w ,

Mercedes Citan Mixto 111 CDI – dla małych przedsiębiorców

Gamę użytkowych samochodów Mercedesa przez lata tworzyły Vito/Viano oraz Sprinter. Dopiero w 2012 roku rozpoczęła się produkcja kolejnego modelu z gatunku pracowitych. Citan, bo o nim mowa, jest klasycznym kombivanem, który powstał na bazie Renault Kangoo. Czy niemiecko-francuska mieszanka zasługuje na wysokie noty? Aby to sprawdzić wzięliśmy pod lupę praktyczną wersję Mixto z dieslem pod maską.

Karoseria
Tego typu konstrukcje nie przyspieszają bicia serca. To jednak nie oznacza, że Citan wygląda źle. Pas przedni, który tworzą atrakcyjne reflektory, charakterystyczny grill z wielką gwiazdą i masywny zderzak może się podobać. Z tyłu jest nieco bardziej anonimowo, co uwydatniają lampy o typowym kształcie, asymetryczne, niemal pionowe drzwi i spora szyba ? w skrócie, klasyka gatunku. W teście bierze udział wersja Mixto, dlatego warto również zwrócić uwagę na 2 podstawowe wymiary: 4705 mm długości i rozstaw osi wynoszący aż 3081 mm. Te dane zdradzają, że możliwości przewozowe auta są naprawdę przyzwoite.

 

Wnętrze
We wnętrzu panuje dość surowy, charakterystyczny dla aut użytkowych klimat. Kokpit został wykonany z twardych, ale bardzo dobrze spasowanych plastików. Jego faktura nie zachwyca (wręcz kipi minimalizmem), ale w aucie, które ma służyć do pracy uroda jest drugorzędną wartością. Trudno jednak mieć zastrzeżenia do ergonomii ? wszystko jest tam gdzie być powinno. Przydałoby się jedynie radio z nieco większymi przyciskami.

 

Fotele, choć nie mają wiele wspólnego z trzymaniem bocznym, są wyjątkowo komfortowe. Nawet podczas wielogodzinnej jazdy nie męczą zarówno kierowcy jak i pasażera. Nie można także narzekać na ich zakres regulacji. Tylna kanapa, jak to w kombivanach bywa, nie jest wzorowo wyprofilowana, ale jej wielkość nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Na pochwałę zasługuje też ilość miejsca w obu rzędach ? cztery, nawet wysokie osoby będą miały sporo powietrza z każdej strony. Ciekawostką są nietypowo umieszczone zagłówki na kratce oddzielającej przestrzeń pasażerską od załadunkowej. Warto również dodać, że dostęp do drugiego rzędu ułatwiają drzwi przesuwne.

 

W autach użytkowych najważniejsza jest jednak pojemność bagażowa. Jak już wspomniałem, mamy do czynienia z wersją Mixto, która oprócz pięciu osób potrafi zabrać naprawdę wiele różności. ?Bagażnik? oddaje do dyspozycji od 2,4 do 3,7 m3 wolnej przestrzeni. To naprawdę spore wartości. Należy przy tym zwrócić uwagę na ładowność ? 680 kg. Do tego praktycznego zestawu dołącza banalny system składania tylnej kanapy.

 

Technologia
Mercedes Citan powstał na bazie Renault Kangoo, dlatego nie powinien nikogo dziwić pracujący pod jego maską 1,5-litrowy silnik generujący 110 KM i 240 Nm. Został on zintegrowany z 6-biegową przekładnią manualną, która przekazuje całą moc na oś przednią. Jeśli chodzi o osiągi, to producent nie podaje ani prędkości maksymalnej, ani przyspieszenia od 0 o 100 km/h. Według naszych pomiarów, Citan Mixto 111 CDI osiąga pierwszą setkę w 12,5 sekundy i rozpędza się? do znacznie większej prędkości niż jest dozwolona. Z perspektywy użytkowej dużo ważniejsze są oczywiście kwestie ekonomiczne. I na tym polu niemiecki kombivan nie ma się czego wstydzić. Średnie zużycie paliwa z całego testu (dystans 1100 km) wyniosło 5,7 litra, co należy uznać za wynik znakomity.

 

Wrażenia z jazdy
Przyznam szczerze, że jestem bardzo pozytywnie zaskoczony zarówno prowadzeniem, jak i dynamiką prezentowanego auta. Choć 110 KM nie budzi zachwytu, to w codziennej eksploatacji w zupełności wystarcza. Nawet przy prędkościach powyżej 100 km/h Citan naprawdę bardzo sprawnie przyspiesza. Sporą zaletą jest również świetnie zestopniowana skrzynia, która pomaga w oszczędzaniu paliwa. Jakiś minus? Tylko jeden: przeciętne wyciszenie.

 

Jeśli chodzi o wspomniane wyżej prowadzenie, to Citan bez wątpienia jest jedną z lepszych konstrukcji tego gatunku. Układ kierowniczy szybko reaguje na polecenia kierowcy, a karoseria nie przechyla się tak bardzo, jak można się było tego spodziewać. Chwilami aż trudno uwierzyć, że jest to bliźniak popularnego ?Kangura?.

 

Choć auto ma prawie 5 metrów, to równie dobrze spisuje się w mieście. Jest wystarczająco zwrotne i komfortowe. Sporą zaletą jest także niezła widoczność, choć w dzisiejszych czasach i tak przydałaby się kamera cofania.

 

Okiem przedsiębiorcy
Citan Mixto jest bardzo rozsądną propozycją dla małego biznesu. W tygodniu będzie pełnił rolę oszczędnego i praktycznego dostawcy, a weekend zabierze całą rodzinę na wycieczkę. Jego wszechstronność jest jednak dość kosztowna. Wersja Mixto z prezentowanym 110-konnym silnikiem to wydatek ponad 82 tysięcy (z podatkiem VAT 23%). Za prezentowany egzemplarz wyposażony w kilka dodatków trzeba zapłacić ponad 90 tysięcy.

 

Wysoka cena nie jest jednak niespodzianką ? auta z gwiazdą na masce zawsze sporo kosztowały i kosztować będą. Właśnie dlatego niemiecka marka przygotowało szeroki wachlarz finansowy dla swoich klientów. W przypadku kredytu, okres umowy może trwać od 12 do 72 miesięcy. Z kolei dla przedsiębiorców Mercedes stworzył leasing z pełnym zakresem indywidualizacji, dlatego o szczegóły należy pytać we własnym zakresie.

 

Podsumowanie
Mercedes Citan to porządny kombivan, który sprawdzi się i w roli auta firmowego, i w roli przyjaciela rodziny. W wersji Mixto wyróżnia się dodatkowymi walorami praktycznymi, a ze 110-konnym dieslem pod maską okazuje się całkiem dynamicznym pojazdem. Jedną z jego największych zalet jest także naprawdę niezłe prowadzenie. Niestety jego cena może okazać się dla wielu potencjalnych nabywców zaporowa.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ofensywa Fiata

Lancia Delta S by MOMODESIGN – w dobrej formie