w

BMW 128ti pokazało, gdzie jest miejsce Toyoty GR Yaris – mimo większej masy i napędu FWD

BMW 128ti vs Toyota GR Yaris
BMW 128ti pokazało, gdzie jest miejsce Toyoty GR Yaris - mimo większej masy i napędu FWD

Jak widać, stosunek mocy do masy nie zawsze jest kluczowy w przypadku samochodów. Liczy się także wydajność.

Dobrym tego przykładem jest ten pojedynek na prostej, w którym BMW 128ti pokazało, gdzie jest miejsce Toyoty GR Yaris. Japoński hot hatch jest mniejszy, znacznie lżejszy, ma napęd na obie osie i bardzo zbliżony potencjał silnikowy, a mimo to przegrał z bawarskim kompaktem.

Jak do tego doszło? Zanim skupimy się na szczegółach, warto potwierdzić powyższe stwierdzenia oficjalnymi danymi technicznymi. Toyota GR Yaris skrywa doładowaną, benzynową jednostkę o pojemności 1,6 litra, która generuje 261 koni mechanicznych i 360 niutonometrów. Przenoszeniem tego potencjału na obie osie zajmuje się sześciobiegowa przekładnia manualna.

Z kolei BMW 128ti skrywa dwulitrowy silnik oddający do dyspozycji użytkownika 265 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Samochód posiada napęd tylko na oś przednią i przekładnię automatyczną o ośmiu przełożeniach.

Moc to nie wszystko

Warte zaznaczenia są również różnice w masach własnych. BMW 128ti waży 1420 kilogramów, a Toyota GR Yaris tylko 1280 kilogramów. To naprawdę duża różnica. Napęd też jest po stronie japońskiego auta.

Okazało się, że BMW potrafi jednak bardzo dobrze przyspieszać i ostatecznie to właśnie ten model minął linię mety jako pierwszy. Różnica była skromna, ale jednak. Jak do tego doszło? GR Yaris wystartował, jak z katapulty i od razu zdobył dużą przewagę. Gdy 128ti złapało przyczepność zaczęło się jednak odrabianie strat.

Toyota miałaby szansę na zwycięstwo, gdyby nie manualna skrzynia biegów. Przy zmianie przełożeń auto wyraźnie traciło na tle bardzo szybkiego automatu BMW. Nie dziwi nas to, ponieważ inżynierowie bawarskiej marki stworzyli jedną z najlepszych konstrukcji na rynku.

W tym miejscu warto także wspomnieć o cenach obu modeli. Charakterna Toyota GR Yaris jest jedyna w swoim rodzaju i kosztuje 148 900 złotych. BMW 128ti to wydatek 182 300 złotych. Różnica nie jest tak duża, jak można było przypuszczać. Niemiecki kompakt jest znacznie większy, lepiej wykonany, bardziej praktyczny i komfortowy, a przy tym oferuje lepsze wyposażenie.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Fabryka Tesli w Teksasie

Niezły Teksas. Tesla planuje wydać miliard dolarów na jedną z fabryk

Renault Air4 Concept

Renault Air4 ujawnione. Nikt się nie spodziewał obiektu latającego