w ,

BMW X4 xDrive30d – Więcej niż modne

BMW w 2007 roku udowodniło, że wypełnianie nisz rynkowych ma ogromny sens. Po sukcesie X6 przyszedł więc czas na kolejny model z rodziny SAC (Sports Activity Coupe). Czy mniejsze X4 będzie cieszyło się równie dużym zainteresowaniem? Wszystko na to wskazuje.

bmw_x4_xdrive30d_2

Karoseria
Na pierwszy rzut oka X4 wygląda jak pomniejszone X6. I rzeczywiście, wyraźnie opadająca linia dachu, potężne nadkola i wysoko umieszczona klapa bagażnika to ukłon w stronę większej ?Bawarki?. Moim zdaniem, nowy model prezentuje się jednak nieco zgrabniej ze względu na skromniejsze gabaryty (4671 mm długości, 1881 mm szerokości i 1624 mm wysokości). Egzemplarz testowy został wyposażony w pakiet sportowy M, w którego skład wchodzą przeprojektowane zderzaki, nakładki na progi, dyfuzor, chromowana końcówka wydechu i 18-calowe felgi aluminiowe. Dzięki niemu X4 zwraca na siebie uwagę jeszcze skuteczniej.

bmw_x4_xdrive30d_3

Wnętrze
Kokpit to oczywiście bawarska klasyka. Spokojna faktura, świetne materiały i bardzo dobra ergonomia. Prawdziwą nostalgię wprowadzają wyjątkowo proste, ale jakże czytelne i piękne zegary. Na pochwałę zasługuje także odpowiedniej wielkości kierownica z grubym wieńcem. Coś jeszcze? Oczywiście iDrive, czyli aktualnie najlepiej uporządkowany system sterowania ? nie tylko w swojej klasie.

bmw_x4_xdrive30d_4

Fotele to również jeden z wyróżników pakietu M. Wzorowo podtrzymują ciało podczas dynamicznej jazdy, ale także pozwalają na komfortową, wielogodzinną podróż. Nic dodać, nic ująć. Na tylnej kanapie będzie najwygodniej dwóm osobom ?średnich rozmiarów?. O ile miejsca na nogi jest stosunkowo dużo, o tyle nad głowami może go brakować. Jeśli jednak wzrost pasażerów nie przekracza 180 cm, to nie ma powodów do obaw. Przydałyby się jedynie nieco wygodniejsze zagłówki.

bmw_x4_xdrive30d_5

Wbrew pozorom, bagażnik to również mocny punkt X4. Charakteryzuje się wyjątkowo szerokim otworem załadunku i regularnymi kształtami. W standardowej konfiguracji oddaje do dyspozycji podróżnych 500 litrów wolnej przestrzeni. Po złożeniu tylnej kanapy (40/20/40) jego pojemność wzrasta do 1400 litrów. Warto też zwrócić uwagę na wykończenie ? jest naprawdę bezbłędne.

bmw_x4_xdrive30d_6

Technologia
Najważniejsze mieszka oczywiście pod maską. To 3-litrowa, 24-zaworowa jednostka wysokoprężna generująca 258 KM (przy 4000 rpm) i 560 Nm (w przedziale 1500-3000 rpm). Jej moc przekazywana jest na wszystkie cztery koła (znany i lubiany xDrive) za pośrednictwem 8-biegowego automatu. Mimo sporej masy (1895 kg), auto ma wręcz genialne osiągi. Kierowca może zobaczyć pierwszą setkę już po 5,8 sekundy i rozpędzić się do 238 km/h. Co więcej, nie ucierpi na tym jego portfel. Przynajmniej nie na stacji benzynowej? Średnie spalanie z całego testu (warunki mieszane) wyniosło bowiem 7,2 litra, czyli naprawdę niewiele biorąc pod uwagę możliwości i wagę prezentowanej wersji.

bmw_x4_xdrive30d_7

Wrażenia z jazdy
To zaskakujące, że inżynierom BMW udało się stworzyć tak wydajne zawieszenie (zarówno z tyłu jak i z przodu znajduje się układ wielowahaczowy). Mimo sporego prześwitu i wysokiej sylwetki, karoseria nie przechyla się przesadnie na boki. Auto zachowuje się stabilnie i przewidywalnie nawet podczas gwałtownej zmiany toru jazdy, co bez wątpienia jest również zasługą wspomnianego wyżej napędu xDrive. Wisienką na torcie jest, jak w każdym BMW, układ kierowniczy ? pracujący z lekkim oporem, bardzo precyzyjny.

bmw_x4_xdrive30d_8

X4 ma jednak wiele twarzy, które ujawnia przełącznik znajdujący się na konsoli środkowej. Za jego pośrednictwem możemy wybrać jeden czterech trybów jazdy: Eco Pro, Comfort, Sport i Sport+. I nie jest to chwyt marketingowy, tylko rzeczywista możliwość zmiany charakterystyki podzespołów samochodu. Przykładowo, w pierwszym trybie reakcja na gaz jest nieco uśpiona, ale dzięki temu możemy powalczyć o rekordowo niskie zużycie paliwa. Z kolei w ostatni pozwala na lekkie zarzucanie ?tyłem? i wykorzystanie każdego z 258 koni, co idzie w parze z ostrzej pracującymi układem kierowniczym i skrzynią biegów. Dla każdego coś miłego.

bmw_x4_xdrive30d_11

Bawarska nowość to również bardzo wygodny samochód. Tak po prostu. Kabina jest świetnie wyciszona, sprzęt grający ma wyjątkowe brzmienie, a zawieszenie efektywnie tłumi nierówności. Dzięki tym wszystkim cechom, mamy do czynienia z autem kompletnym pod względem technologicznym.

bmw_x4_xdrive30d_10

Okiem przedsiębiorcy
BMW X4 to samochód, który ma reprezentować swojego właściciela. A to oznacza, że tani nie jest. Podstawowa wersja (xDrive20d) została wyceniona na 187 700 zł. Egzemplarz testowy z 3-litrowym turbodieslem, pakietem M i wieloma opcjami kosztuje natomiast 347 228 zł. To oczywiście bardzo dużo, ale X6 udowodniło, że wielu Polaków po prostu na to stać.

bmw_x4_xdrive30d_12

I właśnie dla nich stworzono spory wachlarz finansowy. Oferta BMW obejmuje oczywiście kredyt, który może trwać nawet do 120 miesięcy. Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast leasing od 6 do 60 miesięcy. Zarówno w przypadku kredytu jak i leasingu istnieją duże możliwości indywidualizacji, dlatego o szczegóły należy pytać we własnym zakresie.

bmw_x4_xdrive30d_14

Podsumowanie
Sukces X6 sprawia, że jestem spokojny o przyszłość X4. Nowe BMW wygląda bardzo dobrze i tak też jeździ. W wersji xDrive30d potrafi zaskoczyć wielu fanów szybkiej jazdy, ale też pozwala na zaoszczędzenie ?paru gorszy? przy dystrybutorze paliwa. Fajne, kompletne auto.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź
    • Według nas na zdjęciach wygląda bardzo dobrze. Na żywo również robi dobre wrażenie, czego dowodem są opinie bardzo wielu innych kierowców. 🙂 Ale to tylko kwestia gustu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Renault Megane 1.2 TCe EDC Bose – Z bagażem doświadczeń

Porsche Macan TechArt