w

Zderzenie czołowe na skuterze przy 40 km/h – To może być ostatnia podróż (wideo)

Crash test skutera
Zderzenie czołowe na skuterze przy 40 km/h - To może być ostatnia podróż (wideo)

Małe skutery i motorowery nie wymagają posiadania żadnych uprawnień. Wystarczy być pełnoletnim, żeby legalnie przemieszczać się nimi po drogach publicznych.

Czy to na pewno dobre rozwiązanie? Z jednej strony zwiększa mobilność społeczeństwa, ale z drugiej – generuje większe niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Takie osoby mogą, ale nie muszą znać przepisów. Niekiedy kompletnie nie radzą sobie w trudnych sytuacjach.

To trochę dziwi, skoro wciąż mówimy o pojazdach silnikowych potrafiących się rozpędzić do konkretnych prędkości. Owszem, 45 km/h nie wydaje się zabójczą wartością, ale w chwili potencjalnego zderzenia ryzyko jest ogromne.

Test zderzeniowy skutera

Pamiętajmy, że takie jednoślady nie mają zazwyczaj żadnych systemów bezpieczeństwa. A nawet jeśli zostaną wyposażone w te podstawowe, to podczas kolizji niewiele to da. Strefa zgniotu praktycznie nie istnieje, podobnie jak jakakolwiek stabilizacja użytkownika na miejscu siedzącym.

Wytworzona energia sprawia, że nie ma szans na utrzymanie ciała w jednym położeniu. Skuterzystę chronią jedynie elementy wierzchnie, takie jak kask i potencjalny strój motocyklisty. Nie jest jednak tajemnicą, że osoby korzystające z takich maszyn nie inwestują zazwyczaj w specjalistyczny strój.

W przypadku potężnego zderzenia czołowego z wysokim pojazdem lub ścianą nawet to ma marne szanse na skuteczne zabezpieczenie przed uszczerbkami zdrowotnymi. Złamanie kręgosłupa, a nawet utrata życia są bardzo możliwe.

Właśnie dlatego każdy skuterzysta powinien uważać na drodze jeszcze bardziej, niż kierowca i świetnie znać przepisy – bez względu na to, co mówi prawo. Dla własnego bezpieczeństwa.

Ten test zderzeniowy doskonale obrazuje, do czego dochodzi w chwili uderzenia. Przednie koło wbija się w szkielet maszyny, a jej użytkownik praktycznie wylatuje w powietrze. Nawet najsilniejsze osoby nie utrzymają się w prawidłowym położeniu – fizyka jest nieubłagana.

Warto dodać, że próba została wykonana przy 40 km/h. Niektórzy decydują się na usuwaniu blokad, co umożliwia jazdę z wyższymi prędkościami. Nie jest to jednak ani bezpieczne, ani legalne, jeżeli nie posiadamy odpowiednich dokumentów. Warto więc trzymać się przyjętych zasad i nie maksymalizować ryzyka.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kraków rozbicie ferrari

Kraków. Ferrari wzbiło się w powietrze po uderzeniu w krawężnik (wideo)

Airbus A380 rc 1:13

Imponujący zdalnie sterowany model samolotu: 6-metrowy Airbus A380 (wideo)