w ,

Silnik 1.6 Duratec – problemy, awarie, opinie, eksploatacja

Era downsizingu rozwija się błyskawicznie. W gamie jednostek napędowych Forda znajdziemy bardzo wiele tego typu propozycji. Mimo wszystko, oferta niektórych modeli wciąż obejmuje benzynowe konstrukcje wolnossące. Wśród nich znajdziemy silnik 1.6 Duratec, który należy do najbardziej udanych pod względem trwałości w swojej kategorii.

Zacznijmy od kawałka historii. Opisywany silnik powstał na bazie jednostki 1.6 Zetec, która pojawiła się na rynku w 1998 roku wraz z debiutem pierwszej generacji Focusa. W jej projektowaniu pomagali inżynierowie Yamahy, co zaowocowało skromną wagą (około 90 kg), nowoczesną komorą spalania, rozrządem “na pasku” i zaprojektowanym od podstaw układem dolotowym. Przy okazji drugiego wcielenia kompaktowego Forda (2004 r.), zaprezentowano 1.6 Duratec, czyli ewolucję poprzednika. Najważniejszymi nowościami są elektroniczny pedał z potencjometrem, zmodyfikowany układ sterowania silnikiem, a także wersja Ti-VCT, którą dodatkowo wyróżniają fazy rozrządu zaworów dolotowych o regulacji w zakresie 50 stopni i zwiększona moc ze 100 na 115 KM.

Problemy i awarie
Jednostka 1.6 Duratec jest niezwykle prostą i trwałą konstrukcją. Najczęstsze usterki dotyczą osprzętu elektrycznego, jak alternator. Inne problemy mogą dotyczyć cewek zapłonowych. Zresztą, jakikolwiek element by się nie zepsuł, można liczyć na naprawdę stosunkowo tanie części i szybką naprawę. Najpoważniejszą awarią może okazać się zerwanie paska rozrządu. Trzeba pamiętać, że doprowadzenie do pęknięcia powoduje uszkodzenie zaworów i głowicy, co wiąże się z poważniejszym remontem. Warto więc wymieniać pasek częściej niż co 150 tysięcy kilometrów, jak zaleca producent.

Godny uwagi?
Prosta konstrukcja benzynowego silnika Forda wyróżnia się sporą trwałością. Pod względem awaryjności nie budzi praktycznie żadnych zastrzeżeń. Warto jednak zaznaczyć, że to poczciwy silnik wolnossący. Mimo 100-115 KM pod maską, nie jest mistrzem elastyczności i sprawne przyspieszanie wymaga wysokich obrotów, co z kolei podnosi zużycie paliwa. Duratec jest więc dobrym źródłem napędu dla tych mniejszych modeli Forda (Fiesta IV/V, Fusion, Focus). Z drugiej strony, brak kosztownego osprzętu i przyzwoita kultura pracy sprawiają, że warto postawić na tę jednostkę.

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/BgPKdaTlrWr/

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

3 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Infiniti QX30 z nowym silnikiem

SEAT Leon 1.8 TSI DSG FR – Inny wymiar… Volkswagena