w ,

Volkswagen Cross Polo 1,2 TSI – w teren miejski

Od ?zwykłego? Polo różni się kilkoma detalami stylistycznymi, które sugerują, że wersja Cross wjedzie tam, gdzie ?zwykłe? Polo nie da sobie rady. Tak naprawdę, to tylko wybieg stylistyczny. Polo, choć jest Cross, najlepiej czuje się w mieście, szturmując wysokie krawężniki i przeskakując tramwajowe torowiska.

 

Karoseria
Wersja Cross powstała prawdopodobnie dlatego, że zwykłe Polo nie pod każdy krawężnik podjedzie i nie do każdej działki rekreacyjnej da się nim dojechać. Z tego powodu zostało lekko podniesione zawieszenie i pojawiło się trochę plastików tam, gdzie auta off-roadowe najczęściej się ?przycierają?. Efekt? Dość ciekawy. 3987 mm długości (plus 17 mm w stosunku do zwykłego Polo), 1682 szerokości, 1488 wysokości (plus 26 mm), prześwit 176 mm (plus 23 mm) i 2469-milimetrowy rozstaw osi. W sumie, prawie tyle, co ?zwykłe? Polo. Ale prawie, czyni wielką różnicę. O czym w szczegółach nieco później.

 

Charakterek auta podkreślają wspomniane już wyżej stylistyczne ?bajery?, czyli plastiki chroniące boki auta, mocniejsze zderzaki i osłona tylnej części podwozia i zbiornika paliwa. No i napis Cross Polo na tylnych drzwiach. To, co najlepiej widać, to kolorek. Cross Polo jest dostępny w bieli, czerni, beżu, ale najciekawiej prezentuje się we wciekłej pomarańczy i czerwieni. Wtedy, z żadnym innym autem pomylić go nie sposób.

 

Wnętrze
Wnętrze zaadoptowano z konwencjonalnego Polo, ale? takie samo nie jest. W Crossie jest bardzo sympatyczne. Deska oczywiście niczym od tej ?niecrossowej? się nie różni.

 

Za to fotele i drzwi dostały wstawki kolorystycznie dobrane do lakieru nadwozia. I znowu szczególnie ciekawie prezentują się te z czerwienią i pomarańczą. Dobrze wyglądają też kolorowe szwy na przeszyciach mieszka lewarka zmiany biegów i fotelach.

 

Pojemność wnętrza nie różni się od tego w tradycyjnym Polo. Cztery osoby i awaryjnie, piąta na środku kanapy. Pojemność bagażnika, także identyczna. 280 litrów do linii okien i 1341 po złożeniu tylnej kanapy. Bez szału, ale też w okolicach średniej dla segmentu B.

 

Technologia
Cross Polo, które otrzymaliśmy do testów napędzał silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra (TSI) i mocy 105 KM. Powiem szczerze, nie jestem fanem downsizingu, ale tym razem musze przyznać, że 105 KM z 1,2 litra to nie jest nadmierne obciążanie motoru. Oczywiście, moim zdaniem, do takich aut najlepszy jest jednak poczciwy turbodiesel, ale i jednostka benzynowa radzi sobie z tą wersją nie najgorzej.

 

Napęd na przednie koła w testowym modelu przenosiła 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów. Wprawdzie w opcji dostępny jest dwusprzęgłowy automat DSG, ale naszym zdaniem, to zbędny wydatek. Po pierwsze, auto stałoby się ?wołowate? a po drugie o ponad litr wzrosłaby konsumpcja etyliny. Według nas, nie warto?

 

Ze spalaniem tez nie ma tragedii. Średnio, w teście auto konsumowało około 6,6 litra. W mieście około 7,5 litra, a na trasie 5,5. Doceniamy więc jednostkę napędową za oszczędność, choć z elastycznością, bywało różnie?

 

Wrażenia z jazdy
No właśnie, elastyczność to największy problem Cross Polo 1,2 TSI. Wprawdzie silnik generuje 175 Nm dostępnych już od 1550 obrotów, ale nie zawsze to wystarczy. Kilka razy najedliśmy się strachu w trakcie próby wyprzedzania tira z przyczepą. Oczywiście, można, ale to wiąże się z trzymaniem auta na obrotach. A to z kolei, odbija się na zużyciu paliwa.

 

Jeżeli nie musimy wyprzedzać i walczymy tylko z miejską dżunglą, to jazda Cross Polo jest bardzo przyjemna. Pod warunkiem, że nie przesadzimy w prędkością. Szczególnie w łukach ciaśniejszych zakrętów. Auto jest wyższe od konwencjonalnej wersji i to czasem czuć…

 

Okiem przedsiębiorcy
Dla kogo przeznaczono Cross Polo? Otóż, auto idealnie nadaje się do codziennej eksploatacji w mieście. Dziury w asfalcie, wysokie krawężniki, torowiska tramwajowe to naturalne środowisko dla tego modelu. Decydując się na zakup, musimy jednak pamiętać, że auto jest droższe niż ?zwykłe? Polo. Ceny Cross Polo zaczynają się od około 60 tys. złotych, a kończą na ok. 75 tys.

 

Zakup auta ?załatwimy? za pomocą kredytu lub leasingu poprzez Volkswagen bank w salonie sprzedaży. Kredyt, aż 3 rodzaje, w zależności od preferencji: Kredyt Niska Rata, Wygodna Spłata lub Dopasowane Rozwiązanie. Leasing realizowany jest także poprzez Volkswagen Bank. Okres finansowania trwa od 24 do 60 miesięcy przy wpłacie własnej od 10 do 45%.

 

Podsumowanie
Cross Polo to auto jakby predestynowane dla osób aktywnych, lubiących wyróżniać się z tłumu nietuzinkowym pojazdem. I nie wymagającym od auta specjalnych zdolności terenowych. Ta wersja to dla nich wręcz idealne rozwiązanie.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ford B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium – typ pomysłowy

Nissan Juke 15RX