w

Seat Toledo II 1.9 TDI (1999-2004)

Seat ma przed sobą ciężkie czasy. Gama modelowa tej marki nie imponuje ani pod względem ilości, ani jakości. Ten obraz ma zmienić zaprezentowany nie tak dawno Leon. Ma w tym pomóc także bliźniak Skody Rapid, czyli model Toledo. Dziś zajmiemy się jednak starszą konstrukcją, która cieszy się niesłabnącą popularnością na polskim rynku. Zapraszamy na mały rentgen Seata Toledo II 1,9 TDI 110 KM.

 

Hiszpański temperament? A i owszem. Z zewnątrz Toledo drugiej generacji prezentuje się wciąż atrakcyjnie. Dynamiczna linia, zadziornie wyglądające reflektory i klasyczny dla marki grill, nadają Seatowi sportowego charakteru. Ten model nie był popularny wśród aut flotowych, dlatego nie zdążył się tak bardzo opatrzeć jak Skoda Octavia. Cieszy również fakt, iż na rynku wtórnym dominują egzemplarze o ciekawym kolorze nadwozia, a nie tylko srebrne bądź białe. Trzeba przyznać, że to jeden z lepiej wyglądających sedanów, których produkcja rozpoczęła się przed rokiem 2000.

Wnętrze to kompilacja składników Volkswagena. Kokpit został przejęty prawie w niezmienionej formie z Audi A3. Spasowanie materiałów jest na dobrym poziomie, lecz można mieć zastrzeżenia, co do ich jakości. Sam projekt też nie prezentuje się najlepiej ? czuć tu bardzo wyraźnie upływ lat. Przednie fotele osadzono dość nisko, dzięki czemu będzie się tu dobrze czuł kierowca o sportowym zacięciu. Same siedziska są dość wygodne i nie powinny męczyć ciała w dalszych wycieczkach. Na tylnej kanapie jest sporo miejsca na nogi, aczkolwiek brakuje go nieco na głowy. Najwygodniej będzie tu oczywiście dwójce, bo szerokość nadwozia nie imponuje. Ważnym elementem podkreślającym praktyczny charakter tego auta jest bagażnik, który pomieści aż 500 litrów ? wynik w pełni zadowalający.

 

Zawieszenie Toledo to kopia Volkswagena Golfa IV generacji. To jednak nie oznacza, iż wrażenia z jazdy tymi pojazdami są takie same. Wręcz przeciwnie. ?Hiszpan? zdecydowanie bardziej lubi zakręty za sprawą nieco innych nastawów zawieszenia oraz precyzyjniejszego układu kierowniczego. Dzięki temu nawet nagła reakcja na ruchy kierownicą nie jest w stanie wyprowadzić samochodu z równowagi. Odbija się to nieco w przypadku komfortu, jednakże powodów do narzekań być nie powinno. Seat dobrze radzi sobie nawet z poprzecznym nierównościami, aczkolwiek w kabinie słychać ciężką pracę podwozia. Dodam, że słychać zdecydowanie za bardzo.

 

Silnik 1,9 TDi o mocy 110 KM współpracuje z 5-stopniową skrzynią manualną. Jest to jeden z najpopularniejszych zestawów na naszym rynku. W Toledo sprawdza się on całkiem nieźle ? na pierwszą setkę należy poczekać niewiele ponad 11 sekund, a prędkość maksymalna to prawie 200 km/h. Dzięki dobremu momentowi obrotowemu (235Nm), kierowca nie jest zmuszony do częstej redukcji podczas wyprzedzania. Do wad jednostki należy zaliczyć kiepskie maniery ? potrafi hałasować i czasem czuć wibracje w kabinie. Warto dodać, iż apetyt auta w tej wersji pozostaje na dobrym poziomie. W cyklu mieszanym można osiągnąć 6,5 litra. Wynik godny dużo nowocześniejszych jednostek o podobnej mocy.

 

Swoją popularność Toledo zawdzięcza również wysokiej trwałości. Niestety można trafić na minę. Zdarza się, że 10-letnie auta potrafią być już mocno wyeksploatowane. Ponadto egzemplarze sprowadzone zza granicy, których przebieg nie przekracza 150 000 km można umieścić w dziale ?fantasy? miejskiej biblioteki. Aby nie dać się złapać w pułapkę, trzeba koniecznie zweryfikować stan turbosprężarki, której wymiana bywa kosztowna. Problemy także sprawia zawór recyrkulacji EGR ? czasem pomaga zwykłe czyszczenie. Jednostka 1,9 TDi w każdym wariancie ma dobrą opinię, ale miewa kłopoty z przepływomierzem. Objawia się to spadkiem mocy, co wyraźnie wpływa na osiągi. Zawieszenie można zaliczyć do tych trwalszych, aczkolwiek ulegają sworznie przednich wahaczy. Denerwującym problemem wszystkich egzemplarzy jest kiepska jakość plastików, które potrafią się łuszczyć bez końca ? szczególnie na boczkach drzwi. Są również przypadki ?szaleństwa? komputera pokładowego, który nie zawsze słusznie wyświetla informacje o awarii silnika bądź systemu poduszek powietrznych.

 

Seat Toledo II 1,9 TDi o mocy 110 KM to propozycja dla wszystkich, którzy poszukują uniwersalnego samochodu. Jest praktyczny, ekonomiczny i dynamiczny, ale znalezienie zadbanego egzemplarza może okazać się bardzo trudne. Jeśli jednak ktoś z was na taki trafi, warto zastanowić się nad jego kupnem. Auta z początku produkcji odradzamy, jednakże egzemplarze z 2005 roku w przyzwoitym stanie można mieć już za około 22 tysięcy złotych.

 

Autor: Wojciech Krzemiński
Zdjęcia: Seat

Napisane przez Rafał Łakus

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 kolejne punkty dla LOTOS Rally Team w Mistrzostwach Świata

Logan wjeżdża do salonów