w

Porsche 911 Dakar w trudnym terenie. Fizyki nie oszukasz, ale…

Porsche 911 Dakar w trudnym terenie
Porsche 911 Dakar w trudnym terenie. Fizyki nie oszukasz, ale...

Niemiecka marka rozbudowuje gamę swojego kultowego modelu. Ostatnia z zaprezentowanych wersji ma znamiona wyczynowej, choć nie w takim stylu, jak zazwyczaj.

Porsche 911 Dakar, jak sama nazwa wskazuje, nawiązuje do legendarnego, najtrudniejszego rajdu na tej planecie. Rozgrywa się on w piekielnym słońcu, po wydmach i kamienistych nawierzchniach, dlatego samochody o skromnym prześwicie nie mają szans na sukces.

Niemniej jednak można je delikatnie przerobić, by dawały sobie radę poza asfaltem. Z takiego założenia wyszli właśnie niemieccy inżynierowie. Efekt ich prac jest bardzo ciekawy, a do tego ma sens – w odpowiednich warunkach.

Porsche 911 Dakar – prawdziwy off-road

Mat Watson z kanału carwow postanowił zaprezentować ten samochód w naprawdę trudnych warunkach, które można spokojnie nazywać poligonowymi. Wzniesienia, nierówności, błoto – z tym wszystkim musiało zmierzyć się prezentowane Porsche.

Początek był obiecujący. Auto bez problemu dotrzymywało kroku SUV-owi Cayenne, który wydaje się jeszcze lepiej przystosowany do takich warunków. Wszystko za sprawą innych zwisów karoserii i dużego prześwitu. 911 Dakar zostało podniesione, ale nie na tyle, by mówić o prawdziwej terenówce.

> Porsche 911 Dakar 2023. Najwolniejsze z całej oferty, ale dla wielu najfajniejsze!

Co okazało się granicą skuteczności tej wersji? Głębokie błoto. Watson próbował poradzić sobie z pokonaniem grząskiego podłoża, ale w końcu został uziemiony. Wydaje się, że mógł obrać nieco lepszy tor jazdy, ale w takich sytuacjach nie ma za wiele czasu na decyzję. Poza tym, brak pełnoprawnych opon z bieżnikiem typu „kostka” też nie pomógł. Zamiast nich zamontowano to ogumienie Pirelli Scorpion.

Na koniec wspomnijmy o parametrach rzeczywistych tego samochodu. Porsche 911 Dakar ma prześwit o 50 milimetrów wyższy, niż konwencjonalna wersja tego modelu. Co więcej, można liczyć na podniesienie auta o dodatkowe 30 milimetrów. To tryb „High Level” dostępny do 170 km/h.

Porsche 911 Dakar
Porsche 911 Dakar uległo dopiero w grząskim błocie

Pod maską znajduje się doładowany silnik benzynowy pochodzący z Carrery 4 GTS. Generuje on 473 konie mechaniczne i 570 niutonometrów. Przenoszeniem mocy na wszystkie koła zajmuje się skrzynia automatyczna PDK. Taka konfiguracja zapewnia setkę w 3,4 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h. Liczba produkcyjna tej konfiguracji została ograniczona do 2500 sztuk, by podtrzymać jej wyjątkowość.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pod prąd na rondzie

Pod prąd na rondzie. Kolejny zagubiony kierowca (wideo)

Mały karambol na A4

Mały karambol na A4. Właśnie dlatego potrzebny jest odstęp (wideo)