w

To auto spędziło 16 lat w szopie: Teraz zyska dawny blask!

Przywracanie blasku klasykowi
To auto spędziło 16 lat w szopie: Teraz zyska dawny blask!

To nie był typowy „barn find”. Owszem, samochód znajdował się w stodole, ale nie dlatego, że właściciel chciał go ukryć przed zazdrosnymi spojrzeniami.

Na kanale Bystry Wschód pojawił się bardzo ciekawy materiał, który zdradza historię pewnego mężczyzny. Dokładnie w 1976 roku kupił on pewien samochód, który można uznać za relikt Bloku Wschodniego. Przez cały okres użytkownika pokonał nim 30 tysięcy kilometrów. Około 16 lat temu auto trafiło do szopy, gdzie czekało na lepsze czasy, które właśnie nadeszły.

Zaporożec ZAZ 968M do renowacji

Pomysł przywrócenia blasku temu zabytkowi wpadł do głowy Arkadiusza – syna właściciela. Pojazd na pewno ma potencjał kolekcjonerski (od zawsze w jednej rodzinie), ale duże prawdopodobieństwo, że ta sentymentalna strona jest tu jeszcze bardziej wartościowa.

Jak można dowiedzieć się z opisu nagrania, z prezentowanym Zaporożcem wiąże się wiele ciekawych historii. To był jeden z powodów, by znowu wyjechał na drogi. Profesjonalna renowacja została zlecona Marcinowispecjaliście od detailingu. Co ciekawe, materiały ujawniające zakres prac będą dodawane co jakiś czas. Jak sami bohaterowie zaznaczyli, trzeba spodziewać się bardziej vloga niż poradnika.

Zaporożec - renowacja
Zaporożec musi przejść wszystkie niezbędne zabiegi pielęgnacyjne

Wróćmy jednak na moment do tego bardzo interesującego auta. To zmodernizowana wersja ZAZ-a 966, która była produkowana w latach 1971-1978. Poza delikatnymi modyfikacjami stylistycznymi, pojawiły się bardziej wydajne hamulce i nowy kokpit.

Pod maską pozostał silnik MeMz-968. To 4-cylindrowa konstrukcja w układzie V, która dysponowała mocą 30-50 KM. Sprzęgnięto ją z 4-biegową przekładnią manualną, która przekazywała cały potencjał na oś tylną. Warto dodać, że auto występowało głownie jako dwudrzwiowy sedan, ale zdarzał się także wariant pick-up.

Jak można się domyślać, była to konkurencja Syreny, Trabanta 601 i Zastavy 750. Krótko mówiąc, miała wpływać na wygląd infrastruktury Europy Centralnej i Wschodniej. Bez wątpienia to dobra baza na klasyka, dlatego liczymy, że autorom uda się doprowadzić projekt do końca. Powodzenia!

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Giermaziak Nurburgring

Był Kubica, jest Giermaziak – kolejny Polak imponuje na Nurburgringu

OC kluczowe informacje

Co warto wiedzieć o OC?