w

Testy zderzeniowe trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Powodem masa własna aut elektrycznych

Test zderzeniowy auta elektrycznego
Testy zderzeniowe trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Powodem masa własna aut elektrycznych

Nie jest tajemnicą, że samochody na prąd wykorzystujące baterie-litowo-jonowe cierpią na wyraźną nadwagę. To z kolei tworzy pewne problemy na różnych płaszczyznach.

Przykładem mogą być tu testy zderzeniowe. Cały sprzęt i maszyny wykorzystywane do takich zdań nie pracowały nigdy pod takim obciążeniem, dlatego konieczne są weryfikacje ich możliwości, czyli dodatkowe badania.

Świetnym tego przykładem jest Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) zajmujące się sprawdzaniem bezpieczeństwa czynnego i biernego we współczesnych pojazdach. To amerykański odpowiednik Euro NCAP.

Zespół ekspertów musiał sprawdzić czy układ, które napędzają pojazdy w kierunku nieruchomej przeszkody są w stanie uzyskać określoną prędkość przy ciężkich samochodach elektrycznych.

 

O ile z miejskimi autami nie ma problemu, o tyle z dużymi SUV-ami i pick-upami może już nie być tak łatwo. O jakich masach mówimy? To zależy od konkretnego modelu, ale w skrajnych przypadkach może to być nawet więcej, niż zezwala kategoria B w Polsce.

Przykład? A i owszem, najnowszy Hummer EV, którego masa własna to 4309 kilogramów. Bardzo ekologiczny pojazd, który zużywa mnóstwo energii. Brawo branżo motoryzacyjna, planeta jest z Ciebie bardzo dumna…

Wróćmy jedna do głównego tematu. Organizacja IIHS przeprowadziła próby swoich kół pasowych, które musiały poradzić sobie z naprawdę dużym ciężarem. Rezultat? Pozytywny. Udało się wykonać zadanie, choć trudno jednoznacznie stwierdzić, czy nie wpłynie to na żywotność sprzętu.

Masa własna to bardzo duży problem w autach elektrycznych z bateriami litowo-jonowymi. Pozostaje mieć nadzieję, że inżynierowie wymyślą rozwiązanie, które pozwoli odchudzić całą konstrukcję.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Agresja drogowa i przytrzaśnięcie nogi pasażera

Przytrzasnął nogę pasażera innego auta. Powód? Kierowca nie chciał go wpuścić (wideo)

Porsche 911 Gdynia Design Days

Nietypowy eksponat na Gdynia Design Days. Porsche poprosiło o pomoc polskich artystów