w ,

Silnik 1.3 Multijet – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Jeszcze 20 lat temu silniki wysokoprężne pod maskami samochodów miejskich były naprawdę rzadkim zjawiskiem. Ówcześnie diesle były najczęściej ?pożyczane? z większych modeli i trochę na siłę upychane pod niewielkimi maskami.

Chociaż odznaczały się fantastyczną ekonomiką, to ich kultura pracy oraz dynamika pozostawiały wiele do życzenia. Wszystko to zmieniło się wraz z wprowadzeniem technologii Common Rail, która pozwoliła na prawdziwą rewolucję w świecie silników wysokoprężnych i doprowadziła do tego, że dziś każdy szanujący się producent posiada w swojej ofercie niewielkie ?ropniaki?. Włoski czterocylindrowiec to jeden z najpopularniejszych małolitrażowych diesli na rynku i jest często spotykany w ogłoszeniach dotyczących samochodów używanych. Na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie eksploatacji?

Turbodoładowany silnik 1.3 Multijet jest efektem doświadczeń z większymi i bardzo udanymi motorami 1.9 oraz 2.4 JTD. Jednostkę zaprojektowano głównie z myślą o reprezentantach najmniejszych i najbardziej przystępnych cenowo segmentów A i B. Niewielki, czterocylindrowy motor oparty o system Common Rail drugiej generacji zadebiutował w 2003 roku i trafia pod maski wprost z bram fabryki w Bielsku-Białej. Począwszy od 2008 roku uruchomiono jego produkcję także w indyjskim zakładzie w Ranjangaon. Silnik odznacza się stosunkowo niską masą własną i chwalony jest za nowoczesną budowę, która przyniosła mu w 2005 roku tytuł Międzynarodowego Silnika Roku w swojej kategorii. Jednostkę możemy spotkać w szerokiej gamie modeli koncernów Fiata oraz GM (głównie Opel). Pojawił się także w kilku modelach Suzuki, indyjskiej Taty oraz niewielkim Fordzie Ka (bazującym na fiatowskiej 500-tce). Klienci mogli wybierać między wariantami o mocy 70, 75, 90 i 105 KM.

Podstawową zaletą motoru 1.3 Multijet jest niewielki apetyt na paliwo ? dane katalogowe często podają średnie spalanie nawet poniżej 4 litrów na 100 km, jednak w realnych warunkach należy spodziewać się około 4,5-6,5 litra w zależności od modelu i stylu jazdy. Cieszyć może także przyzwoita dynamika (głównie w warunkach miejskich), chociaż wyraźnie widać, że mały diesel nie jest demonem szybkości i raczej niechętnie zbliża się w okolice prędkości maksymalnej. W 2009 roku w celu spełnienia wymogów normy Euro 5 postanowiono poddać silnik odpowiednim modyfikacjom, w wyniku których powstała nowa generacja znana w nomenklaturze marki jako Multijet 2, wyróżniająca się m.in. zwiększoną wydajnością układu wtryskowego. Od tej pory dostępne są warianty o mocy 75, 85, 90 lub 95 KM. Najmocniejszą odmianę wyposażano standardowo m.in. w filtr cząstek stałych i turbinę o zmiennej geometrii łopatek. Na rodzimym rynku filtr DPF początkowo był dostępny jako opcja dla pozostałych wariantów, obecnie jest to część wyposażenia standardowego dla wszystkich wersji.

Usterki i awarie
Podobnie jak osławione motory 1.9/2.4 JTD, mały 1.3 Multijet okazuje się mało problematyczny, chociaż do ideału jeszcze mu daleko. Cechą charakterystyczną dla tej jednostki jest duży apetyt na olej, dlatego należy regularnie kontrolować jego stan ? zaniedbania na tym polu mogą być kosztowne. Niczym szczególnym nie jest też szybkie zużycie sprzęgła ? w przypadku Fiatów mamy do czynienia głównie ze ?zwykłym? układem jednomasowym (około 400 zł), w przypadku Opli – dwumasowym (1300-1500 zł). W ostro użytkowanych egzemplarzach niedomagać może także turbina (w zależności od wariantu 600-1500 zł), ale generalnie jej trwałość należy ocenić pozytywnie. Radzimy uważać podczas pokonywania wszelkich nierówności lub krawężników ? miska olejowa w większości modeli znajduje się bardzo nisko przez co łatwo ją uszkodzić, a w konsekwencji doprowadzić do wycieków i zatarcia jednostki. Podobnie jak w przypadku innych diesli problemy może sprawiać zawór EGR (ok. 400-500 zł). Silnik okazuje się dość wrażliwy na wilgoć ? wielu użytkowników podczas deszczowej aury narzeka na spadki mocy.

Na szczęście układ wtryskowy odznacza się dobrą trwałością i raczej nie powinien sprawiać problemów. Warto skontrolować stan łańcucha rozrządu który nie lubi ostrego obchodzenia się z pedałem gazu i potrafi się rozciągnąć, a w skrajnych przypadkach nawet zerwać. Osobom, które rozglądają się wśród ?młodszych? egzemplarzy (po 2009 roku) i planują zdecydowaną większość swoich podróży odbywać w mieście, radzimy sprawdzić czy dany egzemplarz posiada filtr DPF. Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, to? lepiej poszukać samochodu z silnikiem benzynowym ? oszczędzimy sobie naprawdę sporych wydatków, które pochłonie ewentualna naprawa.

Czy warto zainwestować w 1.3 Multijet/CDTI?
Jeżeli uda nam się znaleźć regularnie serwisowany egzemplarz z potwierdzonym przebiegiem to spokojnie można podjąć decyzję o zakupie – niewielki diesel udowodnił, że jest całkiem trwałą jednostką, na której można polegać. Motor 1.3 Multijet/CDTI spodoba się głównie osobom o spokojnym stylu jazdy, które docenią jego niewielkie zużycie paliwa i z zadowoleniem będą omijać kolejne przydrożne stacje paliw.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/Bf6gwm1hLQM/

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Paliwa: coraz drożej w rafineriach, coraz taniej na stacjach

Honda Civic Tourer – premiera w Polsce