w

Znasz ten model? Jeśli tak, to należysz do nielicznych

Abarth 208 A Spyder
Znasz ten model? Jeśli tak, to należysz do nielicznych

Nawet zagorzali fani europejskiej motoryzacji mają problem z rozpoznaniem tego samochodu. Jego historia jest jednak bardzo ciekawa, dlatego warto ją przytoczyć.

Zacznijmy do tego, że ten model powstał blisko siedemdziesiąt lat temu. Jak łatwo policzyć, było to mniej więcej dekadę po II Wojnie Światowej, czyli w bardzo trudnym okresie odbudowy i przywracania świetności Starego Kontynentu.

Cóż to takiego? Abarth 208 A Spyder Boano pochodzący z 1955 roku. Teraz już można wywnioskować, że to samochód stworzony przez włoską markę. Ta konkretna sztuka jest jedną trzech koncepcji stworzonych z myślą o amerykańskich klientach.

Abarth 208 A Spyder
Abarth 208 A Spyder, zdjęcie: RM Sotheby’s

W sylwetce tego pojazdu zawarto styl „Transatlantico”, który cechował się licznymi obłościami przypominającymi ogromne płetwy. Amerykanie uwielbiali taki design, a Włosi postanowili to wykorzystać.

Jak wynika z udostępnionych danych, zachowała się tylko jedna sztuka 208 A Spyder. Pojedynczy egzemplarz dotyczy również wersji coupe (209 A). Z kolei do sportów motorowych wykorzystano dokładnie 10 Abarthów z otwartym nadwoziem (207 A Spyder), ale nie wiadomo ile przetrwało.

Ten model jest na wagę złota

Jeszcze większej barwy dodaje fakt, że właścicielami prezentowanego egzemplarza byli pierwotnie bracia DuPont, czyli spadkobiercy potęgi ogromnego koncernu chemicznego ze Stanów Zjednoczonych, który powstał w 1802 roku.

Pod pięknym nadwoziem kryje się stosunkowo prosta konstrukcja z Fiata 1100. Niemniej jednak układ napędowy ma znacznie większy potencjał. Silnik o pojemności 1089 centymetrów sześciennych z podwójnym gaźnikiem Webera i zmodyfikowanym układem wydechowym generuje 66 koni mechanicznych, czyli dwukrotnie więcej, niż w podstawowej wersji.

>Abarth Classiche 1300 OT powstanie naprawdę! Produkcja będzie jednak ograniczona

Bracia DuPont użytkowali ten model przez kilka sezonów. Później sprzedali go dobremu znajomemu, który następnie w latach 70. postanowił go ofiarować Billowi Hale’owi, mechanikowi lotniczemu pracującemu dla DuPont.

Ten kultowy model Abartha pochodzi z 1955 roku
Abarth 208 A Spyder, zdjęcie: RM Sotheby’s

Ten ostatni z wymienionych był właścicielem samochodu do 2009 roku, kiedy to postanowił go sprzedać Eladowi Shragi, znanemu kolekcjonerowi. Wtedy też pojawił się pomysł, by przemalować auto. Nowy lakier wraz z robocizną kosztował aż 30 tysięcy euro. Proces został przeprowadzony we Włoszech.

Teraz ten wyjątkowy model szuka nowego domu. Za sprzedaż odpowiada RM Sotheby’s. Ostatnia rejestracja miała miejsce w Grecji, a licytacja zostanie przeprowadzana w Monako, co oczywiście nie dziwi. Ceny wywoławczej nie ujawniono.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ford Equator Sport

Oto nowy Ford Equator Sport. Pewnie go nie znasz

Akumulatory trakcyjne

Produkcja akumulatorów w Europie zmniejszyłaby emisję CO2. W czym tkwi problem?