w

To nowa najtańsza Alfa Romeo. Automat i 136 KM w standardzie za 129 600 złotych

Alfa Romeo Junior cena
To nowa najtańsza Alfa Romeo. Automat i 136 KM w standardzie za 129 600 złotych

Włoska marka zaskakująco szybko podała oficjalną ofertę swojego najnowszego modelu. Tym samym przejął on rolę tego najkorzystniejszego pod względem cenowym.

To bezapelacyjnie najtańsza Alfa Romeo w gamie. Zacznijmy jednak o historii jej nazwy, bo jest ciekawa. Pierwotnie, miała mieć na klapie napis „Milano”, ale rząd Włoch uznał, że to wprowadza w błąd obywateli jego kraju – sugeruje rodzime pochodzenie. Tymczasem produkcja odbywa się na terenie Polski w zakładach Stellantis.

Z naszej perspektywy wydaje się to śmieszny argument, szczególnie jak sięgniemy jeszcze głębiej, gdy wytwarzanie Pandy zostało przeniesione na siłę z Polski do Włoch. Tamtejsi politycy muszą zrozumieć, że jeżeli koszty i warunki produkcji w ich państwie będą korzystne, to producenci zjawią się sami z własnymi propozycjami.

Najtańsza Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo Junior

Zostawmy jednak wątki geopolityczne i przejdźmy do samochodu. Nazwa? Alfa Romeo Junior, czyli znacznie mniej chwytliwa i raczej daleka od szlachetności. Niemniej jednak samo auto wydaje się bardzo dobrą propozycją, która powinna zainteresować licznych klientów.

I tu trzeba zaznaczyć, że jest bliźniakiem dwóch innych modeli wspomnianego koncernu. To oczywiście Fiat 600 i Jeep Avenger. Wszystkie wymienione pojazdy produkowane są w tyskich zakładach Stellantis.

Alfa Romeo Junior – wymiary i design

Jeżeli chodzi o stylistykę, to możemy mówić o najodważniej narysowanym modelu spośród wszystkich oferowanych przez tego producenta. Pas przedni tworzą zadziornie spoglądające reflektory, masywny zderzak i trójkątny grill z nowym motywem – nakładką z wyciętym logo lub kratownicą z wkomponowaną nazwą marki.

Tył też jest bardzo interesujący. Pas świetlny zachodzący w dół (na błotniki) tworzy dynamiczny wzór, który może się podobać. Do tego dochodzą liczne przetłoczenia i mocno pochylona szyba. Jako że to crossover, nie mogło zabraknąć plastikowych nakładek na dolnych krawędziach karoserii.

Najtańsza Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo Junior

Widać, że projektantom zależało na rozwinięciu koncepcji stylistycznej, ale przy zachowaniu klasycznych motywów, które przekonają również konserwatywnych fanów marki. Efekt? Według nas udany i najciekawszy z całej trójki.

Pokrewieństwo z pozostałymi crossoverami segmentu B ujawniają także wymiary samochodu. Najtańsza Alfa Romeo ma 4173 milimetry długości, 1781 milimetrów szerokości i 1539 milimetrów wysokości. Jej rozstaw osi to dokładnie 2557 milimetrów.

Najtańsza Alfa Romeo oferuje trzy silniki

Fundamentem oferty będzie na pewno miękka hybryda oparta na doładowanym silniku o pojemności 1,2 litra. Wspiera go instalacja 48-woltowa. Kierowca ma do dyspozycji 136 koni mechanicznych i 230 niutonometrów.

Przenoszeniem mocy na przednią oś zajmuje się dwusprzęgłowa, sześciobiegowa przekładnia automatyczna. Taka konfiguracja pozwala osiągać 100 km/h w 8,9 sekundy i rozpędzać się do 206 km/h. Spalanie? Około 5,2 litra w cyklu mieszanym.

Junior - wnętrze
Alfa Romeo Junior – wnętrze

Dwie pozostałe wersje są elektryczne. Ta podstawowa oferuje przedni napęd, 156 koni mechanicznych i 260 niutonometrów. Pozwala przyspieszać do setki w 9 sekundy i rozpędzać się do 150 km/h.

W tym przypadku bardzo istotny jest akumulator trakcyjny. Jego pojemność to 51 kWh netto, co ma przekładać się na około 400 kilometrów zasięgu w cyklu mieszanym. Według nas to bardzo optymistyczne założenie. Wszystko zweryfikuje jednak rzeczywistość.

>Nowa Alfa Romeo Giulia może mieć 1000 KM i silnik spalinowy. Zacznij zbierać pieniądze

Bardzo ciekawie zapowiada się flagowa wersja elektryczna, która została oparta na jednostce generującej 240 koni mechanicznych i 250 niutonometrów. Wydaje się, że to za duża moc, jak na auto przednionapędowe, ale producent nie oferuje wariantu z układem 4WD.

Osiągi tego wariantu nie zostały ujawnione, co oznacza, że są w trakcie homologacji podejrzewamy jednak, że będą na poziomie kompaktowego hot hatcha. Zastanawia nas jednak zasięg, bo tutaj także występuje akumulator trakcyjny o pojemności 51 kWh netto.

Alfa Romeo Junior – cena

Jak już wspomnieliśmy, najtańsza Alfa Romeo Junior kosztuje 129 600 złotych. W tej cenie można otrzymać egzemplarz z układem miękkiej hybrydy i wyposażeniem Ibrida. Mimo że to bazowa propozycja, ma szanse na duże zainteresowanie, bo jest naprawdę dobrze skonfigurowana.

W podstawie klient otrzymuje m.in.: czarno-niebieskie fotele z szerokim zakresem regulacji, reflektory i tylne lampy Full LED, zestaw asystentów jazdy, centralny zamek, tempomat adaptacyjny, tylne czujniki parkowania, selektor trybów jazdy, czujnik deszczu, elektrycznie składane i ustawiane lusterka, skórzana kierownica, automatyczna klimatyzacja, elektryczne szyby, starter, cyfrowe wskaźniki, dotykowy ekran multimedialny i 17-calowe felgi aluminiowe.

Alfa Romeo Junior cena
Alfa Romeo Junior – cennik 2024

Warto dodać, że odmiana premierowa o nazwie Ibrida Speciale oferuje jeszcze bogatsze wyposażenie, a kosztuje dokładnie 10 tysięcy złotych więcej. Jeśli więc ktoś oczekuje „full opcji”, powinien zainteresować się właśnie tym wariantem.

A co z napędami elektrycznymi? Ten podstawowy stanowi wydatek 173 200 złotych – w wersji Elettrica. Tutaj także można liczyć na analogiczne, premierowe wyposażenie Elettrica Speciale za 10 tysięcy złotych więcej. Z kolei flagowy, 240-konny układ występuje w tylko w topowej konfiguracji Elettrica Veloce i kosztuje 215 200 złotych.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Citroen C4 X 1.2 PureTech EAT8

Ten nietypowy sedan jest wręcz stworzony dla Polaków. W gamie benzyna, diesel, hybryda i elektryk

Toyota Camry

Toyota Camry świetnie utrzymuje wartość. Którą wersję wybrać?