w

Trend spadkowy cen paliw zahamowany

Osłabienie złotówki i wzrosty na światowych rynkach paliwowych zahamowały trend spadkowy w naszych rafineriach.

 

Średnie ceny detaliczne w środę, 13 listopada br. kształtowały się na poziomie: olej napędowy 5,41 zł/l; benzyna 95-oktanowa 5,34 zł/l; LPG 2,63 zł/l. Kolejny więc tydzień ON i Pb95 tanieją o 3 gr/l, zaś podwyżki cen autogazu wyraźnie wyhamowały.

 

Najtańszy olej napędowy mają dziś w woj. małopolskie: średnia 5,29 zł/l (od środy, 6 listopada: -3 gr/l). Najdroższego diesla tankują kierowcy w woj. mazowieckim: 5,49 zł/l (-2 gr/l). Największa zmiana to opolskie: -4 gr/l.

 

Benzyna: woj. małopolskie to średnia 5,20 zł/l (-4 gr/l); zachodniopomorskie: 5,44 zł/l (-2 gr/l). Największa zmiana – woj. wielkopolskie: -7 gr/l.

 

Najtańszy autogaz ma woj. lubelskie: 2,57 zł/l (+3 gr/l). Najdroższy pomorskie: 2,67 zł/l (+4 gr/l). Największa zmiana zaszła w woj. opolskim: +4 gr/l (średnia: 2,65 zł/l).

 

Ceny w hurcie PKN Orlen:
benzyna Pb95 +64 zł/m3: 4095 zł/m3;
Pb98 [benzyna premium] +64 zł/m3: 4240 zł/m3;
olej napędowy +36 zł/m3 [ON 4179, B100 4079, Arktyczny 2 (ON premium) 4359 zł/m3;
olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) +40 zł/m3: 2954 zł/m3.

 

Przez ostatni tydzień (od wtorku, 5 listopada) ceny Pb95 wzrosły o 74 zł/m3 (Pb98 +51 zł m3), ON spadły o 12 zł/m3. Wyjątkiem jest ONG : +8 zł/m3 brutto. Rok temu, 13 listopada 2012 r., benzyna kosztowała 4314 zł/m3 netto (tj. ok. 27 gr/l brutto mniej niż dziś), a olej napędowy 4441 zł/m3 (ok. 32 gr/l mniej niż dziś).

 

Ceny w Lotosie:
Pb95 od wczoraj +72 zł/m3: 4101 zł/m3 (ostatnie 7 dni +80 zł/m3),
Pb98 +75 zł/m3: 4246 zł/m3 (7d: +55 zł/m3),
olej napędowy +30 zł/m3: ON 4177; B100 4127; I Z-40 4357 zł/m3 (7d: -15 zł/m3),
olej opałowy Lotos Red +43 zł/m3: 2956 zł/m3 (7d: +9 zł/m3).

 

Mimo poważnych spadków w detalu i odwrócenia trendu w hurcie rafineryjnym nadal istnieje pole do obniżek cen płaconych przez kierowców. Wartości poniżej tzw. ?magicznej granicy? 5 zł/l możliwe są jedynie na nielicznych placówkach, którym masowy obrót rekompensuje znikome zyski (lub ich całkowity brak). Trzeba bowiem pamiętać, że mimo odbudowania marż detalicznych w ostatnim czasie średnie marże na sprzedawanym paliwie dla roku 2013 nadal pozostają poniżej wartości deklarowanych zarówno przez koncerny, jak i operatorów niezależnych jako minimum kosztów takiej placówki. Zakładamy jednak, że w nadchodzącym tygodniu spadki mogą wynieść ok. 5 gr/l dla benzyny (5,00-5,55 zł/l) i 2-3 gr/l dla ON (5,12-5,60).

 

Ceny ropy ponownie rosną. Dzisiejsze notowanie referencyjnego dla rynku europejskiego gatunku Brent to 106,3 USD/b [105,99 USD/b]; zmiana 7 dni: +0,29%; 30d -4,83; 300d -5,30%.

 

Kurs dolara wyraźnie zmierza w rejony 3,2. NBP określa go dziś na 3,1448 zł/USD (zmiana 7 dni +1,50%; 30 d +1,94%; 300d +2,57%).

 

Na rynkach światowych drożeje diesel i tanieje benzyna. Wg PAP/ Bloomberg dziś w notowaniach z trzech portów Antwerpia-Rotterdam-Amsterdam (ARA) najniższe ceny wywoławcze ON spadły o 3,75 USD/t (do 894,75 USD/t; -0,42%); w skali tygodnia: -0,17%; 30d -5,09%; 300d -4,97%. Pb95 drożeje o 17,25 USD/t (do 924 USD/t; +1,9%); 7d +3,13%; 30d -3,35%; 300d -5,91%.

 

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych, QBusiness.pl

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mercedes Sprinter 316 CDI – Arystokrata

Lexus CT200h po face liftingu