w ,

Wymiana mechanizmu rozrządu. Jak często ją przeprowadzać?

W świadomości każdego już chyba kierowcy utkwił fakt, że wymiana paska rozrządu, tak jak wymiana oleju, należy do czynność eksploatacyjnych przeprowadzanych z określoną regularnością. Ciągle jednak zapominamy, że pasek rozrządu to zaledwie element większego mechanizmu, który również wymaga okresowej wymiany. Jak częstej?

Wymiana zgodnie z zaleceniami producenta

Pierwszym i najważniejszym wskazaniem określającym cykl wymiany mechanizmu rozrządu są zalecenia producenta samochodu. Dokładne informacje o periodyzacji takich wymian znaleźć można zwykle w książce serwisowej. W zależności od producenta, termin wymiany rozrządu określany jest bądź to na podstawie przejechanych kilometrów, bądź też czasu, jaki upłynął od opuszczenia przez auto linii produkcyjnej (np. wymiana rozrządu może być zalecana co 100 tys. km lub też ? jeśli auto nie osiągnie w tym czasie wspomnianego przebiegu ? co 5 lat).

Nie sposób pokusić się o wyznaczenie ogólnych zaleceń dotyczących wymiany rozrządu wynikających z wieku auta lub jego przebiegu. Dla jednego modelu samochodu będzie to kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, dla innego kilkaset.

?Określanie terminu wymiany rozrządu w latach wynika głównie stąd, iż paski klinowe z czasem tracą swoje właściwości, co zwiększa ryzyko ich zerwania.? ? mówi Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu motoryzacyjnego z częściami zamiennymi Ucando.pl. ?W niektórych przypadkach oryginalnie założone paski rozrządu są tak podatne na zużycie, iż mechanicy wprost doradzają skrócenie okresu pomiędzy ich wymianami nawet o połowę względem zaleceń producenta samochodu.?

Sposób na uniknięcie poważnych problemów

Wymiana rozrządu powinna być jednym z obowiązkowych punktów przeglądu nowo zakupionego auta używanego. Oczywiście możemy zawierzyć sprzedawcy i posiadanej przez niego książeczce serwisowej (powinien być w niej wpisany termin ostatniej wymiany rozrządu), jednak ryzyko związane z takim postępowaniem wydaje się być zbyt duże. Specjaliści mówią wprost, że rozsądniejszym wyjściem jest wydanie mniejszej ilości pieniędzy na wymianę rozrządu (choćby i niepotrzebną), niż narazić się na konieczność niezwykle kosztownego remontu całego silnika.

Za wyraźny sygnał do wymiany mechanizmu rozrządu należy również potraktować nie tylko awarię czy zużycie się jednego z jej najważniejszych elementów, ale i pierwsze oznaki nadciagających problemów. Kierowanie się chęcią zaoszczędzenia i czekanie z wymianą do momentu, gdy rozrząd zwyczajnie przestanie działać, jest rozwiązaniem niezwykle ryzykownym. Awaria tego mechanizmu może uruchomić całą lawinę zdarzeń, których rozwiązanie może być nie tylko bardzo drogie, ale i czasochłonne. Dlatego należy reagować zawsze już po pierwszych oznakach tego, że z rozrządem dzieje się coś złego. Zwykle zapowiedzią awarii są nietypowe dźwięki i hałasy dobiegające spod maski samochodu, szczególnie dobrze słyszalne w przypadku mechanizmu wyposażonego w łańcuch. Jeśli tylko się pojawią, należy zrobić dokładny przegląd rozrządu i w razie potrzeby wymienić cały podzespół lub poszczególne jego elementy.

Należy oczywiście pamiętać, że powyższa zasada nie może być stosowana w przypadku rozrządów wyposażonych w pasek. Tutaj nie należy pod żadnym pozorem czekać na ?|sygnał? spod maski, a przegląd należy przeprowadzać regularnie.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Supra Turbo dostaje „baty” od Huracana – życie to nie Fast and Furious… (Video)

Porsche Panamera Turbo vs Mercedes-AMG E 63 S – drag race (Video)