w

Ten elektryczny sedan może namieszać. Tesla Model S Plaid ma nowego rywala

Lotus Emeya 2024
Ten elektryczny sedan może namieszać. Tesla Model S Plaid ma nowego rywala

Samochody na prąd debiutują szybciej, niż grzyby rosną po deszczu. Ostatnie targi w Monachium wywołały premierową nawałnicę.

Praktycznie co chwilę mamy prezentację nowego pojazdu wykorzystującego baterie litowo-jonowe. Czy to słuszna droga? Są uzasadnione wątpliwości, ale niestety nie mamy za dużego wpływu na decyzję polityków. Niektóre z aut wykorzystujących nowe koncepcje mogą jednak budzić pozytywne emocje. Ten elektryczny sedan jest tego dowodem.

Zanim jednak o nim, warto wyjaśnić skąd tak liczne i szybkie premiery. Otóż, modele elektryczne są znacznie szybsze w produkcji, niż te spalinowe. Wystarczy zweryfikować z ilu części składa się napęd czy układ sam silnik elektryczny, by dojść do wniosku, że to stosunkowo proste konstrukcje, bez względu na klasę pojazdu. To też sprawia, że cykl projektowy trwa krócej.

Elektryczny sedan o genialnych osiągach

A teraz przejdźmy do głównego bohatera tego materiału. To Lotus Emeya Electric, który bierze na celownik takie tuzy, jak Tesla Model S Plaid. Przede wszystkim wygląda o niebo lepiej od swojego amerykańskiego konkurenta.

Pas przedni z podwójnymi refletkorami i opadającą maską lekko przypomina modele Lamborghini. Linia boczna jest natomiast bardzo płynna dzięki zwężającym się przeszkleniom i licznym przetłoczeniom na karoserii. Z kolei tył z blendą LED i wylotami powietrza w błotnikach prezentuje się bardzo muskularnie. Summa summarum jest na czym zawiesić wzrok.

Lotus Emeya 2024
Lotus Emeya 2024

Wnętrze też ma charakter. Motywy związane z wyświetlaczami są takie, jak u konkurencji, ale sam projekt podszybia z charakterystycznym wycięciem robi bardzo dobre wrażenie i jest unikatowy. Uwagę zwracają dodatkowe ekrany na panelach drzwiowych, które są połączone z kamerami zastępującymi lusterka.

>Lotus Emira R4. Ten mały silnik to konstrukcja AMG. Biedy nie ma

Ten elektryczny sedan wykorzystuje platformę EPA zastosowaną już w Lotusie Eletre. Jej autorem i dostawcą jest chiński koncern Geely, który ma coraz więcej do powiedzenia nie tylko w Volvo, ale też Smarcie i Mercedesie. Takie czasy.

Lotus Emeya 2024
Lotus Emeya 2024

Lotus Emeya posiada aż cztery silniki elektryczne – po jednym na koło. Ich łączny potencjał to aż 905 koni mechanicznych  i 985 niutonometrów. Za przenoszenie mocy na koła odpowiada dwustopniowa przekładnia. Takie wartości pozwalają na przyspieszanie do setki w 2,8 sekundy i rozpędzanie się do około 260 km/h.

Co ważne, bateria litowo-jonowa ma pojemność 102 kWh. Proces szybkiego ładowania może wykorzystywać energię 350 kW, co jest godną wartością. Wystarczy pięć minut, by uzupełnić akumulator od 10 do 80 procent. Zasięg? Około 600 kilometrów.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen ID.X Performance

Mówią, że to następca Arteona. Ma 550 KM i agresywny design

Dane z aut są słabo chronione lub nawet sprzedawane

Dane z aut są słabo chronione lub nawet sprzedawane. Wyniki badań szokują