Czy tworzenie marki od podstaw ma dziś sens? Ekspansja chińskich producentów i renoma tych zachodnich może skutecznie studzić zapał, ale nie u wszystkich. Doświadczona grupa wizjonerów postanowiła połączyć siły, by stworzyć szczególny produkt. Ten nowy roadster ma być odpowiedzią na oczekiwania licznych klientów. Czy osiągnie sukces? Wbrew pozorom, nie jest to wykluczone.
Nowy roadster nowej marki
Pikanterii dodaje fakt, że jest to dzieło byłych specjalistów Tesli, którzy postanowili zagrać na nosie ekscentrycznego miliardera. W ich CV są także takie tuzy, jak Lucid Motors, BYD, Lotus, Ariel, Aston Martin i Formuła E. Longbow, bo taką nazwę ich produkt, to nowy roadster, którego zadaniem jest namieszać na rynku i odebrać klientów znacznie bardziej popularnym graczom. Czas pokaże, czy uda się osiągnąć tak ambitny cel.
Warto podkreślić, że firma Longbow powstała w Wielkiej Brytanii i zamierza zadomawiać się na licznych rynkach. Skupi się na produkcji samochodów wyłącznie elektrycznych. To teoretycznie ogranicza target, ale przy tak egzotycznych projektach i tak jest on wyraźnie okrojony.

Zacznijmy od tego, że nowy roadster jest też dostępny jako speedster, czyli wariant z twardym dachem. W obu przypadkach można mówić o widowiskowej stylistyce, która znacząco przebija każdą Teslę. Widać, ze projektantom chodziło o wzbudzenie dużych emocji.
Poza tym, inżynierowie marki skupili się na zachowaniu lekkości, co w przypadku aut elektrycznych jest wręcz wyjątkowe. Napędy akumulatorowe należą do najcięższych, dlatego należą się niskie ukłony za stworzenie pojazdu o tak skromnej masie własnej.
Longbow – nowy Roadster i Speedster
Stylistyka tego auta wykracza poza standardy, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Nowy roadster przypomina swoimi kształtami unikatowego Mercedesa SLR McLaren Stirling Moss, co już samo w sobie robi wrażenie.
Długa maska została połączona z muskularnymi błotnikami. Pod nią zamontowano minimalistyczne reflektory, które wraz z cała resztą przypominają paszczę rekina. Co ciekawe, wersja „otwarta” jest pozbawiona przedniej szyby.

Proporcje Speedstera są podobne, choć dach i szeroki słupek nieco zmieniają jego design. Takie wydanie lekko nawiązuje do Mazdy MX-5 RF, która wciąż jest w ofercie japońskiej marki. Nie ma jednak mowy o równie oryginalnej i pięknej urodzie.
Dużą rolę odegrała również aerodynamika. Wszystko po to, by nowy roadster oferował jeszcze lepsze właściwości jezdne. Krótko mówiąc, nie chodziło jedynie o stylistykę. Longbow ma radzić sobie z renomowanymi rywalami.
Lekkość i prędkość
Producent ujawnił kilka kluczowych informacji technicznych na temat tego modelu. Nowy roadster ma ważyć zaledwie 895 kilogramów. To znacznie mniej, niż wspomniana Mazda. Żeby było jeszcze ciekawiej, nie oznacza to dramatycznego zasięgu.
Mimo że jest to samochód w pełni elektryczny, na jednym ładowanie ma potrafić pokonać około 440 kilometrów. To naprawdę zaskakująco dobry rezultat, szczególnie przy tych możliwościach dynamicznych.
Longbow Roadster osiąga setkę w 3,5 sekundy, co oznacza, że dorównuje Tesli Model Y Performance. Speedster rozwija 100 km/h o 0,1 sekundę później, co wiąże się też z masą własną wynoszącą o kilkadziesiąt kilogramów więcej.
Co ciekawe, marka otwarła już zbieranie zamówień i podobno ma ich sporą liczbę. Jak przekazał Autocar, nowy roadster startuje od 64 995 funtów, co oznacza wydatek 324 325 złotych (kurs 4,99). Z kolei Speedster to koszt 84 995 funtów (424 125 złotych).