w

To pełnowymiarowy Volkswagen Up dla 16-latka. Gdzie jest haczyk?

Pełnowymiarowy Volkswagen Up dla 16-latka
Pełnowymiarowy Volkswagen Up dla 16-latka

Europejskie przepisy pozwalają zdobyć uprawnienia nieletnim, które pozwolą na użytkowanie takich samochodów. Volkswagen Up dla 16-latka to ciekawa propozycja mogąca przekonać spore grono klientów, czyli rodziców. Nie kosztuje może mało, ale na tle tych małych wynalazków w stylu Aixama stanowi znacznie poważniejszą propozycję.

Zacznijmy od tego, że nie jest to przeróbka stworzona przez markę z Wolfsburga. Mimo tego, mówimy o seryjnym produkcie, który dysponuje normalną gwarancją. Za jego stworzenie odpowiada firma Geparda. Konstrukcja została tak przystosowana, by spełniać wymogi homologacyjne. Dzięki temu za kierownicą tego pojazdu mogą znajdować się nieletni.

Volkswagen Up dla 16-latka

Nie jest to jednak typowe auto – i trzeba to uczciwie przyznać. Zdradza to ustawienie kół, które jest dalekie od typowego dla miejskiego modelu niemieckiego producenta. Niektórzy uważają, że to po prostu trójkołowiec. No cóż, Morgan 3-Wheeler to nie jest…

Poza tym, fakty są takie, że koła są cztery, ale z tyłu ustawiono je bardzo blisko siebie, a nie pod oryginalnymi nadkolami (które zostały zabudowane). Wygląda to dyskusyjnie, ale pewnie pozwoliło ograniczyć masę. A to był jeden z warunków koniecznych do uzyskania odpowiedniej homologacji.

Pełnowymiarowy Volkswagen Up dla 16-latka
Volkswagen Geparda

Przeróbek jest tu oczywiście więcej. Cały układ napędowy został obniżony i „osłabiony”. Dzięki temu auto wpisuje się w kategorię L5e, co oznacza, że mogą nim jeździć nieletni po terenie całej Unii Europejskiej.

Geparda wygląda gorzej, niż oryginał z Wolfsburga, ale ma na pewno lepsze właściwości aerodynamiczne, a do tego jest lżejsza. To też sprawia, że będzie oszczędniejsza, a co za tym idzie – mniej szkodliwa dla środowiska.

Volkswagen Geparda – do miasta

Pod maską mieszka jednolitrowy, wolnossący silnik oparty na trzech cylindrach. Teoretycznie, mógłby wytwarzać bezproblemowo więcej mocy, ale jego potencjał został celowo ograniczony do zaledwie 20 koni mechanicznych. Pomogło w tym przeprogramowanie komputera sterującego.

Podejrzewamy, że w Polsce nie brakowałoby użytkowników szukających metod „odblokowania”. Mimo skromnej mocy, Volkswagen Up dla 16-latka potrafi osiągać 110 km/h. Można nim zatem wjeżdżać na autostrady – choć wydaje się to bardzo odważne.

Pełnowymiarowy Volkswagen Up dla 16-latka
Volkswagen Geparda

Podejrzewamy, że rozstaw tylnych kół wpływa na jakość prowadzenia. Krótko mówiąc, nie jest to sportowy pojazd do dynamicznego pokonywania zakrętów. Niemniej jednak może pozwolić dziecku dotrzeć do szkoły bez konieczności angażowania rodziców – jeśli placówka mieści się kilka lub kilkanaście kilometrów od domu.

Ile kosztuje Geparda? I tu jest pewien haczyk. Cena tego samochodu sięga 20 tysięcy euro, co oznacza wydatek około 90 tysięcy złotych. Z ciekawości sprawdziliśmy, ile kosztuje wspomniany Aixcam i jest niewiele tańszy. To jednak niczego nie zmienia. Na taki wynalazek będą mogli pozwolić sobie tylko nieliczni.

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Renault Renew Factory

Renault Renew Factory, czyli używane auta z certyfikatem jakości

Najtańszy Citroen na rynku

To najtańszy Citroen na rynku. Co oferuje za 69 900 zł? Miłe zaskoczenie