w , ,

Renault Megane E-Tech teraz jako hatchback. Czy takie połączenie ma sens? (test)

Renault Megane E-Tech test
Renault Megane E-Tech teraz jako hatchback. Czy takie połączenie ma sens? (test)

Francuska marka uzupełniła ofertę swojego kompaktowego modelu. Teraz można już kupić odmianę hatchback z układem hybrydowym.

Renault Megane E-TECH w najkrótszej wersji nadwoziowej może skrywać układ plug-in. I właśnie taki wariant trafił w moje ręce. Czy prezentowana konfiguracja spełnia oczekiwania? To zależy już od samego użytkownika. Ale po kolei…

Renault Megane E-Tech po liftingu
Wersja hybrydowa nie różnic się stylistycznie od tych pozostałych

Co ważne, projektanci odpowiedzialni za design nie szukali zmian na siłę. To oznacza, że Megane wygląda jak Megane. I bardzo dobrze. Dziś już żadne modyfikacje nie są potrzebne, by podkreślić ekologiczny charakter samochodu. Liczne grono producentów ma w swoich gamach tego typu propozycje, dlatego robienie czegoś na wzór Priusa z przyjemnie narysowanego auta byłoby co najmniej nieporozumieniem i nie potrzebnym kosztem.

Wnętrze, które zyskuje z czasem

We wnętrzu można poczuć się naprawdę dobrze. Ostatni lifting podniósł poziom jakości o kolejny szczebel i przyniósł kilka nowych rozwiązań, które pozwoliły na progres w dziedzinie ergonomii. Sam projekt kokpitu nie należy do najnowocześniejszych, ale może to i lepiej. Patrząc na niektórych producentów oferujących nowsze generacyjnie kompakty można odnieść wrażenie, że minimalizm poszedł za daleko, na czym ucierpiała użyteczność. W tym aucie nie ma z tym problemu.

Renault Megane E-Tech - wnętrze
Wnętrze oferuje dobrą jakość i ergonomię

Zegary są oczywiście cyfrowe, ale otrzymały nowe motywy. Prezentują się lepiej od poprzedników. Ekran multimedialny zyskał natomiast bardziej przyjazny interfejs. Jeżeli chodzi o reakcję na dotyk, to jest wystarczająco szybka. Co ważne, niżej umieszczono niezależny panel klimatyzacji, który nie wymaga „grzebania” w menu, co nie jest ani przyjemne, ani bezpieczne. Warte uwagi są także liczne schowki i wnęki. Francuzi nie zapomnieli o praktyczności, dlatego nie ma problemu z rozmieszczeniem zarówno mniejszych, jak i większych przedmiotów.

Renault Megane E-Tech - fotele
Fotele są wygodne. Z tyłu zmieszczą się dwie osoby średniego wzrostu

Fotele zasługują na uznanie. Gdybym mógł zaingerować w ich projekt zastosowałbym dodatkowo przedłużaną część siedziska. I tyle. Pod względem podparcia bocznego, miękkości i regulacji trzymają wysoki poziom. Nie ma więc najmniejszych problemów z dopasowaniem pozycji – nawet w przypadku osób o skrajnych sylwetkach. Z kolei w drugim rzędzie jest nieźle. Nie ma tu specjalnych rarytasów, ale odpowiedni kąt pochylenia oparcia, wygodne siedziska i dodatkowe dysze nawiewu umożliwiają odbycie przyjemnej podróży. Dwaj wysocy pasażerowie (do około 185 centymetrów wzrostu) zmieszczą się tu bez kłopotu.

Renault Megane E-Tech - bagażnik
Bagażnik odmiany hybrydowej został zmniejszony do 261 litrów

O ile kabina nie różni się w porównaniu do konwencjonalnych wersji, o tyle bagażnik – już tak. Gdzieś trzeba było schować część dodatkowej technologii. Pojemność kufra została zmniejszona do 261 litrów. To naprawdę niewiele, jak na hatchbacka segmentu C. Muszę jednak dodać, że w rzeczywistości bagażnik wyglądał na większy i bez problemu zmieściłem w nim dwie duże walizki. Producenci chyba często komplikują sprawę z podawaniem wartości według różnych norm

Renault Megane E-Tech – dane techniczne

Czas przejść do kluczowego wątku. Sercem układu jest benzynowa, wolnossąca jednostka o pojemności 1,6 litra. Generuje ona 91 koni mechanicznych i 144 niutonometry. Uzupełnia ją jednostka elektryczna oddająca do dyspozycji 66 koni mechanicznych i 205 niutonometrów. Co ciekawe jest także tzw. generator prądu dający dodatkowy zastrzyk mocy. Mimo trzech źródeł, cały potencjał kierowany jest tylko na przednią oś. Pomaga w tym skrzynia Multi-mode MMT.

Renault Megane E-Tech - silnik
Układ hybrydowy oferuje 160 koni mechanicznych

Brzmi to skomplikowanie, ale najlepszym wyjaśnieniem tego wszystkiego są liczby. Łączny potencjał układu do 160 koni mechanicznych. Czy to oznacza świetne osiągi? Otóż… nie. Samochód waży niemal 1600 kilogramów, co w dużym stopniu ogranicza jego dynamikę. Sprint do setki zajmuje dokładnie 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Te wartości nie powalają.

Renault Megane E-Tech – kluczowe parametry:

  • Moc: 160 koni mechanicznych
  • Napęd: FWD
  • Skrzynia biegów: Multi-mode MMT
  • 0-100 km/h: 9,4 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 175 km/h
  • Bateria: 10,4 kWh
  • Zasięg w trybie elektrycznym: około 50 kilometrów
  • Spalanie przy rozładowanej baterii: 7-8 litrów

Można jednak liczyć na skromne użycie paliwa. Jeżeli bateria o pojemności 10,4 kWh jest naładowana, to istnieje możliwość pokonania około 50 kilometrów w trybie elektrycznym. Tak, w warunkach rzeczywistych. Po jej rozładowaniu, jednostka spalinowa wkroczy do akcji i zużyje około 4 litrów. Gdy wsiądziemy do auta bez energii w baterii, to trzeba liczyć się ze spalaniem wynoszącym 7-8 litrów.

Wrażenia z jazdy Renault Megane E-Tech

Podróżowałem tym samochodem w zróżnicowanych warunkach. I jedno wiem na pewno. Renault Megane E-Tech zdecydowanie bardziej woli miasto, niż autostradę. Układ napędowy kierowany jest do kierowców o spokojnym usposobieniu i takim też stylu jazdy. Ostre traktowanie „gazu” nie da satysfakcjonujących osiągów, a przy tym zmniejszy przyjemność z jazdy, bo skrzynia lubi przeciągać w takich warunkach. Poza tym, wyraźnie wzrośnie zużycie paliwa.

Hybrydowe Renault Megane
Samochód spodoba się kierowcom preferującym spokojny styl jazdy

Podczas ekonomicznej jazdy jest dużo lepiej. Francuski kompakt aktywuje tryb elektryczny tam, gdzie tylko może. To znacznie obniża emisję szkodliwych substancji. Poza tym, jest wtedy bardzo cicho. Po zatłoczonych uliczkach i parkingach można przemieszczać się niemal bezszelestnie. Fajnie. Co ważne, nie ma problemów z płynnym aktywowaniem jednostek. System żongluje „odpalaniem” w sposób pozbawiony szarpnięć. I to cieszy.

Renault Megane Hybrid 2021
Mimo dużej masy własnej, auto prowadzi się przyzwoicie

Poza nietypowym układem napędowym, to dalej solidne Renault Megane. To oznacza bardzo przyzwoite prowadzenie, które daje pewność nawet przy wysokich prędkościach. Co istotne, nie czuć naprawdę poważnej masy własnej, a to już duży plus w hybrydach plug-in. Nie bez znaczenia jest również odpowiedni poziom tłumienia nierówności. W tej kategorii francuskie auto wciąż znajduje się w czołówce swojego segmentu.

Ile kosztuje Renault Megane E-Tech?

Podstawowa konfiguracja tego modelu startuje od 84 900 złotych. Wtedy po maską znajduje się 1-litrowa jednostka TCe oferująca 115 koni mechanicznych. Uzupełnia ją bazowe wyposażenie. Za Renault Megane E-Tech trzeba natomiast zapłacić co najmniej 130 900 złotych. Egzemplarz wyposażony topowo (R.S. Line) to koszt 143 400 złotych.

Renault Megane E-Tech - przód
Ceny hybrydy rozpoczynają się od 130 900 złotych

Francuski kompakt w hybrydowej wersji to ciekawa propozycja. Mało który producent oferuje w tym segmencie wariant plug-in zintegrowany z hatchbackiem. Możemy więc mówić o wypełnieniu niszy. Samochód powinien sprostać oczekiwaniom osób o spokojnym stylu jazdy, które głównie poruszają się po mieście. Trzeba jednak liczyć się ze skromnym bagażnikiem.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

GTA remastery

Trylogia GTA powraca. Rockstar Games potwierdza!

Nieudany wyścig uliczny

Kierowca Golfa R był gotowy. Takiego startu nikt nie mógł się spodziewać (wideo)