Niemiecka marka premium zaprezentowała światu swoją wizję przyszłości. Wydaje się, że niedalekiej…
Oto Mercedes EQXX w pełnej krasie. Wygląda futurystycznie, jak na współczesny samochód, ale coraz większa liczba producentów pozwala sobie na dopuszczenie takich projektów do produkcji. Tak też może być w tym przypadku.
Jest długi, opływowy i smukły, co sugeruje bardzo dobre właściwości aerodynamiczne. W autach elektrycznych mają one niebagatelne znaczenie. W pewnym stopniu jego sylwetka przypomina Volkswagena XL1, tyle że o rozmiar większego.
Detale stylistyczne to już jednak inna bajka. Przód w pewnym stopniu nawiązuje do bolidów wyścigowych. Wszystko za sprawą nisko umieszczonych reflektorów oraz zaokrąglonych nadkoli. Tył jest niezwykle minimalistyczny – opiera się głownie na delikatnych formach, w które wkomponowano świetlny bumerang LED, który biegnie przez całą szerokość.
Mercedes EQXX Concept – wnętrze
Kabina, jak to w konceptach bywa, jest wykonana z wyjątkowych materiałów i złożona z nietypowych kształtów. Nawet fotele wyglądają futurystycznie. Warto dodać, że są tu cztery indywidualne miejsca.
Największą uwagę zwraca oczywiście ekran, którego przekątna ma 47 cali. Poważnie. Oczywiście nie jest on wysoki, jak telewizor (trzeba przecież coś widzieć przez przednią szybę), ale za to bardzo szeroki. Skupia na sobie wszystkie funkcje, co akurat nie jest zaskoczeniem.
Wydaje się, że projektanci nie są daleko od wersji produkcyjnej jeżeli chodzi o to ostatnie rozwiązanie. Już w EQS mamy wielką „ekranizację” kokpitu, dlatego w nowym modelu należy spodziewać się podobnego kroku.
Mercedes EQXX – dane techniczne
Samochód oferuje niezwykłą wydajność w porównaniu do innych modeli elektrycznych. Według zapewnień producenta ma pozwalać na pokonanie 1000 kilometrów. Jego bateria oferuje dokładnie 100 kWh, co oznacza 10 kWh zużycia energii na setkę. W dużym samochodzie.
Mercedes EQXX – kluczowe parametry:
- Zasięg: 1000 kilometrów
- Pojemność baterii: 100 kWh
- Masa własna: 1750 kilogramów
- Moc: 204 konie mechanczne
- Napęd: RWD
Jak uzyskano taki rezultat? Mercedes EQXX ma świetne właściwości aerodynamiczne (jest nawet aktywny dyfuzor) i akumulator 900V, który został opracowany wraz z najtęższymi głowami oddziałów związanych z Mercedesem (między innymi inżynierami F1). Co istotne, jego masa własna to skromne 1750 kilogramów. To bardzo niewiele, jak na auto z tak dużą baterią.
Niska masa własna to zasługa wielu lekkich elementów. Przykładowo, zastosowano tu felgi magnezowe, drzwi ze sztucznego tworzywa z poszyciem z włókna szklanego czy tarcze ze stopu aluminium. Na tym nie koniec. Dach został zagospodarowany przez 117 ogniw fotowoltaicznych, które dodają dodatkowe kilometry do całkowitego zasięgu.
Sercem całego układu jest pojedynczy silnik elektryczny o mocy 204 koni mechanicznych. Jego cały potencjał trafia na oś tylną. Osiągi nie zostały ujawnione, ale nie można oczekiwać dynamiki AMG. Podejrzewamy jednak, że setkę będzie można zobaczyć po upływie około 7 sekund.
1000 kilometrów na torze a ile w warunkach miejskich ? Tego już nie napiszą .
W warunkach miejskich jest zazwyczaj więcej
Chyba twojego, ja mam 65, 47 to popierdółka.