w

40 lat 5-cylindrowego silnika Audi

2016: 2.5 TFSI with gasoline direct injection, turbocharger and intercooler: At the Beijing Motor Show in 2016, Audi presents the new TT RS Coupe* and the new TT RS Roadster*. The five-cylinder unit has been enhanced in every area ? with lightweight construction measures, reduced internal friction, increased power delivery. From an unchanged displacement of 2,480 cc, the turbocharged engine gains a good 17 percent increase in performance. With an output of 294 kW (400 hp) it is more potent than ever before. The maximum torque of 480 newton meters (354.03 lb-ft) is available between 1,700 and 5,850 revolutions per minute. It ensures outstanding pulling power, which accompanies the unmistakable five-cylinder sound.

Marka z Ingolstadt świętuje czterdzieste urodziny swojej 5-cylindrowej konstrukcji.

2009: 2.5 TFSI with gasoline direct injection, turbocharger and intercooler: 30 years after the first five-cylinder turbocharged gasoline engine was presented, Audi once again introduces a model with a five-cylinder gasoline engine and turbocharger at the Geneva Motor Show: the TT RS. The powerplant delivers 250 kW (340 hp) at 6,500 revolutions per minute from 2,480 cc and 450 newton meters (331.90 lb-ft) at 5,300 rpm. From 2011, this engine is also used in the RS 3 Sportback and from 2014 in the updated RS Q3. In the 2012 TT RS plus, the engine produces 265 kW (360 hp) at 6,700 revolutions per minute and develops 465 newton meters (342.97 lb-ft) of torque at 5,400 rpm.
2009: 2.5 TFSI with gasoline direct injection, turbocharger and intercooler:
30 years after the first five-cylinder turbocharged gasoline engine was presented, Audi once again introduces a model with a five-cylinder gasoline engine and turbocharger at the Geneva Motor Show: the TT RS. The powerplant delivers 250 kW (340 hp) at 6,500 revolutions per minute from 2,480 cc and 450 newton meters (331.90 lb-ft) at 5,300 rpm. From 2011, this engine is also used in the RS 3 Sportback and from 2014 in the updated RS Q3. In the 2012 TT RS plus, the engine produces 265 kW (360 hp) at 6,700 revolutions per minute and develops 465 newton meters (342.97 lb-ft) of torque at 5,400 rpm.

Nieparzysta liczba cylindrów nie jest częstym widokiem. Przykładowo, Volvo powoli wycofuje z oferty tego typu motor, a mało który producent miał w ogóle „piątkę” w ofercie. Audi z powodzeniem jednak montuje taki silnik od kilku dekad. Początkowo trafiał on pod maskę modelu 100. Miał pojemność 2,1 litra i generował 136 KM. Z czasem ulegał modyfikacjom i zyskał bezpośredni wtrysk. Potem trafił do Audi 80 i kolejny modeli. Porównując najnowszą konstrukcję 5-cylindrową do tej pierwszej, widać lata rozwoju motoryzacji. Aktualnie oferowaną jednostkę 5-cylindrową znajdziemy na przykład w TT RS i RS3. Wyróżnia się ona świetną kulturą, dużą mocą i momentem, a do tego obłędnie brzmi. Mamy nadzieje, że dalej przez lata ten silnik będzie zapisywał się w kartach historii motoryzacji.

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lamborghini Centenario Roadster – ile kosztuje?

Volvo zatrudnia nowych inżynierów