w ,

Skoda Yeti 1,4 TSI – rozsądny wybór

Crossovery sprzedają się świetnie i popyt na nie wciąż wzrasta. Nie powinno więc nikogo dziwić, że większość producentów ma już w swojej gamie tego typu auto. Wśród nich jest oczywiście Skoda, która w 2009 roku zaczęła produkować Yeti. Czy ten model, cztery lata po debiucie, jest jeszcze w stanie rywalizować z dużo młodszą konkurencją? Sprawdzamy to za pomocą bogatej wersji z niewielkim silnikiem benzynowym pod maską. Zapraszamy na test!

Karoseria
Początki czeskiego crossovera sięgają 2005 roku, kiedy Skoda zaprezentowała w Genewie koncept o tej samej nazwie. Wtedy szokował futurystycznym designem zwracając uwagę wielu zwiedzających. Dziś wpisuje się jednak w motoryzacyjny krajobraz nie rzucając się w oczy. Mimo tego dalej może się podobać. Charakterystycznymi elementami przedniej części karoserii są okrągłe lampy, spory grill i długa maska. Z tyłu dominują natomiast proste, pudełkowate kształty, które nieco urozmaica czarny zderzak ze srebrną nakładką. Udanym dopełnieniem całości są 17-calowe felgi o charakterystycznym wzorze.

 

Wnętrze
W środku można dostrzec upływ lat. Widać to szczególnie po kokpicie, którego design trudno uznać za dzisiejszy? To jednak jedyna wada. Do jego zalet można z kolei zaliczyć dobre materiały i przyzwoite spasowanie. Poza tym w dziedzinie ergonomii nie ma sobie równych ? wszystko jest tam gdzie być powinno.

 

Yeti ma dość spory prześwit, co sprawia, że siedzi się wysoko. Fotele są dobrze wyprofilowane i mają odpowiednią twardość. Z tyłu miejsca nie zabraknie nawet bardzo wysokim pasażerom, choć ze względu na dość skromną szerokość kanapy najwygodniej podróżuje się we dwójkę.

 

Crossovery często pełnią rolę samochodu rodzinnego, dlatego też istotną kwestią jest pojemność bagażnika. W testowanym modelu wynosi ona 416 litrów, co należy uznać za dobry rezultat. Jeśli to nie wystarczy, zawsze można złożyć tylne oparcia ? wtedy do dyspozycji będzie aż 1760 litrów.

 

Technologia
Gabaryty auta (4223 mm długości, 1793 szerokości i 1691 wysokości) pozwalają przypuszczać, że jego waga nie jest skromna. A tu niespodzianka! Yeti waży jedynie 1300 kg, czyli tyle co przeciętny kompakt. Pod maską może zatem pracować mała jednostka napędowa. I tak też wygląda rzeczywistość ? sercem czeskiego crossovera jest benzynowy silnik 1,4 TSI, który generuje 122 KM i 200 Nm. Współpracuje on z 6-biegową skrzynią manualną przekazującą całą moc na oś przednią. Taki zestaw pozwala na przyspieszenie do setki w 10,5 sekundy i rozpędzenie się do 185 km/h. Przyzwoite osiągi idą w parze z niewielkim apetytem. Średnie zużycie w teście wyniosło 8 litrów, co wydaje się przyzwoitym rezultatem.

 

Wrażenia z jazdy
Skoda Yeti wygląda bojowo, ale jazda ?terenowa? powinna być jej obca. Poza zwiększonym prześwitem nie ma cech samochodów off-roadowych, dlatego głębsze błoto może ją? zatrzymać. Wycieczka do lasu na przysłowiowe grzyby nie powinna jednak sprawić najmniejszych problemów.

 

Mimo wysokiego nadwozia, auto nie przechyla się za bardzo na boki. Ponadto zachowuje się stabilnie nawet podczas gwałtownego manewrowania. Odbija się to na komforcie resorowania, aczkolwiek wcale nie jest gorzej niż u konkurencji. Skoda radzi sobie z wieloma nierównościami różnego rodzaju, ale głębsze dziury dają się odczuć w kabinie.

 

Wspomniany wyżej prześwit przydaje się najbardziej w mieście, gdzie żaden krawężnik nie robi na Yeti wrażenia. Co więcej, dobra widoczność na wszystkie strony i całkiem niezła zwrotność sprawiają, że manewrowanie to czysta przyjemność. Mniej pewni kierowcy mogą jednak zawsze liczyć na czujniki parkowania.

 

Okiem przedsiębiorcy
Za Yeti z bogatym wyposażeniem Elegance, silnikiem 1,4 TSI pod maską i napędem na przednią oś trzeba zapłacić minimum 82 250 zł. Kilka dodatków może tę cenę zwiększyć do ponad 90 tysięcy. Warto jednak zaznaczyć, że jeszcze w tym miesiącu we Frankfurcie zostanie zaprezentowana Skoda Yeti po face liftingu (główną zmianą stylistyczną jest usunięcie charakterystycznych okrągłych lamp z przodu i zmiana kształtu reflektorów), co daje dobrą pozycję wyjściową podczas negocjacji ze sprzedawcą.

 

Skoda jest liderką sprzedaży w naszym kraju. Ma w tym udział spory wachlarz finansowy umożliwiający dopasowanie oferty do własnych potrzeb. Klienci zainteresowani kredytem mogą wybrać jeden z trzech wariantów: Kredyt Niskich Rat (36 albo 48 miesięcy, wkład własny od 0%, raty równe miesięczne i ostatnia rata z opcjami spłaty, oprocentowanie nominalne 3,99%), Kredyt 3,99% (okres od 12 do 84 miesięcy, wkład własny od 0%, raty równe lub malejące) lub Kredyt Roczna Rata (okres od 12 do 48 miesięcy, wkład własny od 20%, raty malejące, oprocentowanie nominalne 0% dla rocznego kredytu lub 3,99% – dla pozostałych okresów). Dla przedsiębiorców czeska marka przygotowała leasing od 24 do 60 miesięcy z opłatą wstępną od 10% do 45% wartości, pakietem ubezpieczeń komunikacyjnych i wartością wykupu od 1% do 25%.

 

Podsumowanie
Crossovery są nie tylko praktyczne, ale także modne. Nie trzeba więc nikogo namawiać do ich zakupu. Skoda Yeti jest jednym z najbardziej doświadczonych ?zawodników? w tej grupie, ale wciąż oferuje bardzo dobrą jakość, praktyczne wnętrze i rozsądnie wycenioną technologię VW.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Nowy prototyp Renault

Range Rover od FAB Design