w

Miejski i rodzinny Rapid już jest!

Do sprzedaży trafiło kolejne auto z gamy Skody. Rapid – tak nazywa się średniej wielkości, rodzinny liftback z Mlada Boleslaw. Nawiązuje on do popularnego w latach osiemdziesiątych modelu o tej samej nazwie z pięciobiegową skrzynia biegów. Auto, według producenta, ma być pozycjonowane pomiędzy segmentem małych aut miejskich, a klasa kompaktów.

 

Czesi widzą w Rapidzie samochód, który zainteresuje nieco zamożniejszych nabywców aut segmentu B lub tych, dla których auta z kompaktowe są zbyt duże. W trakcie prasowej premiery mogliśmy skonfrontować Rapida z autami, które Skoda widzi, jako ewentualnych konkurentów. Wśród nich znalazły się Kia Ceed, Hyundai i30, Chevrolet Cruze, Renault Fluence czy Ford Focus. Zdaniem obecnych na prezentacji dziennikarzy, Rapidowi tak naprawdę bliżej jednak do Fiata Linei, Renaulta Talii, Chevroleta Aveo Sedan czy Citroena C-Elysse. Czy w tej konkurencji sobie poradzi? Wydaje nam się, że tak. W każdym razie do czasu, kiedy konkurencja wprowadzi kolejne generacje swoich niskobudżetowych sedanów. Póki co, Rapid wygrywa bardzo dobrym wyposażeniem, w tym dostępnymi już od wersji standardowej systemami bezpieczeństw. Nie bez znaczenia jest także atrakcyjne i praktyczne nadwozie. Otóż, jak wspomnieliśmy wyżej, Rapid to nie sedan, tylko bardzo dynamicznie wyglądający liftback. A sedanów Polacy przecież nie lubią.

 

Jak prowadzi się nowa Skoda? Lepiej niż dobrze. W trakcie prezentacji objeżdżaliśmy auta z silnikami 105-konnymi. I nie ma się do czego przyczepić. Dynamiczny wygląd, dynamiczne jednostki napędowe i wreszcie dość sztywne zawieszenie pozwalają na dość ostra jazdę, a jednocześnie na trzymanie auta w ryzach. Nawet na śliskiej drodze Rapid nie dał się wyprowadzić z toru jazdy, także dzięki całej masie elektronicznych ?wspomagaczy?.

 

Rapid oferowany będzie w Europie w sześciu wersjach silnikowych (czterech benzynowych i dwóch wysokoprężnych). Już wkrótce najmniejszym silnikiem będzie trzycylindrowy, benzynowy motor 1,2 MPI o mocy 75 KM. Obecnie w ofercie występują trzy silniki benzynowe: 1,2 TSI w dwóch wariantach: 86 KM oraz 105 KM i najmocniejszy w ofercie, 1,4 TSI o mocy 122 KM. Można również zdecydować się na jeden z dwóch motorów TDI o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem Common-Rail. Pierwszy z nich dysponuje mocą 90 KM a drugi, wzmocniony, posiada 105 KM. Jednostka ta będzie oferowana również z siedmiostopniową skrzynią biegów DSG.

Ceny nowej Skody oscylują wokół ?dolnej strefy stanów średnich? I wynoszą od około 48 tysięcy za model z motorem 86-konnym do 72 tysięcy za 105 konnego diesla TDI.

 

Autor: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowy Mercedes po tuningu!

Range Rover – premiera