w

Rodzaje bieżników w oponach samochodowych

Asymetryczny, kierunkowy, symetryczny… Wraz z Motointegrator.pl zgłębiamy zagadnienie bieżników w oponach samochodów osobowych. Sprawdźcie, co powinniście wiedzieć o tym niezwykle istotnym dla Waszego bezpieczeństwa elemencie ogumienia.

 

Opony pneumatyczne towarzyszą kierowcom już od ponad 150 lat. Koncerny oponiarskie nieustannie udoskonalają swoje produkty by nadążyć za tempem rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. O ile sam kształt opon właściwie się nie zmienił, to mieszanka gumy, z której są wykonane oraz architektura bieżnika uległy zasadniczej ewolucji. Co prawda według ekspertów, na suchej nawierzchni 80 proc. właściwości opony zależy od mieszanki, jednak kiedy droga robi się mokra, to właśnie bieżnik przejmuje na siebie zadanie zapewnienia optymalnej przyczepności i skutecznego odprowadzenia wody. Z biegiem czasu rosnące osiągi samochodów przyczyniły się do wykształcenia trzech typów bieżnika.

biezniki2

Bieżnik symetryczny
Jest najprostszym i najstarszym wariantem architektury bieżnika. Cechuje się jednolitym wzorem na całej szerokości czoła opony. Opony z takim wzorem bieżnika można montować w samochodzie w dowolny sposób bez rozróżnienia na wewnętrzną i zewnętrzną stronę opony. Bieżnik symetryczny jest stosowany w najtańszych modelach opon przeznaczonych do lekkich aut o niskiej mocy. Najczęściej decydują się na niego kierowcy, którzy nie oczekują od opon najwyższych osiągów.

 

? Zaletami opon z bieżnikiem symetrycznym są stosunkowo duża wytrzymałość, niska cena i małe opory toczenia, które bezpośrednio przekładają się na obniżenie zużycia paliwa. Wadą takiego ogumienia są gorsze parametry niemal we wszystkich innych aspektach w porównaniu z bardziej zaawansowanymi bieżnikami ? wyjaśnia Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

biezniki3

Bieżnik kierunkowy
Opony z bieżnikiem kierunkowym posiadają charakterystyczny wzór w kształcie litery V. Patrząc na czoło opony możemy dostrzec wyraźną linię symetrii biegnącą przez środek takiego bieżnika. Opony z bieżnikiem kierunkowym spełniają swoją rolę jedynie, gdy są zamontowane zgodnie z oznaczeniami kierunku toczenia. Na boku takiej opony zawsze wytłoczony jest symbol strzałki wskazujący właściwy sposób montażu.

 

? Bieżnik kierunkowy lepiej odprowadza wodę spod czoła opony w czasie jazdy po mokrej nawierzchni i wykazuje się znacznie lepszymi własnościami trakcyjnymi w porównaniu do opony z bieżnikiem symetrycznym. Generuje też mniejszy hałas. Opony z kierunkowym wzorem bieżnika dedykowane są samochodom o wyższej mocy i dla kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy ? tłumaczy Frączak.

biezniki4

Bieżnik asymetryczny
Bieżnik asymetryczny to najwyższy stopień ewolucji bieżnika w ogumieniu samochodowym. Jego ?asymetria? przejawia się w wyraźnej różnicy między rzeźbą po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony. Wynika to z faktu, że przy obciążeniu w zakręcie różne części bieżnika wykonują inne zadania. Największe obciążenie bierze na siebie zewnętrzna część opony, która odpowiada za zapewnienie optymalnej trakcji w zakrętach i dlatego posiada większe, rzadziej ułożone klocki i płytsze rowki. Wewnętrzną część natomiast charakteryzują głębsze rowki i mniejsze klocki, dzięki czemu lepiej radzi sobie z odprowadzaniem wody.

 

Opony z bieżnikiem asymetrycznym przeznaczone są do samochodów sportowych, mają bardzo wysokie indeksy prędkości (250-310 km/h) i są często stosowane jako opony pierwszego montażu w autach takich marek jak Porsche, Ferrari, Maserati czy Aston Martin. Występują przeważnie w większych rozmiarach i posiadają niski profil, a ich ceny są znacznie wyższe w porównaniu do opon z bieżnikiem symetrycznym i kierunkowym. Cena kompletu opon asymetrycznych na felgi w rozmiarze 20 cali potrafi przekroczyć 8 tys. zł.

 

Więcej przydatnych porad i informacji o oponach znajdziesz na Motointegrator.pl

 

Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgratora. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej informacji na http://www.motointegrator.pl

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapowiedź Subaru Forester w wersji STi

Lancia Ypsilon S 1.2 Momodesign – To już jest koniec…