potrafi tworzyć nie tylko atrakcyjne nadwozia i wnętrza, ale też wysokiej klasy jednostki napędowe. Dobrym przykładem jest popularny diesel 1.6 CRDi który cieszy się świetną opinią. Czy ma jakieś słabsze punkty?

Motor od grudnia 2006 roku montowany jest w słowackiej Żylinie, czyli dokładnie tam, gdzie produkowana jest m.in. Kia Cee’d. Jednostka należy do rodziny U, która obejmuje wszystkie małe silniki wysokoprężne o pojemnościach od 1,1 do 1,7 litra. Już w 2009 roku pojawiła się nowa generacja jednostki (znana jako U2), w której wprowadzono m.in. filtr DPF w celu spełnienia wymogów normy Euro 5. Oprócz bliźniaczych modeli Cee’d/i30 silnik montowany jest niemal we wszystkich najpopularniejszych modelach, a więc można go spotkać m.in. w Soulu, i20 oraz Vendze.

 

Niewielki, czterocylindrowy diesel wykonany w technologii Common Rail występuje w czterech wariantach o mocy 90, 110 (od 2012 roku), 115 oraz 128 KM, który pojawił się na rynku w 2010 roku. Do zalet należy nowoczesna konstrukcja (m.in. szesnastozaworowa głowica i wykorzystanie turbiny o zmiennej geometrii łopatek w mocniejszych wersjach), wysoka kultura pracy, dobra dynamika i ponadprzeciętna trwałość. Średnie spalanie w zależności od modelu i temperamentu kierowcy kształtuje się na poziomie około 4,9 – 9 litrów na 100 km.

 

Usterki i awarie
Obie generacje jednostki 1.6 CRDi pozytywnie zaskakują swoją trwałością i nie są znane z częstego strojenia „fochów”. Motor w żadnej z odmian nie posiada dwumasowego koła zamachowego, które w innych konstrukcjach znane jest z niskiej żywotności i wysokich kosztów naprawy. Niemniej jednak samo sprzęgło potrafi się przedwcześnie zużyć (nowe ok. 400-600 zł). Cieszy zastosowanie trwałego łańcucha rozrządu. Do typowych przypadłości można zaliczyć nieco słabszą wytrzymałość turbosprężarek firmy Garrett (nowa ok. 700-1200 zł).

silnik_1.6_crdi_problemy_awarie_historia_eksploatacja_1

Zdarzają się także usterki układu wtryskowego produkcji Boscha – na szczęście „wtryski” tej firmy można regenerować, co znacznie obniża koszty ewentualnej naprawy. W nowszych modelach użytkowanych głównie w mieście mogą pojawić się problemy z szybko zapychającym się filtrem DPF. I… to w zasadzie tyle – do tej pory nie stwierdzono innych poważniejszych problemów, co potwierdza dobrą renomę jednostki.

 

Czy warto zainwestować w 1.6 CRDi ?
Z uwagi na dobrą trwałość i dość dużą podaż koreański diesel stanowi bardzo interesującą propozycję. Ma również bardzo dobrą opinię wśród użytkowników, którzy bardzo rzadko miewają z nim poważne problemy. Polecamy mocniejsze wersje ze względu na lepszą dynamikę przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo.

 

Autor: Daniel Banaś

Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Mówią, że dziennikarz motoryzacyjny.

20 komentarzy

      • Daniel, dziekuje. Jak widzę na rynku jest ich dosyc mało do sprzedaży w wersji kombi. nigdy nie posiadałem diesla. obecnie jezdze mondeo mk3 benzyna. Czy taka zmiana pod wzgledem na 2012/2013 diesla jest lepsza? Co myslisz?
        kiedys słyszałem, że czestu trubiny padaja ale jak czytam to tutaj koszt nie jest duzy. chociaz pewnie ceny mogly sie zmienić.

        • Jeżeli regularnie jeździsz na długich dystansach, to diesel może okazać się bardzo dobrą inwestycją. Ciągła jazda po mieście źle wpływa na filtr DPF, który w takich warunkach nie może się „wypalić” i w konsekwencji szybko się zapycha – to może generować spore koszty, a z czasem problem będzie nawracał. Co do trwałości turbosprężarek – sporo zależy od sposobu eksploatacji. Niestety, wielu użytkowników traktuje nowoczesne diesle jak tradycyjne „benzyniaki”. Istotne jest np. schłodzenie układu po dłuższej jeździe – wystarczy dać popracować silnikowi na wolnych obrotach minutę lub dwie przed wyjściem z samochodu. Wiemy, że przyzwyczajenia ciężko zmienić, ale wyrobienie sobie takiego nawyku nic nie kosztuje (w przeciwieństwie do nowej/zregenerowanej turbiny)

          • Własnie żadko robie dalekie trasy. 80% to miasto. Czy filtr DPF jest tym samym czym zawór EGR w mondeo?

          • Nie, to zupełnie inne elementy, chociaż oba mają wpływ na obniżenie emisji szkodliwych związków – filtr DPF (inaczej zwany filtrem cząstek stałych) montowany w silnikach diesla odpowiada za oczyszczanie spalin m.in. z sadzy. Istnieją różne typy tego rozwiązania (filtry „suche” oraz „mokre”, które potrzebują aplikacji specjalnego płynu). Z kolei EGR to inaczej zawór recyrkulacji spalin – dzięki temu rozwiązaniu część spalin wraca do układu dolotowego aby obniżyć temperaturę, spowolnić proces spalania i zmniejszyć emisję tlenków azotu. Skoro większość czasu Twój samochód spędza w mieście to polecamy zostać przy silnikach benzynowych, to znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie.

  1. Posiadam wersje U1 – 16.CRDI 90KM sprzed faceliftingu z 2008 roku. Warto dodac jedna istotna kwestie. W 2009 roku Kia/Hyunai po cichu wymienily turbine w wersji 90KM na taka o stalej geometrii, co niestety mialo wpyw na pogorszenie osiagów. Pierwsze wersje Ceed’a/i30 i w wersjch 90KM i 115KM mialy turbine o zmiennej geometrii i poza oprogramowaniem niczym sie nie roznily. Mozna bylo wgrac soft od 115KM i zyskac moc, ale neistety moment obrotowy byl nieco wyzej. Nie zawsze mialo to jednak sens, bo ta wersja 90KM jednostki fajnie sie zbierala (235nm) i jedyne roznice miedzy tymi wersjami byly widoczne dopiero powyzej 120km/h. Warto miec to na uwadze przed kupnem 🙂

  2. Witam posiadam kia seed kombik i mam problem juz kilku mechanikow go przeswietla i nie mozemy znajsc przyczyny. Czy ktos mial taki problem jak ja ?
    Czyli auto jest 100 procentowe wszystko dobre a przy predkosci 70 km do 90 km na godz . zaczyna balansowac !!!!!!
    Jak miniemy ta predkosc czyli 100 km to przestaje .
    Co to moze byc pomozcie prosze bo nikt niema juz pomyslow.

  3. Piekne auto ale jak widze jego przyspieszenie w testach to żenada , 128km i turbina a moja meganka benzyna z 110 km bez turbiny tak samo przyspiesza , poza tym ten zapychajacy sie EGR w dieslach ;/ az sie odechcialo tego auta.

    • Przejedźmy się w trasie na długich podjazdach
      Ja dieslem 100 KM,a ty tą benzyną 110 KM,najlepiej jeszcze z kompletem pasażerów to poczujesz różnicę.widać że nigdy nie jeżdziłeś dieslem,a przyśpieszenie to nie wszystko.benzyna 1,6 wolnossąą!to jest dobra w mieście

  4. Witam. Posiadam kie ceed sw 2008 z silnikiem 1,6 crdi 115km, autem ma przejechane 250tys km i nic sie z nim nie dzieje,sama eksploatacja,polecam każdemu ten silnik(na łańcuszku i bez dwumasy i dpf), kto potrzebuje auta w trasy przy dobrym komforcie i niskim spalaniu.

  5. Krzysztof dnia

    A ja mam Soula z 2009 roku z przebiegiem 126 tys.km i mam wrażenie jakby rozciągnął się łańcuch rozrządu. Silnik podczas przyspieszania, przy pewnych obrotach, wpada w taki dziwny rezonans.
    Czy ktoś tak miał??? Jak sprawdzić rozrząd? No i sprzęgło też się kończy.
    Ale samochód jak i silnik zdecydowanie polecam.

    • Sprawdź zawieczenie silnika i dokręcenie osprzętu silnika. Jeśli byłby to rozrząd to wprawny mechanik wysłucha luz, a żeby to fizycznie stwierdzić trzeba rozkręcic i zobaczyć rozrząd, może to buyć łańcuch lub/i tzw ślizgi. Ślizgi najczęsciej sie pierwsze odzywają, ew. napinacz

    • Szybko się rozgrzewa, a dodatkowo posiada elektryczną (przynajmniej mój z 2009r.) nagrzewnicę więc ciepło leci niemal od razu

  6. Posiadam od nowości Hyundaia i30 cw 1,6 crdi 90 KM i jestem bardzo zadowolony , autko ma przejechane 112 tyś km, nic się nie dzieje , od wymiany oleju i filtrów do wymiany ! ,robiłem tylko przód nowe tarcze po 2 klockach i tył 2 x klocki .Nie jest demonem prędkości przez to ,że tylko 90 KM ale to spalanie , trasa Kraków Drezno Drezno Kraków 5,2 l ON /100 km.Pozdrawiam wszystkie kierowniczki i kierowców za fajerą!

Skomentuj artykuł