w ,

Volkswagen Golf R – Pocisk samonaprowadzający

Pamiętacie pierwsze hot hatche? Były lekkie, proste i mocne. Te czasy odeszły jednak w niepamięć. Dziś tego typu auta są ciężkie, skomplikowane i? znacznie mocniejsze od swoich poprzedników. To oczywiście nie oznacza, że dają mniej frajdy z jazdy. Wręcz przeciwnie! Potrafią zawstydzić wiele aut sportowych, które kosztują znacznie więcej od nich. Przykład? Volkswagen Golf R, czyli jeden z najlepszych graczy w swojej klasie.

volkswagen_golf_r_2

Karoseria
Golf R wygląda bardzo niepozornie. Można nawet stwierdzić, że sprawia wrażenie zakamuflowanego. Oczywiście, w porównaniu do klasycznej wersji ma przeprojektowane zderzaki, nakładki na progi, spojler dachowy i duże felgi, ale osoba, która tylko rzuci na niego okiem może pomyśleć, że to ?zwykłe? GTI. Jedynymi elementami, które zdradzają ?eRkę? są emblematy na grillu i klapie oraz? cztery ?kominy?. Przerost formy nad treścią? Zdecydowanie nie?

volkswagen_golf_r_3

Wnętrze
Wnętrze to prawie oaza spokoju. Kokpit jest taki sam jak w każdym innym Golfie, czyli świetnie wykonany, ergonomiczny i bardzo konserwatywny. Na duży plus zasługuje panel multimedialny ? jest nie tylko duży, ale także wzorowo reagujący na dotyk. W tym segmencie po prostu nie ma lepszego. A gdzie są różnice? Przede wszystkim przed oczami kierowcy. Chodzi oczywiście o świetnie leżącą w dłoniach, sportową kierownicę i zestaw zegarów z prędkościomierzem wyskalowanym do 320 km/h.

volkswagen_golf_r_4

Fotele to również ukłon w stronę sportu. Są głębokie, świetnie wyprofilowane i duże, dzięki czemu wysocy kierowcy nie będą się czuli jak na kozie. Istotny jest także zakres regulacji pozwalający na umieszczenie siedziska naprawdę nisko, co spodoba się tym, którzy preferują większą integrację z autem. A jak jest z tyłu? Do testu otrzymałem wersję 3-drzwiową (w ofercie jest też wariant 5-drzwiowy), dlatego dostęp do drugiego rzędu jest nieco utrudniony. Mimo tego dwie osoby średnich gabarytów nie powinny narzekać na brak przestrzeni.

volkswagen_golf_r_5

Praktyczność to jeden z kluczowych atutów hot hatchy w porównaniu do normalnych aut sportowych. Oprócz czterech osób podróżujących w naprawdę niezłych warunkach, Golf R potrafi zabrać całkiem sporo bagażu ? 380 litrów bez wątpienia wystarczy na weekendowy wyjazd. Ponadto można złożyć tylne oparcia, co zaowocuje wzrostem przestrzeni załadunkowej do 1270 litrów.

volkswagen_golf_r_6

Technologia
Prawdziwy potencjał drzemie jednak pod maską. Mieszka tu 2-litrowy silnik TSI generujący 300 KM i 380 Nm. Przekazuje on moc na obie osie (4Motion) za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG. Przy użyciu Launch Control, Golf R potrafi wystrzelić jak z procy, osiągając 100 km/h w 4,9 sekundy. Tak jak w każdym polskim domu, na setce się jednak nie kończy? Niemiecki pocisk rozpędza się do 250 km/h. To naprawdę genialne rezultaty, tym bardziej że mamy do czynienia z kompaktem ważącym 1495 kg. Wiem, że to mało istotne, ale chciałbym też wspomnieć o zużyciu paliwa. Ekstremalne użytkowanie tego auta może oznaczać nawet 20 litrów na każde 100 km. Podczas jazdy w cywilizowany sposób da się jednak zejść do niecałych 9 litrów.

volkswagen_golf_r_7

Wrażenia z jazdy
Podczas jazdy można wybrać odpowiedni tryb. O Eco trzeba napisać jedynie tyle, że jest dla tych, którzy przez przypadek trafili za kierownicę tego auta albo mają komornika na barkach. Comfort i Normal to z kolei opcje bardzo neutralne. Po wyborze jednego z tych trybów Golf R zachowuje się jak normalny przedstawiciel segmentu C. Może jedynie trochę twardszy ze względu na sportowe zawieszenie. Jest też Individual pozwalający na manualną konfigurację.

volkswagen_golf_r_8

Największe wrażenie robi jednak tryb Race. Pierwsze co w nim zaskakuje, to dźwięk wydobywający się z wspomnianych wyżej kominów. Zmienia się nie do poznania. Inżynierowie popracowali nad układem wydechowym, co zaowocowało naprawdę świetnym brzmieniem. Szczególną przyjemność dla uszu sprawia zmiana biegów przy wyższych obrotach. Po prostu malina! Równie ważna, a nawet ważniejsza jest reakcja na wciśnięcie pedału gazu. Skrzynia bardzo szybko znajduje odpowiedni bieg, dzięki czemu auto rusza sprawnie do przodu praktycznie przy każdej prędkości.

volkswagen_golf_r_9

Stały napęd na cztery koła to jedna z kluczowych zalet ?eRki?. Dzięki niemu koła są w stanie przenieść na asfalt to spore stado koni. Poprawia on także bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni, co przydaje się szczególnie zimą albo podczas dynamicznej zmiany toru jazdy. Istotny jest też układ kierowniczy wyróżniający się dobrą precyzją ? auto błyskawicznie reaguje na ruchy ?kółkiem?.

volkswagen_golf_r_10

Czego chcieć więcej? Trudno wskazać konkretną słabość Golfa R. Niektórzy mogą stwierdzić, że jest zbyt mało zawadiacki i charakterny. Nie zachowuje się jak auto, które potrafi wywoływać zawał u każdego kierowcy. Rozwija moc bardzo równomiernie, zachowuje się przewidywalnie i jest niezwykle dopracowany. Jest jak sprinter w garniturze, który mimo elegancji i kultury potrafi zawstydzić każdego krzyczącego pozoranta w dresie.

volkswagen_golf_r_11

Okiem przedsiębiorcy
Golf R to przedstawiciel segmentu C, ale przeładowany tak zaawansowaną technologią, że tani być nie może. Jego ceny rozpoczynają się od 147 490 zł. Wersja 3-drzwiowa ze skrzynią DSG kosztuje natomiast 155 590 zł. Warto jednak wspomnieć, że kilka dodatków może podnieść tę cenę do około 170 tysięcy. Dużo? Tak. Dopóki nie wsiądziesz za kierownicę?

volkswagen_golf_r_13

Przy takich kwotach warto pomyśleć o kredycie. Volkswagen przewidział trzy warianty: AutoKredyt (wkład własny od 0%, oprocentowanie 5,55%, okres kredytowania 36 lub 48 miesięcy, prowizja bankowa wliczona w kwotę kredytu), Kredyt niska rata (wkład własny od 0 do 50%, oprocentowanie 4,99%, okres kredytowania od 12 do 84 miesięcy, prowizja bankowa wliczona w kwotę kredytu), Kredyt Volkswagen 1% (wkład własny 50%, oprocentowanie 1%, okres kredytowania 36 miesięcy, prowizja bankowa 5%). Dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć najszybszą ?służbówkę? w mieście przewidziano natomiast Leasing niska rata ? opłata wstępna od 10 do 45%, okres leasingowania od 24 do 60 miesięcy, wartość końcowa od 1 do 25% wartości auta.

volkswagen_golf_r_12

Podsumowanie
Golf R to najbardziej wszechstronny hot hatch na rynku. Potrafi w całkiem przyzwoitych warunkach zawieźć całą rodzinę na wakacje, ale też świetnie spisywać się na torze. Sprawdzi się w obu rolach nie dlatego, że inżynierowie znaleźli kompromis. Po prostu dopracowali ten samochód pod każdym względem.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Maserati Quattroporte Novitec Tridente

Audi A6 po face liftingu