w ,

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance – Nowy kierunek

Czesi znaleźli sposób na rynek motoryzacyjny. Tworzą nisze produktowe, a potem? je zapełniają. Tak wypromowali Octavię, która jest większa od przeciętnego kompaktu i nieznacznie mniejsza od aut segmentu D. Tak stało się też z Rapidem. Ale tu pojawia się problem. Rapid na pewno nie jest ?pomiędzy? segmentami B i C. Zgadza się, jest większy od Fabii i mniejszy od Octavii, ale nie jest mniejszy czy mniej obszerny od przeciętnego samochodu z segmentu C. A więc? co z tym modelem?

Z zewnątrz?
Rapid powstaje w dwóch wersjach nadwoziowych: spaceback i liftback. I właśnie liftbackiem tym razem podróżowałem. Trzy bryły nadwozia połączone w sensowny sposób. Bez fajerwerków, ale i bez ?spontanu? w designie. Ot, kawał dobrej, standardowej ?do imentu? roboty. Plusy? To właśnie jest plus. Rapid nie epatuje ?zajefajnością?. On po prostu jest, jaki jest. I tym właśnie budzi sympatię. Z zewnątrz sprawia bardzo ?kompaktowe? wrażenie.

Atutem Rapida jest również jego podobieństwo do nieco wyżej pozycjonowanej Octavii. Ten zamierzony zabieg jest kolejną zaletą auta, ale? może stać się problemem. Szczególnie dla wspomnianej Octavii właśnie. Rapid, nawet w najdroższej wersji jest (trochę) tańszy niż Octavia. A przy niemal porównywalnych gabarytach i łudząco podobnym wyglądzie, klienci zdecydowani na większy z modeli, mogą zdecydować się na zakup Rapida!

? i we wnętrzu
We wnętrzu, pomimo ogromu przestrzeni, czuć że jednak nie jest to Octavia. Nie żeby znacznie gorsze materiały, mniej staranny montaż czy tańsze ?klocki?, z których zmontowano deskę i panel środkowy, ale? Kokpit sprawia wrażenie jakby bardziej surowego. Nawet pomimo tego, że w naszej ?testówce? był elegancki, kontrastowy w stosunku do lakieru kolor wykończenia i plastików (twardych nieco), a poziom wyposażenia mógłby niejedną Octavię wpędzić w kompleksy.

Fotele zbudowano tak, by sprawdzały się w podróży. Mają odpowiednią sprężystość, idealne wyprofilowanie oparcia i siedziska. Być może, przydałoby się nieco lepsze trzymanie boczne, ale Rapid do ostrej jazdy w zakrętach zdecydowanie nie służy. Tylna kanapa to czysta perfekcja. Nawet zbyt rosłym pasażerom nie powinno brakować miejsca na nogi czy głowy. I to bez względu na to, jak daleko odsuniemy fotele przednie.

Kolejna zaletą auta jest bagażnik. W standardowej konfiguracji mieści aż 550 litrów, czyli niewiele mniej, niż w Octavii. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń załadunkowa wzrasta do prawie 1500 litrów. A to już jest bardzo dużo.

skoda_rapid_1.6_tdi_elegance_test_6

Technologia
Czesi do napędu swojego auta proponują całą gamę jednostek wysokoprężnych i benzynowych. Tym razem, pod maską testowego Rapida pracował 1,6-litrowy silnik wysokoprężny, czyli popularne TDI. Nie był to jednak znany z innych modeli silnik 105-konny, tylko wprowadzony w tym roku motor generujący 115 KM. Pełnię mocy nowa jednostka osiąga przy 3500 obrotach, a maksymalne 250 Nm – od 1500 do 3000 obrotów. Z nowym motorem Rapid przekracza 200 km/h, a pierwszą ?setkę? rozmienia w równo 10 sekund.

Nowy silnik dał autu moc i? oszczędność. Kiedy testowałem Rapida ze 105-konnym motorem, średnia z testu wyniosła około 5,5 litra. Mocniejszy silnik okazał się oszczędniejszy. Na dystansie 1290 km (tak, na tyle wystarczył zbiornik paliwa) auto zasysało około 4,5. Spalanie w trasie, spadało poniżej 4 litrów a w mieście, nieznacznie przekraczało 5,5 litra! Podczas pierwszych, premierowych jazd Rapidem, niezbyt podobała się mi praca manualnej skrzyni biegów. Czesi popracowali nad tematem i trzeba przyznać, że 6-biegowa przekładnia dzielnie wspiera silnik, a zmiana biegów nie przypomina już mieszania łyżką w budyniu.

Wrażenia z jazdy
Prowadzenie Rapida bardzo przypomina jazdę Octavią. Różnice są dwie. Po pierwsze, nieco gorsze trzymanie boczne foteli. Po drugie, Rapid jest głośniejszy. Nie żeby jazda była traumatycznym przeżyciem, ale to jednak auto niżej pozycjonowane od Octavii, dlatego nieco mniej komfortowe. Do wnętrza kabiny przedostają się czasami odgłosy pracy zawieszenia. Szczególnie, kiedy trzeba ?przeskoczyć? torowisko czy głębokie koleiny. Mimo wszystko, układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie, pomimo tego, że głośniejsze, dobrze zestrojone, dzięki czemu auto nieźle wpisuje się w zakręty. Jak już wspomniałam wyżej, kierowca i pasażerowie a nawet bagaż na brak miejsca w Rapidzie narzekać nie mogą. Dlatego nawet 500 kilometrowa podróż w 5 osobowej konfiguracji nie jest problemem.

Okiem przedsiębiorcy
Ceny Rapida startują od 47 950 zł (1.2 MPI Active). I to jest cena lepiej niż dobra. Niestety wersja Elegance z dieslem 1.6 TDI to wydatek ponad 72 tys. zł. Testowy egzemplarz wyceniono na ponad 80 tys. To w mojej opinii cena jakby kosmiczna.

Skoda oferuje szeroki wachlarz finansowy. Dla przedsiębiorców przygotowano Leasing 108%, przy którym wkład własny to minimum 10%, okres umowy trwa od 24 do 60 miesięcy, a wartość wykupu wynosi od 1 do 25% wartości auta. Osoby zainteresowane kredytem mogą zdecydować się na jedną z trzech opcji: Kredyt Niskich Rat (36 albo 48 miesięcy, oprocentowanie 3,99%, wkład własny od 0%, równe raty miesięczne i ostatnia rata z opcjami spłaty), Kredyt 3,99% (od 1 do 7 lat, wkład własny od 0%, raty równe lub malejące, oprocentowanie 3,99%), Kredyt Roczna Rata (1,2,3 lub 4 lata, wkład własny od 20%, raty malejące, roczne, oprocentowanie 0% dla okresu rocznego i 3,99% dla pozostałych okresów).

Podsumowanie
A więc co z tym Rapidem? Nie ma prostej odpowiedzi na proste pytanie. Auto w skali ?szkolnej? zasługuje na ?piątkę?, ale ta cena… Owszem, wspomnieliśmy już, że Rapid jest tańszy od Octavii, jednakże? mimo wszystko jest koszmarnie drogi. Ceny tego modelu niemal nie odbiegają od cen Golfa czy Astry. To dobrze, że Skoda nie ma kompleksów i wysoko mierzy. Tylko czy aby nie za wysoko?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tesla Model S Red Vilner

Peugeot 508 1.6 e-THP S&S Active – W zgodzie z własną naturą