w ,

Volvo V40 T3 Momentum – Jakość w dobrej cenie

Volvo Car Poland ma powody do zadowolenia. Niemal cała gama modelowa sprzedaje się wzorowo, a debiutujące właśnie XC90 ma już przed sobą sporą listę chętnych. Jednym z aktualnych fundamentów szwedzkiej marki jest jednak V40 ? kompakt premium cieszący się dużym zainteresowaniem na naszym rynku.

volvo_v40_t3_momentum_2

Karoseria
Design to rzecz gustu, ale są samochody, które bez wątpienia podobają się znacznej większości. I właśnie w ich szeregach możemy uplasować V40. Przód, który tworzą reflektory o prostych kształtach, duży, klasyczny grill, długa maska i dobrze wkomponowany zderzak to ukłon w stronę konserwatywnej elegancji. Tylna część karoserii wygląda natomiast bardziej dynamicznie, co jest zasługą mocno pochylonej szyby, wyraźnej lotki, pionowych lamp i obłego zderzaka. Dopełnieniem atrakcyjnej całości jest czerwony lakier kontrastujący z ?karbonową? okleiną dachu i czarnymi, 5-ramiennym felgami. Za urodę należy się piątka z plusem.

volvo_v40_t3_momentum_3

Wnętrze
We wnętrzu czuć skandynawski klimat. Wysoka jakość materiałów, staranne spasowanie i wzorowa ergonomia, czyli klasyka w stylu Volvo. Kokpit prezentuje się modelowo ? jest ładny i czytelny. Podobną ocenę można wydać zegarom, które pozwalają na wybranie motywu dopasowanego do własnego gustu. Na pochwałę zasługuje także kierownica. Jest dość duża, ale jej wieniec świetnie leży w dłoniach. Cieszy również obecność normalnego hamulca ręcznego, którego jestem zwolennikiem.

volvo_v40_t3_momentum_4

Fotele są rozsądnym kompromisem pomiędzy sportem a komfortem. Nieźle podpierają ciało, mają odpowiednią wielkość i dzięki szerokiemu zakresowi regulacji pozwalają na dobranie właściwej pozycji. Warto też zwrócić uwagę na zagłówki ? ich wyprofilowanie i twardość są takie, jakie powinny być. Na tylnej kanapie przestrzeni nie zabraknie dwóm pasażerom ? ani na nogi, ani na głowy. Środkowe miejsce trzeba natomiast traktować jako rezerwowe, ze względu na wąskie siedzisko.

volvo_v40_t3_momentum_5

Jeśli chodzi o bagażnik to? istnieje ? 335 litrów to dość skromny wynik jak na segment C, ale wakacyjne torby (z drobnymi wyrzeczeniami?) na pewno się zmieszczą. Trzeba natomiast oddać Szwedom to, że nawet wykończenie przedziału załadunkowego stoi na bardzo wysokim poziomie.

volvo_v40_t3_momentum_6

Technologia
Testowany egzemplarz to wersja T3, która ma pod maską benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra. Generuje on 150 KM (od 5700 obr./min.) i 270 Nm (w przedziale 1600-4000 obr./min). Co ciekawe, w przekazywaniu mocy na oś przednią nie pośredniczy automat, tylko 6-biegowa skrzynia manualna. Sprint do setki trwa mniej niż 9 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. V40 lekkie nie jest (prawie 1400 kg), dlatego te rezultaty można uznać za w pełni zadowalające. A jak szwedzki kompakt wypada w dziedzinie zużycia paliwa? Otóż? zaskakująco dobrze. Delikatne traktowanie pedału gazu może zaowocować spalaniem na poziomie 6,5 litra. Bardziej dynamiczna jazda oznacza wynik o litr wyższy. To naprawdę bardziej niż pozytywne rezultaty, biorąc pod uwagę możliwości silnika i masę własną pojazdu.

volvo_v40_t3_momentum_7

Wrażenia z jazdy
Od razu pragnę zaznaczyć, że jestem bardzo pozytywnie zaskoczony pracą skrzyni. Do tej pory testowałem modele Volvo jedynie z automatem, który wydawał się idealnym wyborem. Jak się jednak okazuje, 6-biegowy manual jest bardzo precyzyjny, świetnie zestopniowany i jego lewarek nie ma przesadnie długich skoków. A to oznacza, że jest to równie dobra konstrukcja, tyle że stworzona dla tych, którzy lubią samodzielnie odpowiadać za wybór przełożenia.

volvo_v40_t3_momentum_8

Co istotne, tworzy ona zgrany duet ze 150-konnym benzyniakiem, który trzeba uznać za kolejny atut prezentowanego V40. Silnik wyróżnia się wysoką kulturą pracy i elastycznością, co znacznie poprawia komfort jazdy. Nie bez znaczenia jest również precyzyjny układ kierowniczy, wystarczająco szybko reagujący na polecenia kierowcy. A zawieszenie? Podobnie jak wyżej wspomniane fotele ? kompromisowe. Trzyma auto w ?pionie? nawet podczas dynamicznej zmiany toru jazdy, ale potrafi też skutecznie tłumić nierówności ? także te poprzeczne.

volvo_v40_t3_momentum_9

Okiem przedsiębiorcy
Volvo to marka premium, dlatego ceny gamy modelowej nie należą do najniższych. Trzeba jednak dodać, że bardzo często są korzystniejsze niż te, które oferuje niemiecka konkurencja. Podstawowe V40 (122 KM, wersja Base) to wydatek 83 700 zł. Prezentowany silnik o pojemności 1,6 litra zastąpiono ostatnio nieco bardziej ekologiczną jednostką o pojemności 1,5 litra (dostępną jedynie z automatem). Charakter i osiągi pozostały jednak zbliżone, podobnie jak ceny. Na takie V40 T3 w wersji Momentum trzeba wydać co najmniej 112 100 zł. Dla fanów skrzyń manualnych pozostaje wariant z 2-litrowym motorem o identycznej mocy, który z tym samym wyposażeniem kosztuje 103 100 zł.

volvo_v40_t3_momentum_10

Szwedzka marka oferuje oczywiście szerokie możliwości finansowe. Osoby zainteresowane kredytem mogą liczyć na umowę od 12 do nawet 84 miesięcy. Warto zaznaczyć, że istnieje możliwość skredytowania 100% wartości pojazdu, przy czym raty zostają dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Dla przedsiębiorców został natomiast przygotowany leasing od 24 do 60 miesięcy (lub od 6 miesięcy w przypadku finansowego), z opłatą wstępną od 0% i możliwością wyboru jednej z trzech walut: PLN, EUR i USD.

volvo_v40_t3_momentum_11

Podsumowanie
V40 T3 Momentum to wyjątkowo udane auto. Prowadzi się bardzo dobrze, jest wystarczająco dynamiczne, świetnie wykonane i bezpieczne. Nie ujmuje praktycznością, ale żaden konkurent premium nie przoduje w tej dziedzinie. Stylowy przedstawiciel segmentu C ma jednak rozsądnie skalkulowaną cenę, dlatego jestem pewny, że w ciągu kilku najbliższych lat Volvo nie będzie mieć problemu z utrzymaniem dobrych wyników sprzedaży.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Audi TT Roadster ABT Sportsline

Suzuki iM-4 Concept