w ,

Fiat Doblo Cargo 1.3 MultiJet – Na roboczo…

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Od swojej premiery w 2000 roku jest jednym z najlepiej sprzedających się ?dostawczaków?. Choć konkurencja jest piekielnie mocna, Doblo dzielnie trzyma się szczytu tabeli sprzedaży. Przypadek? Nie sądzę?

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Z zewnątrz?
Auto dostawcze wcale nie musi być ładne. Udowodniło to kilku producentów. Ale Fiat poszedł nieco inną drogą. Na roboczo, wcale nie musi oznaczać siermiężnie czy wręcz brzydko. III generacja Doblo to zaprzeczenie innej jeszcze tezy, że auta użytkowe to trochę taka działalność uboczna producenta. Pewnie czasem tak jest. Ale nie w przypadku włoskiego koncernu. Otóż Fiat pokusił się o nie lada ekwilibrystyczną sztuczkę. Zbudował od razu dwie wersje Doblo. Ta pierwsza to wygodna i zaskakująco komfortowa osobówka, a ta druga ?typowy dostawczak. Oczywiście, z zewnątrz oba są prawie identyczne, choć detale są inne. Pomijając oczywistą oczywistość, że w dostawczym blaszaku okna w przedziale towarowym są równie potrzebne, co kiosk z wieprzowymi kiełbaskami w Islamabadzie, różnice tkwią w tzw. galanterii. Krótko mówiąc, tam gdzie nie ma potrzeby, nie dokładamy zbędnych i podnoszących cenę ?bajerków?. Tych części nadwozia, które są bardziej podatne na ?przycierki? nie lakierujemy. Efekt? Tak jak widać na załączonych zdjęciach.

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

? i we wnętrzu
We wnętrzu zdecydowanie lepiej widać, że wersja dostawcza powstała jako? wersja dostawcza. Podstawowa różnica to kabina. W Doblo osobowym z przodu są dwa fotele. W dostawczym, obok fotela kierowcy jest dwuosobowa ławka. Nie jest wprawdzie tak wygodna jak fotel, ale zmieści dwóch pasażerów, a dodatkowo kryje w swoim wnętrzu bardzo przydatny schowek na wszelakie drobiazgi. Samo wnętrze wykonano z tańszych, nieco gorszej jakości plastików, jednakże ich montaż jest równie pieczołowity jak w wersji osobowej.

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Do wyposażenia ani ergonomii nie można się przyczepić. Radio, klimatyzacja, elektrycznie sterowane okna. Wszystko, co można regulować czy ustawiać ?po swojemu? ma przyciski w zasięgu ręki i dokładnie tam, gdzie tego oczekuje kierowca.

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Włosi budując wersję dostawczą zadbali szczególnie o stronę praktyczną. Oprócz wspomnianego pojemnego schowka pod kanapą znajdziemy tak przemyślane rozwiązanie jak uchylna krata. Dzięki niej w Doblo można przewozić przedmioty o długości 3050 mm! Auto ma oczywiście klasyczne, dzielone drzwi z tyłu. Przestrzeń bagażowa to aż 3,8 metra sześciennego, mieszcząca bez trudu europaletę lub nieco ponad tonę ładunku!

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Technologia
Pod maską nowego Doblo może pracować benzynowy silnik 1.4 T-Jet w dwóch wariantach: 95- i 120-konnym (ten drugi zasilany metanem). Gama jednostek to także trzy diesle w pięciu wariantach. Pierwszy z nich to 1,3-litrowy MultiJet o mocach 75 i 90 KM. Drugi silnik ma pojemność 1,6 litra i moc 90 lub 105 KM. Ofertę zamyka 135-konny dwulitrowiec. Testowego Doblo III Cargo pracowicie popychał do przodu znany, popularny i trwały motor Diesla o pojemności 1,3 litra generujący 90 KM i 200 Nm. (już od 1500 obrotów). Jednostka rozpędza auto do około 155 km/h i pozwala uzyskać 14,9 sekundy od 0 do 100 km/h. Można byłoby pewnie szybciej, tylko po co…? Warto docenić zawieszenie tylne Doblo. Otóż zniknęła nieśmiertelna nieomal belka skrętna. Zastąpiła ją nowość wśród aut dostawczych – system Bi-Link. Tłumacząc na ludzki język, Bi-Link to po prostu zawieszenie niezależne, które poprawia manewrowość, ale też, i to w wersji Cargo jest chyba najważniejsze, ładowność auta.

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Wrażenia z jazdy
Doblo Cargo zapewnia, i tu spore zaskoczenie, komfort porównywalny z wersją osobową. Oczywiście, jadąc pustą ?blaszanką? nie oczekujmy, że będzie miękko. Wszak auta użytkowe służą do pracy, czyli wożenia przynajmniej kilkuset kilogramów. I z półtonowym obciążeniem Doblo spisuje się wzorowo. Nawet ostre podjazdy nie zmuszają kierowcy do szukania niższych biegów. Jednostka jest bardzo elastyczna i jak na niewielką pojemność – dynamiczna. Testowany Fiat jako drugi w historii dostawczak z półtonowym obciążeniem wjechał pod ?nasze? testowe wzniesienie bez potrzeby redukcji biegu. Z kolei od strony ekonomicznej kolejna miła niespodzianka. Producent w katalogu podaje, że auto konsumuje 4,9 litra średnio, około 4,3 w trasie i 6 mieście. W naszym teście auto średnio spaliło 4,5 litra, w trasie około 4, a w mieście ? 5,5 litra.

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Okiem przedsiębiorcy
Cena Doblo III Cargo zależy od konfiguracji, co nie powinno nikogo zaskakiwać… Najtańsze auto wyceniono na 69 tys. złotych brutto. Najdroższe, czyli 5-osobowe kombi kosztuje 102 tys. złotych. Konkurencja ma podobną ofertę pod tym względem, ale wyniki sprzedaży pokazują, że klienci lubią Fiata bardziej, niż większość konkurentów.

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Finansowanie zapewni natomiast FCA Bank. W przypadku kredytu, umowa może być podpisana na okres od 12 do 96 miesięcy z wpłatą własną od 0% oraz z ratami malejącymi lub równymi. Z kolei leasing może trwać od 23 do 59 miesięcy. Minimalny czynsz inicjalny to 0% i możliwość przełożenia miesięcznej raty na koniec okresu leasingowego bez dodatkowych kosztów.

Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet
Fiat Doblo Cargo 1.3 Multijet

Podsumowanie
Auto użytkowe musi spełniać dwa warunki: być pakowne i trwałe. To absolutny aksjomat. Czy Doblo III je spełnia? Tak do końca trudno stwierdzić, wszak ma dopiero rok. Ale jeżeli coś może podpowiedzieć trwałość i niezawodność poprzednika, to odpowiedź jest prosta. Najlepiej chyba swoje Doblo podsumował jeden z moich znajomych. W szczerej rozmowie przyznał, że auto zdążyło już mu się opatrzyć, ale na pewno go nie sprzeda, bo mu się jeszcze nigdy nie zepsuło.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź
  1. bi-link to kompletna innowacyjna klapa marki FIAT. Jest to rosyjska ruletka dostępna po 60 tys. km w normalnie serwisowanym i użytkowanym samochodzie. Płaci za to naiwny nabywca Fiat Doblo 2010-2015 (chyba następne roczniki też!). Niby nie dużo, ale trzeba pożegnać ok. 7 tys. zł, bo części (kompletne wahacze) trzeba sprowadzać z Włoch. Gratulacje dla importera samochodu, który ma w zadku ostatnich miłośników włoskich (i tureckich) samochodów w Polsce.
    pozdrawiam
    Doblo po 66 tys. km

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ford S-MAX 1.5 EcoBoost Titanium – I chcesz założyć rodzinę…

Nowe Ferrari Dino w drodze?