Kompaktowe hot hatche to wymierający gatunek. Na szczęście wciąż jest kilka modeli wartych zainteresowania.
Wśród nich bez wątpienia znajduje się jedyny reprezentant Japonii w tej klasie. To Honda Civic Type R. Pod jej maską znajduje się 2-litrowa jednostka benzynowa z doładowaniem która generuje aż 320 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Za przeniesienie mocy na oś przednią odpowiada sześciobiegowy manual. Warto dodać, że auto waży 1380 kilogramów.
Jej nieoczywistym rywalem jest Volkswagen Golf R. Też ma 2-litrowy silnik benzynowy generujący 320 koni mechanicznych, a do tego 420 niutonometrów, ale w tym przypadku można liczyć na siedmiobiegowy automat DSG i napęd na obie osie. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że będzie to miało ogromne znaczenie podczas ruszania. Nawet masa sięgająca 1551 kilogramów nie powinna być problemem.
Ponadto, Golf R posiada system launch control, czyli procedurę startu. Civic Type R musi natomiast liczyć na optymalne warunki i potencjał kierowcy. Wskazanie zwycięzcy tego pojedynku wydaje się dość proste. Na ciasnym torze z dużą liczbą zakrętów nie byłoby to takie łatwe.