w ,

Silnik 2,2 CDI ? problemy, awarie, historia, eksploatacja

W połowie lat 90-tych liderami w rozwijaniu technologii Common Rail byli Włosi (wspólna praca Grupy Fiata oraz Magneti Marelli), jednak trudna sytuacja finansowa sprawiła, że nie byli w stanie dokończyć prac samodzielnie. Patent został sprzedany firmie Bosch, która zajęła się dokończeniem rozwoju nowej technologii oraz przygotowaniem jej do masowej produkcji. Takiej okazji nie mógł przegapić będący od zawsze w znakomitych relacjach z Boschem producent limuzyn ze Stuttgartu ? Mercedes-Benz. W rezultacie pierwszy wysokoprężny silnik Mercedesa (oznaczony wewnętrznym kodem OM611) wykorzystujący system Common Rail został zaprezentowany już w grudniu 1997 roku pod maską niedawno odświeżonego modelu W202 ? czyli popularnej klasy C.

Czterocylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 2,151 cm3 początkowo w zależności od wersji legitymował się mocą 102 oraz 125 KM, i zastąpił w gamie zaprezentowane w 1993 roku atmosferyczne jednostki oznaczone kodem OM604. Nowy silnik okazał się sporym krokiem naprzód pod względem kultury pracy oraz osiągów, dlatego też szybko został zaadoptowany do większej klasy E. Już w 1999 roku przeprowadzono pierwsze zmiany ? nieznacznie zmniejszono pojemność skokową (do 2,148 cm3) oraz wprowadzono dwa nowe warianty mocy ? 116 i 143 KM, natomiast rok później wraz z debiutem dostawczego Sprintera pojawiły się trzy kolejne: 82, 109 i 129 KM. Ostatecznie produkcję zakończono w 2006 roku.

W 2003 roku pojawiła się kolejna generacja jednostki – OM646, w której przeprowadzono modyfikacje około 80 części w celu zwiększenia efektywności i ekonomiki silnika. Motor oferowano w kilku wariantach mocy (88-170 KM) i przystosowano do współpracy z filtrem cząstek stałych, dzięki czemu silnik spełniał wymagania normy EURO 4. W 2006 roku nadszedł czas na kolejne zmiany, w wyniku których światło dzienne ujrzał motor OM646 EVO. Modyfikacje objęły m.in. głowicę i świece żarowe (ceramiczne zamiast metalowych), zastosowano również wzmocnione wałki wyrównoważające a także elektromagnetyczne wtryskiwacze firmy Delphi. W 2008 roku zaprezentowano całkowicie nową jednostkę o oznaczeniu OM651, która wykorzystuje najnowszą generację systemu Common Rail i oferowana jest do dziś.

 Usterki i awarie 
Silniki z gamy 2,2 CDI cierpią głównie z powodu awarii osprzętu, a poważne awarie (przynajmniej w przypadku silników OM611 oraz 646) zdarzają się stosunkowo rzadko. Jak w każdym nowoczesnym silniku Diesla warto zwrócić uwagę na stan turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego, jednak w przypadku silników 2,2 CDI te elementy odznaczają się przyzwoitą trwałością.

Użytkownicy narzekają najczęściej na problemy z rozruchem silnika i spadkiem mocy, które mogą być spowodowane usterkami pompy wysokiego ciśnienia (500 zł) lub wtryskiwaczy ? w przypadku silników OM611 oraz 646 regeneracja to koszt ok. 300 zł od sztuki, natomiast w przypadku najnowszych jednostek OM651, które wykorzystują piezoelektryczne wtryskiwacze niezbędna jest ich wymiana na nowe (ok 1,5 tys. zł od sztuki). Słabymi punktami są również termostat (ok. 140 zł) oraz czujnik temperatury (ok 50 zł), przez co silnik ma problemy z niedogrzaniem, co jest szczególnie uporczywe w zimie (ogrzewanie praktycznie przestaje działać) i wpływa na zwiększenie zużycia paliwa.

Inną przyczyną nagłego spadku mocy silnika mogą być zdeformowane lub pęknięte elementy plastikowe w układzie dolotowym. Usterka dotyczy głównie silników o oznaczeniu OM646 (wcześniejsze nie były wyposażone w to rozwiązanie) i w razie jej wystąpienia trzeba wymienić cały kolektor (ok. 350 zł). Warto sprawdzić również stan zaworu EGR, który potrafi się zatkać, oraz skontrolować elektrozawory sterujące pracą turbosprężarki.

Czy warto zainwestować w 2,2 CDI?
Jeżeli trafimy na zadbany egzemplarz ze sprawdzoną przeszłością ? zdecydowanie tak. Jednak historia jednostek z gamy 2,2 CDI potwierdza jedną, bardzo przykrą prawidłowość związaną ze wszystkimi silnikami, zarówno benzynowymi jak i wysokoprężnymi ? wraz z rozwojem technologii mających na celu ?ratowanie? naszej planety, drastycznie spada ich trwałość i wzrasta koszt napraw. Teoretycznie najbardziej trwałe powinny być najmniej zaawansowane technologicznie jednostki OM611, jednak w ich wypadku należy liczyć się z dużymi przebiegami. Podobnie jak w przypadku innych silników Diesla z systemem Common Rail kluczem do bezproblemowej eksploatacji jest regularna kontrola jednostki. Do niewątpliwych zalet 2,2 CDI należą m.in. wysoka kultura pracy, umiarkowany apetyt na paliwo oraz szeroki wybór wariantów mocy, przez co silnik ten stanowi ciekawą propozycję dla osób, które chciałyby stać się posiadaczami wygodnego, rodzinnego (lub dostawczego) samochodu z gwiazdą na masce.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/Bs3s8UAhWy3/

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jaguar F-Type Coupé

Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir Platinum – mała klasy Premium