Chińscy producenci nie próżnują. Stają się coraz większą i trudniejszą konkurencją dla renomowanych marek z Ameryki i Europy. Nic więc dziwnego, że obawy szeroko pojętego Zachodu są duże.
Takie auta, jak Zeekr 001 mogą przekonać nawet konserwatywnych zwolenników znanych firm. Dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka. Po pierwsze, dobrze wyglądają. Po drugie, nie odbiegają jakościowo od produktów popularnych producentów. Po trzecie, oferują świetne osiągi. Po czwarte, dają więcej za mniej. I ten ostatni argument może być tym najbardziej przekonującym.
Choć nazwa brzmi mało przekonująco, Zeekr to coraz poważniejszy gracz na arenie międzynarodowej. To marka, która powstała pod skrzydłami koncernu Geely, do którego należy także Volvo. Co więcej, obie firmy korzystają z tej samej platformy, czego dowodem jest nowy minivan szwedzkiej marki, EM90, który jest bliźniakiem modelu 009.
Zeekr 001 2025 – co nowego?
Musimy więc coraz poważniej traktować chińskich producentów. Przejdźmy więc do głównego bohatera tego materiału. Zaktualizowany Zeekr 001 korzysta z zupełnie nowej architektury o napięciu 800 V.
Dzięki niej, ładowanie akumulatora trakcyjnego LFP od 10 do 80 procent trwa 11,5 minuty. W przypadku większego źródła energii, ten sam proces trwa 15 minut. Warto dodać, że funkcja ładowania V2V może odbywać się z mocą do 60 kW.
Wersje tylnonapędowe oferują jeden silnik o mocy 416 koni mechanicznych. Konfiguracje z napędem na obie osie dysponują dodatkową jednostką o mocy 362 koni mechanicznych, która została zamontowana z przodu. Ten drugi wariant pozwala osiągać setkę w 3,3 sekundy. To o 0,5 sekundy szybciej, niż dotychczas.
>Złote baterie od Chińczyków. Zasięg 500 km w 15 minut
Z kolei we wnętrzu znajduje się wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Oprócz tego są tu zmodernizowane zegary cyfrowe oraz ekran multimedialny z nowym interfejsem. Fani muzyki z pewnością docenią również system audio firmy Yamaha, który składa się z 28 głośników. Innym ciekawym dodatkiem jest szklany dach zmieniający kolor.
Lepsza cena
Ogromny wpływ na popyt będzie miała również cena pojazdu. Niektórych może zaskoczyć, że bazowy Zeekr 001 kosztuje na lokalnym rynku 269 000 juanów chińskich, co stanowi wydatek dokładnie 147 950 złotych.
To śmiesznie mało, jak za pojazd elektryczny na tym poziomie. Klient decydujący się na bazową wersję otrzymuje auto o mocy 416 koni mechanicznych, które ma akumulator trakcyjny o pojemności 100 kWh zapewniający zasięg do 750 kilometrów.
Warto dodać, że wersja sprzed modernizacji kosztowała 300 000 juanów, czyli 165 000 złotych. Teraz za te pieniądze (299 tysięcy juanów chińskich) można mieć konfigurację z napędem na obie osie. Z kolei za 329 000 chińskich juanów (180 950 złotych), można kupić bogatszą wersję wyposażeniową (również z napędem na obie osie).
Jak ma się do tego oferta z Europy? No cóż, to chyba wszyscy wiedzą. Mimo iż na rynku chińskim można liczyć na niższe ceny, to i tak oferty lokalnych producentów często bywają naprawdę bardzo trudne do przebicia.