Rynek pojazdów ciężarowych jest bardzo mocno obsadzony, dlatego producenci starają się stale aktualizować swoją gamę modelową. Nie inaczej jest w przypadku Szwedów.
Nowe Volvo FH16 to nie tylko najmocniejsza ciężarówka w Europie (ze wszystkich seryjnie produkowanych), ale też również bardzo ekonomiczny pojazd pod względem zużycia paliwa. Co istotne, inżynierowie popracowali nad wszechstronnością napędu, który może być zasilany w 100 procentach paliwami odnawialnymi.
Testy drogowe potwierdzają, że zupełnie nowy silnik w FH16 osiąga o 5 procent lepszą ekonomię paliwową, a co za tym idzie – niższe emisje. Jednocześnie dodaje o 7 procent więcej momentu obrotowego. Taka kombinacja, która zwiększa efektywność i produktywność w najbardziej wymagających zadaniach transportowych.
Najmocniejsza ciężarówka w Europie
Całkowicie nowy silnik D17 w Volvo FH16 został zaprojektowany do najtrudniejszych zadań transportowych, aby zapewnić odpowiednią wydajność i trwałość. Nowa jednostka napędowa ma pojemność 17 litrów i generuje aż 780 koni mechanicznych. Jest więc mocniejsza, a przy tym bardziej oszczędna od poprzedniej konstrukcji.
Warto podkreślić, że nowy silnik spalinowy jest również dostępny w Volvo FH16 Aero, które w połączeniu z aerodynamiczną szoferką oferuje jeszcze lepszą ekonomię paliwową.

„Nasi inżynierowie dostarczyli silnik, który łączy najwyższy moment obrotowy i poziom mocy w Europie z doskonałą efektywnością paliwową. Fakty mówią same za siebie – więcej momentu obrotowego i mocy przy znaczących oszczędnościach paliwa i CO2 to fantastyczny wynik” – stwierdził Jan Hjelmgren, Head of Product Management and Quality w Volvo Trucks.
Ten całkowicie nowy, oszczędny silnik jest jednym z przykładów ciągłego dążenia Volvo Trucks do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla z istniejących technologii napędu, równolegle z wprowadzaniem nowych rozwiązań.
Trzy poziomy mocy
Należy podkreślić, że model FH16 z 17-litrowym silnikiem spełniającym aktualnie obowiązujące normy jest dostępny w trzech wariantach mocy: 600, 700 oraz 780 koni mechanicznych. Oferują one kolejno 3000, 3400 i 3800 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
>Volvo Trucks wprowadza system autonomiczny poziomu 4. Przyszłość właśnie nadjechała
Aby poradzić sobie z takim momentem, skrzynia biegów została zaktualizowana. Nowy silnik D17 jest certyfikowany do pracy na HVO (uwodornionym oleju roślinnym) we wszystkich opcjach mocy. Wersja 700-konna jest również certyfikowana do pracy w 100 procentach na biodieslu (B100).
Volvo FH16 i FH16 Aero z całkowicie nowym silnikiem D17 będą dostępne do zamówienia od połowy 2024 roku, a produkcja rozpocznie się w drugiej połowie 2024 roku.