Silnik 1.6 CRDi - problemy, awarie, historia, eksploatacja | NaMasce

Silnik 1.6 CRDi – problemy, awarie, historia, eksploatacja

35

Przeskok technologiczny dokonany przez koreańskich producentów w ciągu ostatniej dekady wciąż zadziwia wielu fanów motoryzacji. Duet Hyundai/Kia postanowił udowodnić, że potrafi tworzyć nie tylko atrakcyjne nadwozia i wnętrza, ale też wysokiej klasy jednostki napędowe. Dobrym przykładem jest popularny diesel 1.6 CRDi który cieszy się świetną opinią. Czy ma jakieś słabsze punkty?

Motor od grudnia 2006 roku montowany jest w słowackiej Żylinie, czyli dokładnie tam, gdzie produkowana jest m.in. Kia Cee’d. Jednostka należy do rodziny U, która obejmuje wszystkie małe silniki wysokoprężne o pojemnościach od 1,1 do 1,7 litra. Już w 2009 roku pojawiła się nowa generacja jednostki (znana jako U2), w której wprowadzono m.in. filtr DPF w celu spełnienia wymogów normy Euro 5. Oprócz bliźniaczych modeli Cee’d/i30 silnik montowany jest niemal we wszystkich najpopularniejszych modelach, a więc można go spotkać m.in. w Soulu, i20 oraz Vendze.

Niewielki, czterocylindrowy diesel wykonany w technologii Common Rail występuje w czterech wariantach o mocy 90, 110 (od 2012 roku), 115 oraz 128 KM, który pojawił się na rynku w 2010 roku. Do zalet należy nowoczesna konstrukcja (m.in. szesnastozaworowa głowica i wykorzystanie turbiny o zmiennej geometrii łopatek w mocniejszych wersjach), wysoka kultura pracy, dobra dynamika i ponadprzeciętna trwałość. Średnie spalanie w zależności od modelu i temperamentu kierowcy kształtuje się na poziomie około 4,9 – 9 litrów na 100 km.

Usterki i awarie
Obie generacje jednostki 1.6 CRDi pozytywnie zaskakują swoją trwałością i nie są znane z częstego strojenia „fochów”. Motor w żadnej z odmian nie posiada dwumasowego koła zamachowego, które w innych konstrukcjach znane jest z niskiej żywotności i wysokich kosztów naprawy. Niemniej jednak samo sprzęgło potrafi się przedwcześnie zużyć (nowe ok. 400-600 zł). Cieszy zastosowanie trwałego łańcucha rozrządu. Do typowych przypadłości można zaliczyć nieco słabszą wytrzymałość turbosprężarek firmy Garrett (nowa ok. 700-1200 zł).

Zdarzają się także usterki układu wtryskowego produkcji Boscha – na szczęście „wtryski” tej firmy można regenerować, co znacznie obniża koszty ewentualnej naprawy. W nowszych modelach użytkowanych głównie w mieście mogą pojawić się problemy z szybko zapychającym się filtrem DPF. I… to w zasadzie tyle – do tej pory nie stwierdzono innych poważniejszych problemów, co potwierdza dobrą renomę jednostki.

Czy warto zainwestować w 1.6 CRDi ?
Z uwagi na dobrą trwałość i dość dużą podaż koreański diesel stanowi bardzo interesującą propozycję. Ma również bardzo dobrą opinię wśród użytkowników, którzy bardzo rzadko miewają z nim poważne problemy. Polecamy mocniejsze wersje ze względu na lepszą dynamikę przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

View this post on Instagram

Hyundai i20 fl 🏁

A post shared by  Wojciech Krzemiński (@krzeminski_with_cars) on