w ,

Silnik 1.6 16v Ecotec / TwinPort / Turbo (GM) – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Pomimo niesłabnącej popularności silników wysokoprężnych, wybierając używany samochód z perspektywą dłuższej jego eksploatacji warto zwrócić się w stronę poczciwych ?benzyniaków?. Jednym z najlepszych wyborów okazuje się spotykany przeważnie w Oplach motor 1.6 16v w różnych wcieleniach. Co wpływa na jego niesłabnącą popularność?

Chociaż oficjalnie za debiut motoru Ecotec uznaje się rok 1994, to w rzeczywistości klienci mieli okazję poznać go w nieco innej formie już rok wcześniej ? posłużył bowiem do napędu Corsy w najmocniejszej wersji GSi. Co ciekawe, w jego konstrukcji wykorzystano głowicę zaprojektowaną przez należącego wówczas do GM Lotusa. Późniejsze silniki Ecotec (od Emissions Control Optimisation TEChnology) z serii GM Family 1 doposażono w szereg rozwiązań mających za zadanie ograniczenie emisji wszelkich szkodliwych związków do atmosfery (jak np. zawór EGR czy system AIR). Zmieniono także kolektor dolotowy (z plastikowego na aluminiowy). W 2003 roku jednostkę poddano modernizacji, podczas której wprowadzono m.in. układ dolotowy o regulowanej długości kanałów oraz zmienne fazy rozrządu. Dało to pretekst do wprowadzenia nowej nazwy handlowej ? TwinPort.

W związku z coraz bardziej popularnym trendem dowsizingu w 2007 roku zdecydowano się przeprowadzić kolejne modyfikacje, dzięki którym silnik został wyposażony w turbosprężarkę. Przy okazji pozbawiono go systemu TwinPort, pozostawiono jednak zmienne fazy rozrządu. Od tej pory silnik znany jest jako 1.6 Turbo. W 2011 roku pojawiła się jego najmocniejsza jak dotąd odmiana o mocy 210 KM, która znana jest z Corsy OPC. W związku z rozpoczęciem w 2012 produkcji nowych jednostek z linii MGE (znanych też jako SIDI Ecotec), bardzo udana, dwudziestoletnia kariera motorów z serii GM Family 1 powoli dobiega końca.

Motor 1.6 16v w różnych odmianach pojawił się w wielu modelach marek należących lub związanych z koncernem GM. Opel od samego początku używa go w niemal całej swojej palecie (kolejne generacje Corsy, Astry, Vectry itd.), znany jest także z Daewoo Lanosa (D-TEC), Chevroleta Cruze?a czy Fiata Stilo. ?Najstarsze? silniki Ecotec dostępne są w wariantach o mocy od 100 do 124 KM ? ten ostatni wprowadzono w 2012 roku na potrzeby wspomnianego Cruze?a. Motory z serii Twinport rozwijają 105-115 KM, natomiast najmocniejsze jednostki Turbo legitymują się mocą 150-210 KM. Do zalet należy zaliczyć rozsądne zużycie paliwa, dość nowoczesną budowę i z reguły tanie koszty ewentualnych napraw oraz części.

Jeżeli poszukujemy auta z myślą o zamontowaniu instalacji gazowej to najlepszą opcją będą motory Ecotec ? jednostki TwinPort figurują na liście Prinsa jako ryzykowne (możliwe uszkodzenia głowicy). Na razie odradzamy ?zagazowanie? jednostek Turbo ? chociaż na rynku są dostępne układy współpracujące z podobnymi konstrukcjami, to eksperci podkreślają, że wciąż nie jest to do końca sprawdzona technologia. Pod względem dynamiki oczywiście najlepsze wrażenie na kierowcy zrobią warianty turbodoładowane, ale wolnossące jednostki o ile nie napędzają cięższych modeli, mają w zupełności zadowalający wigor.

Usterki i awarie
Jak zwykle potencjalna usterkowość zależy od troski, jaką do swojego samochodu przywiązuje właściciel. W przypadku starszych jednostek dość często zdarzają się przypadki nadmiernego zużycia oleju, znane są także strzępienie się pasku rozrządu i przyspieszone zużycie pierścieni tłokowych. W motorach TwinPort może dojść do uszkodzenia czujnika klap wirowych w dolocie i zapiekania się samych klap ? producent przewiduje wymianę całego elementu (klapy + czujnik) za ok. 2200-2500 zł, ale są warsztaty, które podejmują się naprawy samych klap za około 1000 zł. W wariantach turbodoładowanych warto zwrócić baczną uwagę na stan turbosprężarki.

Czy warto zainwestować w 1.6 16v Ecotec/TwinPort/Turbo?
Zdecydowanie tak. Jest to na tyle dopracowana konstrukcja, że nawet w swoich najnowszych wcieleniach nie wykazuje większych słabości i na tle konkurentów prezentuje się bardzo korzystnie. Jedynym minusem dla potencjalnego nabywcy o cięższej nodze może być wciąż mało atrakcyjny koszt zakupu samochodów wyposażonych w warianty z turbodoładowaniem i ich niewielka podaż.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/BfMPOovBh9c/

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen Scirocco po face liftingu

Honda Civic VIII (2006-2011) – Futurystyczny Japończyk