w ,

Silnik 1.8 VTEC – problemy, awarie, historia, eksploatacja

 ?Jak Honda, to tylko VTEC? ? z taką opinią bardzo często można się spotkać podczas poszukiwania wymarzonego modelu japońskiej marki. Czasami można nawet odnieść wrażenie, że motory oznaczone legendarnym już symbolem są dla fanów marki czymś więcej niż tylko silnikami. Szczególnie popularnym przykładem jest motor o pojemności 1,8 litra montowany między innymi w modelu Accord. Czym silniki VTEC zasłużyły sobie na taki szacunek?

Powstanie systemu VTEC (czyli elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu) zawdzięczamy japońskiemu inżynierowi Ikuo Kajitaniemu. Pośrednio produkcję silników VTEC wymusiło restrykcyjne japońskie prawo podatkowe ? w zależności od pojemności silnika podatek jest mniejszy bądź większy, dlatego też japońscy inżynierowie w latach 80-tych wiele czasu spędzili na poszukiwanie sposobów na obejście niekorzystnego prawa przy zachowaniu odpowiedniej mocy silników i niskiego spalania. Chociaż nad własnymi systemami zmiennych faz rozrządu pracowała większość japońskich producentów, Honda jako pierwsza z sukcesem wprowadziła VTEC-a do produkcji. Początkowo system stosowano w silnikach bolidów F1, a po raz pierwszy jednostki VTEC zadebiutowały w samochodach drogowych w 1989 roku pod maskami Hondy Integry (w Japonii) i modelu CRX (w Europie) ? były to motory o pojemności 1600 cm3 i mocy 160/150 KM. Od tego czasu powstało wiele wariantów silników VTEC, które w zależności od konfiguracji były wykorzystywane do osiągania wysokiej mocy (DOHC VTEC) lub ograniczenia zużycia paliwa (VTEC-E), a kolejną ewolucją tej technologii są oferowane dziś jednostki i-VTEC.

Silnik 1.8 VTEC zadebiutował w Europie wraz z premierą VI generacji modelu Accord w 1998 roku. ?Dawcą organów? dla nowej jednostki był motor F18A3 o mocy 116 KM, który był podstawowym silnikiem we wcześniejszej generacji japońskiego reprezentanta klasy średniej. Szesnastozaworowa jednostka montowana była także w bliźniaczym Roverze serii 600. Dzięki zastosowaniu nowej głowicy z systemem VTEC i zmianie części osprzętu udało się osiągnąć moc 136 KM i moment obrotowy wynoszący 175 Nm. Silnik charakteryzuje się wysoką trwałością oraz całkiem udanym kompromisem między osiągami a spalaniem, zapewniając przyspieszenie od 0-100 km/h w nieco ponad 10 sekund oraz średnie spalanie na poziomie 8,5 litra. Dużą zaletą jest spora podaż Accordów wyposażonych w tą jednostkę, dzięki czemu mamy szersze możliwości przy ewentualnym wyborze. Wraz z zakończeniem produkcji VI generacji Accorda silnik na dobre zniknął z gamy Hondy.

 Usterki i awarie
Hmm? tak naprawdę ten rozdział możemy w zasadzie pominąć 🙂 Jeżeli mamy pecha i wyraźnie widzimy, że ?coś się dzieje?, najprawdopodobniej problem dotyczy elektroniki ? usunięcie takiej usterki może być uciążliwe, ale nie jest to niewykonalne. Motory VTEC są znane z dużego apetytu na olej, szczególnie podczas częstego korzystania z najwyższego pasma obrotów (a pokusa jest ogromna..), dlatego wskazana jest duża czujność właściciela, tym bardziej że zbyt niski jego poziom może powodować objawy podobne do uszkodzenia systemu VTEC (silnik ?nie kręci? się powyżej 4000 tyś obrotów), który zawodzi niezwykle rzadko. Zadbać należy także o dotrzymywanie interwałów wymiany kompletnego rozrządu (co 90 tyś. km).

W kwestii montażu instalacji gazowych zdania są podzielone ?zdecydowani przeciwnicy powołują się na przypadki wypalonych gniazd zaworowych i problemów z pracą na wolnych obrotach, jednak zwolennicy LPG zrzucają to na nieodpowiedzialność właścicieli którzy zapominają m.in. o okresowej regulacji luzów zaworowych. Dobrym rozwiązaniem może być montaż instalacji z dodatkowym układem lubryfikacji gniazd zaworowych, co pozwala na wydłużenie żywotności głowicy. Niemniej jednak montaż instalacji LPG może być ryzykowny ? złe zestrojenie czy kiepskie komponenty zamiast spodziewanych oszczędności przyniosą tylko kosztowne problemy.

Czy warto zainwestować w 1.8 VTEC?
Zdecydowanie tak, chociaż raczej odradzamy egzemplarze ?zagazowane? przez wcześniejszych właścicieli. Silnik 1.8 VTEC jest dobrą propozycją dla osób szukających bezproblemowej jednostki zdolnej bez zająknięcia przystępować do codziennej pracy. Motor sprawnie radzi sobie z napędzaniem Accorda, chociaż osoby oczekujące większej dawki adrenaliny będą raczej zawiedzione. Jeżeli jednak nie należymy do tej wąskiej grupy, możemy ?brać? silnik 1.8 VTEC w ciemno ? z pewnością odwdzięczy się nam za okazane zaufanie.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/BkdXC5fAoXn/

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

6 komentarzy

Dodaj odpowiedź
    • odnośnie regulacji luzów zaworowych , honda nawet w nowszych jednostkach nie zrezygnowała z regulacji luzów – dlaczego, ano z tego samego powodu co producenci motocykli, jak ktoś się nie zna to lepiej niech nie pisze głupot i doczyta to i owo o zaworach , sprężynach, opóźnieniach otwarcia i zamknięcia, nie wspominając o stratach mocy jakie generuje olejowe kasowanie luzu co przy tym idzie wyższym spalaniu, a o uszkodzeniach głowic – zaworów-wałków rozrządu to nie wspomne. A to wszystko żeby nie zaglądać do zaworów co 60 tyś. km.
      Pozdrawiam

  1. Najlepszy i niezawodny motor jeśli się odpowiednio o niego dba. Regulacja luzów zaworowych co wymianę oleju czyli 10 tys. km. Gaz markowy założony 7 lat temu i nic się nie dzieje. Tylko jeździć i cieszyć się że przez 7 lat ani razu nie zawiodła mnie Honda :)!

  2. Zgadzam się to super samochody i z extra silnikiem. Aby się zrelaksować to najlepiej wybrać Przejaszczkę hondą lub zadzwonić na sex telefonik z fajnymi dziewczynami na linii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mitsubishi Pajero od Vilnera

Volvo Concept C Coupe oficjalnie