w

Volkswagen Polo IV vs. Opel Corsa C

Zacięta rywalizacja między koncernami z Wolfsburga i Rüsselsheim ma bardzo długą tradycję ? niemal od zawsze Golf walczył z Kadettem/Astrą, Passat z Vectrą/Insignią, a Polo z Corsą. W dzisiejszym porównaniu zajmiemy się właśnie tą ostatnią parą – IV generacja Polo (sprzed face liftingu) stanie w szranki z Corsą C. Kto zwycięży?

opel_Corsa_c_2001_1

Corsa C pojawiła się na rynku w 2000 roku i z miejsca zyskała sporą popularność ? kupowali ją nie tylko odbiorcy prywatni, ale też firmy. W 2003 roku przeprowadzono dyskretny stylistyczny retusz (przy okazji zmodernizowano paletę silników), a trzy lata później nastąpiła zmiana warty ? walkę o klienta rozpoczęła Corsa D.

volkswagen_polo_2001_1

Polo w swojej czwartej odsłonie zadebiutowało pod koniec 2001 roku. Model oparto na płycie podłogowej sprawdzonej wcześniej w Fabii, z którą Polo dzieliło również jednostki napędowe. Obszerny face lifting przeprowadzono w 2005 roku, a nowa generacja pojawiła się na rynku cztery lata później.

opel_Corsa_c_2001_5

Stylistyka i wnętrze
Po sylwetce Corsy od razu można się zorientować, że stanowi rozwinięcie swojej poprzedniczki – po sukcesie Corsy B designerzy najwyraźniej obawiali się rezygnacji z rozpoznawalnej sylwetki. Z kolei w bardziej stonowanym nadwoziu Polo można zauważyć wyraźne wpływy mniejszego Lupo ? wyróżnikiem są charakterystyczne okrągłe reflektory. Obiektywnie żaden z rywali pod względem stylistyki nie powala na kolana, ale trzeba przyznać, że to Opel nieco gorzej znosi upływ czasu. Oba modele dostępne były w wersjach 3- oraz 5-cio drzwiowych.

volkswagen_polo_2001_4

Wnętrza również nie grzeszą zbędnym polotem ? w obu modelach zdecydowano się na proste, praktyczne i przejrzyste rozwiązania. W podstawowych wersjach dominuje ?czarna czerń?, w lepszych wariantach wnętrza nieco ożywiały lakierowane wstawki. Ponadto w Polo możliwe było zamówienie deski rozdzielczej w dwóch kolorach (zazwyczaj spotykane w egzemplarzach sprowadzonych z zachodu). Polo może pochwalić się nieznacznie większym bagażnikiem (270 litrów kontra 260 litrów w Corsie), jest też nieco przestronniejsze od rywala. Jakość wykonania jest porównywalna (z niewielkim wskazaniem na Polo), ale w standardzie znacznie więcej ?luksusów? znajdziemy na pokładzie Corsy. Remis.
Polo 1 : 1 Corsa

opel_Corsa_c_2001_3

Układ napędowy
Obaj konkurenci mogą pochwalić się całkiem szeroką paletą jednostek napędowych. Podstawowe, trzycylindrowe silniki benzynowe (w Polo 1.2 6v/12v 54-64 KM, w Corsie 1.0 12v 58-60 KM) są słabiutkie i wystarczą jedynie do wolnych miejskich wycieczek. Złotym środkiem w obu przypadkach wydają się być motory o pojemności 1.4 (75 KM w VW, 90 KM w Oplu), które łączą oszczędność z przyzwoitą dynamiką.

W gamie znajdziemy też kilka jednostek wysokoprężnych ? w Oplu są to turbodoładowane motory 1.3 CDTI (70 KM), 1.7 DI/DTI (65-75 KM) oraz 1.7 CDTI (100 KM), w VW znajdziemy natomiast wolnossące 1.9 SDI (64 KM) oraz motory z rodziny TDI ? 1.4 (75 KM) i 1.9 (100-130 KM). Zwraca uwagę brak wyraźnie usportowionych odmian ? Polo GTI pojawiło się dopiero po face liftingu, a Opel mimo opracowania w 2002 roku Corsy C w wersji OPC nigdy nie zdecydował się na jej sprzedaż. Sprawiedliwy podział punktów.
Polo 2 : 2 Corsa

volkswagen_polo_2001_6

Układ jezdny
W obu samochodach wykorzystano identyczne komponenty ? z przodu znajdziemy kolumny MacPhersona, z tyłu belki skrętne ? ale ich zestrojenie jest kompletnie różne. Polo na drodze sprawia wrażenie bardziej dojrzałego samochodu ? resoruje bardziej harmonijnie, co z pewnością spodoba się osobom poszukującym komfortu. Corsa jest sztywniejsza i lepiej spisuje się na wirażach, ale jej pasażerowie wyraźniej odczują ?jakość? naszych dróg. Polo może pochwalić się nieco bardziej komunikatywnym układem kierowniczym. Skuteczność układów hamulcowych jest niemal identyczna ? według danych fabrycznych oba samochody potrzebują ok. 41,5 metra na zatrzymanie się ze 100 km/h. Kolejny remis.
Polo 3 : 3 Corsa

opel_Corsa_c_2001_vs_volkswagen_polo_iv_2001_1 opel_Corsa_c_2001_2

Awaryjność
Oba modele ze względu na prosta budowę nie sprawiają wielu problemów, ale Polo w ogólnym rozrachunku okazuje się nieco trwalszym samochodem – cierpi głównie z powodu różnych usterek instalacji elektrycznej i znane jest też z dość delikatnego przedniego zawieszenia (tuleje wahaczy). Czasami zdarzają się usterki wspomagania układu kierowniczego. W silnikach 1.2 często zawodzą cewki zapłonowe, pozostałe jednostki raczej nie sprawiają problemów. W Oplu również częste są awarie instalacji elektrycznej, bardzo usterkowa jest półautomatyczna przekładnia Easytronic. Silniki odznaczają się dobrą trwałością, najczęściej zawodzi ich osprzęt – czujniki ciśnienia oleju i położenia wału korbowego, zawory EGR oraz sondy lambda. Corsa nieco częściej będzie denerwować swoich właścicieli z powodu psujących się drobiazgów. W obu modelach bardzo szybko korodują układy wydechowe, co jest typową przypadłością większości miejskich aut. Polo wychodzi na prowadzenie
Polo 4 : 3 Corsa

volkswagen_polo_2001_5

Koszty
Corsa jest wyraźnie tańsza w zakupie (od ok. 4 tys. zł. wobec ok. 7 tys zł. w przypadku Polo), przemawiają za nią również niższe ceny części zamiennych i napraw. W kwestii kosztów ubezpieczenia oba modele wypadają podobnie. Punkt dla Opla, który doprowadza do wyrównania.
Polo 4 : 4 Corsa

opel_Corsa_c_2001_vs_volkswagen_polo_iv_2001_1

Podsumowanie
W naszym porównaniu żaden z rywali ostatecznie nie przechylił szali na swoją stronę. Oba modele są bardzo udane i mają wiele do zaoferowania nabywcom, dzięki czemu wciąż cieszą się dużą popularnością. Obiektywny wybór między nimi nie jest prosty, dlatego wszystko zależy od indywidualnych upodobań.

 

Autor: Daniel Banaś
Zdjęcia: Opel/Volkswagen

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mazda CX-9 trafi do ponownie do Polski

Ceny paliw nadal w dół