w

Skoda Kodiaq – premiera

Skoda Kodiaq - premiera

Skoda próbuje określić się na nowo. Czeska marka nie chce już być ?budżetową?. Przedstawiciele producenta twierdzą wprost, że tania to może być Dacia. Skoda to auta dobrze wycenione i doskonale wyposażone. I coś w tym jest. Póki co, Johan z Wolfsburga patrzy spokojnie na harce Honzy z Mlada Boleslav. Czy słusznie?

Skoda Kodiaq - premiera
Skoda Kodiaq – premiera

Cóż, Czesi od początku współpracy z VW zaskakują. Budując kolejne modele nie celują bezpośrednio w segment. Każdy kolejny produkt jest bowiem tak jakby międzysegmentowy. Kodiaq wpisuje się w ten trend. I myli się każdy, kto sądzi, że to w zasadzie to samo, co SEAT Ateca czy Volkswagen Tiguan. Otóż, nie. I dlatego nie tylko koncernowi kuzyni nie mogą spać spokojnie. Kodiaq skoczy do gardeł także Toyocie, Hondzie, Mazdzie czy Hyundaiowi. Patrząc na to, co i za ile proponują Czesi, bać powinni też zacząć się w Audi Mercedesie, Volvo czy BMW. Każdy, kto umie liczyć i nie musi przedłużać męskości nobliwą marką, sięgnie po ten model! Dlaczego? Bo jest? rewelacyjny!

Skoda Kodiaq - premiera
Skoda Kodiaq – premiera

Prezentowany model, według przedstawicieli marki, to SUV kompaktowy. Patrząc na wymiary (długość/wysokość/szerokość/rozstaw osi: 4697/1882/1655/2791 mm) wydaje się jednak znacznie większy. Auto przebija gabarytami Hondę CR-V, Toyotę RAV4 czy wspomnianych Tiguana i Atecę. Niedźwiedziowi z Mlada Boleslav (Kodiaq to inuicki niedźwiedź) bliżej już do Audi Q5, BMW serii X3 czy Mercedesa GLC. Zresztą, nie tylko wymiarami.

Skoda Kodiaq - premiera
Skoda Kodiaq – premiera

Trzeba oddać Czechom honor. Tworząc swojego SUV-a zadbali o szczegóły. Wnętrze, poskładano wprawdzie z tego, co znamy z VW, SEAT-a czy samej Skody, ale zrobiono to w sposób perfekcyjny. Dbałość o detale, świetnej jakości materiały wykończeniowe, pietyzm z jakim wszystko zmontowano każą chylić przed producentem czoło. I pomyśleć, że w 1990 roku ich przemysł motoryzacyjny był w takiej samej czarnej dziurze jak nasz… Tylko, u nich rządzili mądrzy politycy, a nie pazerni związkowcy?

Skoda Kodiaq - premiera
Skoda Kodiaq – premiera

Bagażnik, w zależności od wersji, czyli 5- lub 7-osobowej może mieścić 650, 835 lub w przypadku złożenia także środkowego rzędu siedzeń – 2065 litrów. Auto przystosowano do holowania przyczepy z hamulcem najazdowym o masie całkowitej 2 lub 2,5 tony. Nie jest to wprawdzie rekord, ale? prawie.

Skoda Kodiaq - premiera
Skoda Kodiaq – premiera

Ale do rzeczy. Pod maskę modelu Kodiaq może trafić jeden z 9 motorów. Pięć z nich to jednostki benzynowe TSI, a cztery ? tradycyjnie diesle TDI. Silniki benzynowe to konstrukcje o pojemnościach 1,4 litra (125 i 150 KM) i 2 litry (180 KM). Diesle, to jednostki dwulitrowe o mocach 150 i 190 KM. Według danych producenta, auta z silnikami benzynowymi powinny spalać od 6 do 7,3 litra w cyklu mieszanym. Diesle z kolei mają zasysać od 4,9 do 5,6 litra w tych samych warunkach. Czy tyle będzie w praktyce? No cóż, czas pokaże, ale jeśli będą różnice, to nie powinny mieć dużych rozmiarów. W zależności od wybranego wariantu, auto może być doposażone w napęd 4×4 i dwusprzęgłową przekładnię DSG. Zawieszenie to tradycyjnie kolumny MacPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu.

Skoda Kodiaq - premiera
Skoda Kodiaq – premiera

Jak jeździ Kodiaq? Nie mam zastrzeżeń. Na testowej, bardzo krętej trasie auto spisywało się doskonale. Z żalem przyznaję, że jeździliśmy tylko po suchym. Wbrew zapowiedziom, deszczu nie było nawet na lekarstwo. Kodiaq 2.0 TDI (190 KM) z napędem 4×4 i skrzynią DSG sprawdził się doskonale. Ostre łuki na górskich serpentynach połykał niczym większe kombi. Owszem, wysokość auta daje czasem znak, że zbyt ostro, bo Kodiak lekko „przysiądzie” na boku, ale? owy przysiad jest do zaakceptowania.

Skoda Kodiaq - premiera
Skoda Kodiaq – premiera

Komfort przemieszczania się autem jest bardzo wysoki. Sporo przestrzeni nawet dla 7 osób i ich bagażu sprawia, że czeski SUV może sporo namieszać w statystykach sprzedaży. I to nie tylko w związku z ceną (ta ma się zaczynać od niespełna 100 tysięcy), ale raczej ze względu na wielkość auta i bardzo bogate wyposażenie standardowe. Zresztą, w Skodzie woleliby być kojarzeni raczej z nobliwym Audi, a nie zwykłym VW. I, trzeba przyznać obiektywnie, ciężko na to pracują. Wprawdzie Superb nie podbił segmentu premium, ale Kodiaq ma na to szanse.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mercedes-AMG SL 65 Vath

Silnik 1.4 TDI (VW) ? problemy, awarie, historia, eksploatacja