w

Zbawienie kierowców TIR-ów, czyli rampy ratunkowe: Dzięki nim można uniknąć wypadków

Rampa ratunkowa dla ciężarówek
Zbawienie kierowców TIR-ów, czyli rampy ratunkowe: Dzięki nim można uniknąć wypadków

Jazda po górzystych drogach to spore wyzwanie dla każdego wielotonowego zestawu. Ma to związek z kilkoma czynnikami.

Przy stromych podjazdach największą pracę wykonuje silnik, który musi sprawnie rozpędzić pojazd i utrzymać odpowiednią prędkość. Zjazdy są natomiast obciążeniem dla układów hamulcowych. Bywają one zawodne i nie zawsze ma to związek z usterkami.

Przeciążenie hamulców w TIR-ach

Przy tak dużej masie trudno zachować ich wydajność. W pewnym momencie może dojść do utraty możliwości zwykłego wytracenia prędkości – szczególnie podczas pokonywania wyraźnych pochyłości. W takich sytuacjach nie ma zbyt wielu rozwiązań i gdy panuje duży ruch, robi się naprawdę niebezpiecznie.

Inżynierowie odpowiedzialni za infrastrukturę w takich miejscach wymyślili więc rampy ratunkowe. Znajdują się one przy drodze i mają formę pochylni. Zamiast standardowej nawierzchni są zazwyczaj wypełnione sypkim materiałem (żwir, piasek itp.). Na ich końcu mogą znajdować się barierki energochłonne, stos opon albo beczki wypełnione wodą.

Takie przeszkody są w stanie skutecznie zatrzymać TIR-a, a przy tym go nie uszkodzić. Oczywistym jest, że w takich okolicznościach ciężki zestaw nie wydostanie się „o własnych siłach”, dlatego potrzebna jest interwencja innego pojazdu lub specjalnego dźwigu. To jednak znacznie lepsze, niż potencjalny wypadek, który mógłby się wydarzyć, gdyby nie było tak świetnego i prostego zarazem rozwiązania.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ferrari F40 vs McLaren P1

Drag race legend z różnych epok: Ferrari F40 kontra McLaren P1

NASCAR a F1 róznice

Różnica między NASCAR a F1: U Amerykanów naprawisz wszystko piłą, młotkiem i taśmą