w ,

Volkswagen Caddy 1.4 TSI Comfortline – Caddy, czyli Polak potrafi!

Trwa prawdziwa humanizacja aut użytkowych. Najdalej w humanizacji ?użytków? poszli Włosi. Ale Niemcy gonią ich dzielnie. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Ot choćby ?nasz, polski? Caddy?

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Z zewnątrz
Teoretycznie, po autach użytkowych, urzekającego designu spodziewać się nie powinniśmy. Ale czasy, kiedy tego typu modele były równie finezyjne, co kiosk w latach 60., dawno minęły. Jasne, stylistycznej dezynwoltury raczej nie będzie, ale?

SAMSUNG CAMERA PICTURES

No właśnie, Caddy IV generacji to na pewno nie rewolucja stylistyczna. Zresztą, rewolucja to nie ten koncern. Jest za to solidne odświeżenie. Bryła auta w zasadzie pozostała bez zmian. Wszystko, co nowe to gruntownie przebudowane przód i tył. Z przodu mamy nawiązanie do aktualnego nurtu stylistycznego VW. Grill? Taki jak w Golfie czy Passacie. Podobne, a może bardziej, omalże identyczne reflektory. Krótko “mówiąc”, pas przedni to całkiem udany misz-masz wszystkich modeli rodem z Wolfsburga. Tył Caddy IV generacji także przestylizowano. Nowe lampy, ostre przetłoczenia wokół tablicy, jakby nieco inspirowane nowym designem Skody. Ogólnie, auto prezentuje się doskonale. I po kilku stylistycznych i konstruktorskich zabiegach tyleż w nim pierwiastka auta użytkowego, co osobowego.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

? i we wnętrzu
Trudno było się spodziewać, że korygując wygląd zewnętrzny, Niemcy nie zmienią wnętrza. I? zmienili. A właściwie, dostosowali do nowych wymagań coraz bardziej upierdliwego klienta. A że się przy tym nie napracowali, to już inna sprawa. Siedząc na miejscu kierowcy aż trudno oprzeć się wrażeniu, że my to skądś znamy. No i nie jest to złudzenie. Podszybie i deska w Caddy to trochę Golf, trochę Passat i trochę? Crafter. Ale wszystko poskładane porządnie i z dbałością o szczegóły. Przejrzyście i ergonomicznie aż do bólu. Przyznam szczerze, czekam z niecierpliwością na Volkswagena, w którego wnętrzu wkradnie się choć odrobina entropii.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Miejsce kierowcy i pasażerów jest takie, jak całość – eleganckie, wygodne, dostosowane do prawie każdego typu sylwetki. Zarówno ergonomia, jak i dobór materiałów oraz montaż są na najwyższym poziomie. Czuć rękę? polskiego fachowca!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Auto użytkowe, czy może bardziej osobowo-użytkowe to dodatkowe wymagania w dzziedzinie powierzchni ładunkowej. I tu Caddy nie ustępuje liderowi klasy, czyli Fiatowi Doblo. Ponad 900 litrów przestrzeni w konfiguracji 5-osobowej i 3200 litrów po złożeniu kanapy to lepiej niż dobrze.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Technologia
VW od dawna celuje w downsizing. Efekty bywają różne. Przyznam szczerze, iż tej metody walki z dziurą ozonową jakoś specjalnie nie hołubię. Ale nie oznacza to, że nie doceniam niektórych ?downsizingowych? motorów. Nigdy nie przejdę na tamtą (ciemną?) stronę mocy, ale kilka ciepłych słów o nowej jednostce 1.4 TSI BlueMotion się należy. Otóż, owa jednostka generuje całkiem przyzwoite 125 KM, (dostępne przy 5000 obrotów). I to w sumie optimum dla tego auta. Z kolei 220 Nm. osiągane jest od 1500 do 3000 obrotów, co pozwala na całkiem sprawne wyprzedzanie na każdym przełożeniu. Dodam, że do setki Caddy rozpędza się w niespełna 11 sekund i osiąga 185 km/h. Jasne, że wolałbym diesla, który jest jeszcze bardziej elastyczny i oszczędniejszy, ale tu barierą jest cena. Podobnie wyposażone auta z dieslem i nowoczesnym benzyniakiem to różnica ponad 20 tys. złotych. A jeśli w czasie jazdy częściej ruszymy głową niż prawą nogą, to spalanie w nowoczesnym silniku TSi potrafi być zaskakująco niskie. W testowym aucie osiągnęliśmy 7,9 w mieście, około 5,8 na trasie, a średnio ? 6,4 litra. Czyli naprawdę nieźle.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Wrażenia z jazdy
Jak jeździ Caddy? No cóż, jeszcze nie do końca jest to homogenizowana osobówka. Czuć w nim sporo genów auta do pracy. Ale i tak nie ma też powodów do narzekań. Wnętrze bardzo dobrze wygłuszono, dlatego komfort akustyczny jest spory. Mogę “powiedzieć”, że pod tym względem, VW pobił cała konkurencję. Sporą zaletą tego auta jest również świetna widoczność na wszystkie strony. Manewrowanie ułatwiają przeszklenia, sporych gabarytów lusterka i czujniki parkowania. Za dopłatą można zamówić asystenta parkowania.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Zawieszenie jest natomiast stosunkowo twarde. W sumie jednak daje radę. Owszem, czasami na głębszych ubytkach w asfalcie, auto informuje, że kierowca powinien bardziej uważać, ale za to utrzymuje karoserię w “pionie” i sprawia, że nie jest ona zbytnio wrażliwa na boczne podmuchy wiatru. Przyzwoitą stabilność można również dostrzec podczas pokonywania ostrzejszych zakrętów.

SAMSUNG CAMERA PICTURES
SAMSUNG CAMERA PICTURES

Okiem przedsiębiorcy
Ceny prezentowanego Volkswagena Caddy startują od 55,2 tys. złotych. Kończą, oczywiście w standardowych konfiguracjach, na 94 tys. złotych. I są to zbliżone wartości do tego, co oferuje konkurencja. Czyli… okazji nie ma, ale rozczarowań także próżno szukać.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Osoby zainteresowane zakupem tego modelu mogą zdecydować się na jedną z trzech opcji kredytowych realizowanych przez Volkswagen Bank: AutoKredyt (wkład własny od 0 do 30%, okres kredytowania od 36 lub 48 miesięcy, oprocentowanie 3,99%), Kredyt CarePort Life (wkład własny od 10%, okres kredytowania od 12 do 84 miesięcy, oprocentowanie 4,99% dla okresów od 12 do 36 miesięcy oraz 5,44% dla okresów od 48 do 84 miesięcy) i Kredyt Wygodna Spłata 2×50% (wkład własny 50%, oprocentowanie 0%, druga połowa płatna po roku). Z kolei dla przedsiębiorców przygotowano szeroką ofertę leasingową: umowa na okres od 24 do 60 miesięcy, opłata wstępna od 10% do 45%, wartość końcowa od 25% do 51% wartości auta.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Podsumowanie
Na rynku pojawiło się ostatnio sporo odświeżonych kombivanów. Na tym tle, od kilku przynajmniej lat, nie do przebicia są VW Caddy i Fiat Doblo. I w mojej opinii ta dwójka jeszcze sporo lat będzie rządzić w swojej klasie. A gdybym JA miał wybrać? Oj, na szczęście nie musze, ale przyznaję, że byłby to wybór pomiędzy bardzo dobrym a… bardzo dobrym.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Wojciech Krzemiński

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Avatar

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Volkswagen przerwał prace nad nową wersją skrzyni DSG

Mercedes-Benz klasy V Hartmann