w

Renault Twingo II (2007-2014) ? Praktyczne i oszczędne

Samochody miejskie to idealna recepta na zatłoczone miasta. Małe gabaryty pomagają w znalezieniu miejsca na parkingu, a sprytnie przemyślane wnętrza zaskakują praktycznością. Dzisiaj przyjrzymy się trochę niedocenianemu maluchowi z Francji ? Renault Twingo II.

renault_twingo_II_2

Druga generacja Twingo zadebiutowała w 2006 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. Trzydrzwiowy hatchback powstał w oparciu o płytę podłogową znaną m.in. z Clio II. Na bazie Twingo II powstał ciekawy, lifestylowy roadster Wind, który był produkowany w latach 2010-2012. Również w 2010 Renault zdecydowało się na delikatny retusz ? zmiany dotknęły wnętrze, w którym pojawiły się m.in. nowe wzory tapicerek . W 2012 roku przyszedł czas na poważny lifting, podczas którego odświeżono design nadwozia, tym samym upodabniając Twingo do reszty gamy. Dwa lata później model zniknął z rynku ? zastąpiony został przez zupełnie nowe Twingo, które po raz kolejny zrywa z poprzednikami.

renault_twingo_II_7

Stylistyka i wnętrze

Twingo II wyraźnie różni się od poprzednika – o starszej generacji przypominają jedynie charakterystyczne klamki. Francuscy styliści tym razem nie chcieli niczym zaskakiwać, i w rezultacie stworzyli ładny, ale raczej mało rzucający się w oczy samochód. Modele po liftingu mają zdecydowanie więcej charakteru dzięki bardziej zadziornemu designowi przedniego pasa. Sportowe odmiany RS rozpoznamy m.in. po agresywnym bodykicie i lotce umieszczonej na tylnej klapie.

renault_twingo_II_8

Wnętrze jak na reprezentanta segmentu A okazuje się być całkiem przestronne. Ciekawostka ? z tyłu znajdziemy dwa oddzielne fotele, które można przesuwać ? w ten sposób możemy powiększyć przestrzeń bagażową lub wygospodarować więcej miejsca na nogi. Projekt deski rozdzielczej nawiązuje do rozwiązań znanych z poprzednika ? elektroniczny zestaw wskaźników umieszczono centralnie, podobnie rozwiązano obsługę nawiewów i miejsce przeznaczone na radioodtwarzacz. W droższych wariantach tuż za kierownicą montowany był analogowy obrotomierz, nieco dalej znalazło się miejsce na niewielki schowek. Standard wyposażenia jest na dobrym poziomie ? łatwo znaleźć samochody z pełną ?elektryką? i klimatyzacją. Można mieć zastrzeżenia do jakości niektórych materiałów wykończeniowych, ale w tym segmencie to norma. Niektórzy użytkownicy narzekają na mało wygodne fotele. Bagażnik o bazowej pojemności 230 litrów można uznać za wystarczający. W razie potrzeby można złożyć oparcia foteli i w ten sposób uzyskać 959 litrów.

http://www.autogaleria.hu -

Silniki/Zawieszenie

Paletę jednostek napędowych otwiera 1.2 8v o mocy 60 KM. To propozycja przeznaczona dla spokojnych kierowców, a do jej największych zalet należy umiarkowany apetyt na paliwo (średnio ok. 6 litrów). Podczas dynamicznej jazdy znacznie lepiej sprawdza się żwawsze 1.2 16v o mocy 75 KM, które również zużywa około 6 litrów na 100 kilometrów. Dla amatorów mocniejszych wrażeń przygotowano turbodoładowane motory 1.2 TCe (100 KM), które świetnie radzą sobie z ważącym nieco ponad 1000 kg Twingo.

 

Topowe 1.6 16v o mocy 133 KM jest źródłem napędu rasowej odmiany RS. Renault postanowiło zaoferować klientom również oszczędnego diesla 1.5 dCi (65-82 KM). Pomimo niskiego zużycia paliwa (poniżej 5 litrów na 100 km) opłacalność zakupu wysokoprężnego motoru w przypadku miejskiego Twingo jest raczej dyskusyjna. Moc trafia na przednie koła za pomocą 5-cio biegowych skrzyń manualnych lub zautomatyzowanej przekładni Quickshift.

renault_twingo_II_1

Podwozie Twingo oparto na sprawdzonych rozwiązaniach ? z przodu znajdziemy kolumny MacPhersona, z tyłu belkę skrętną. Zachowanie podczas jazdy jest przeciętne, ale nie odbiega od klasowych konkurentów. Zwolennicy mocnych wrażeń powinni poszukać wersji RS. Komfort jazdy jest wystarczający na krótkich trasach, dłuższe wojaże mogą być męczące.

renault_twingo_II_4

Wersje specjalne: Twingo RS

Mały hot-hatch z Francji potrafi zaskoczyć. 133 konie mechaniczne pozwalają na sprint do ?setki? w 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 201 km/h. Tragedii nie będzie również pod dystrybutorem ? średnie zużycie paliwa zdaniem producenta wynosi ok. 7 litrów na 100 kilometrów. Podwozie stworzone przez dział Renault Sport świetnie sprawdza się w czasie szybkiej jazdy, a skuteczne hamulce i dobrze wyważony układ kierowniczy dodatkowo  wzmacniają pozytywne wrażenia kierowcy. Na bazie wersji RS powstało kilka limitowanych edycji modelu (jak Gordini czy Red Bull RB7).

renault_twingo_II_5

 

Typowe usterki

Miejskie Renault pod względem trwałości prezentuje się naprawdę solidnie. Świadczą o tym m.in. dobre wyniki w rankingach niezawodności ADAC i Dekry, a także pozytywne opinie użytkowników. Większość usterek jest łatwa w naprawie i nie będzie sporym obciążeniem finansowym. Czasami dochodzi do usterek układu ogrzewania, co jest szczególnie uciążliwe zimą. Zdarzają się również problemy z mechanizmem podnoszenia szyb. Zautomatyzowana skrzynia Quickshift może być źródłem potencjalnych kosztów ? w przypadku usterki hydrauliki możemy otrzymać rachunek opiewający na około 7 tysięcy złotych? Słabszym punktem jest  układ hamulcowy, który szybko się zużywa. Benzynowe silniki są trwałe i proste w obsłudze. Przyczyną problemów z uruchomieniem silnika i brakiem mocy mogą być usterki cewek zapłonowych lub zużyte świece. Czasem dochodzi również do usterek czujnika położenia wału korbowego. W przyszłości w motorach 1.2 TCe wymiany z pewnością będzie wymagać turbosprężarka. O typowych przypadłościach diesla 1.5 dCi można przeczytać w jednym z artykułów znajdujących się w dziale ?Silniki?.

renault_twingo_II_11

Werdykt

Druga generacja Twingo to bardzo udany samochód. Zaskakuje nie tylko przestronnym wnętrzem, ale też dobrym wyposażeniem i niską usterkowością. Ceny używanych egzemplarzy w przyzwoitym stanie startują od około 12-13 tysięcy złotych. Wersja RS jest spotykana niezwykle rzadko. Z racji niskiej popularności na naszym rynku (głownie z powodu wysokiej ceny) na rynku wtórnym dominują egzemplarze sprowadzone z zachodu.

 

Autor: Daniel Banaś

Zdjęcia: Renault

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Systemy multimedialne Forda znajdą się w… Toyotach

Aston Martin Vantage GT12 wyprzedany!