Dane fabryczne zazwyczaj ujawniają wyniki rozpędzania do 100 km/h. A jak wygląda sytuacja przy wyższych wartościach?
Oto porównanie przyspieszenia trzech mocnych kompaktów. Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Wbrew pozorom, różnice między tymi samochodami są spore, choć nie w przypadku mocy. Pod względem potencjału silnikowego, jest bardzo podobnie.
Zacznijmy od Renault Megane R.S. Trophy. Francuski hot hatch skrywa doładowaną jednostkę o pojemności 1,8 litra. Oddaje ona do dyspozycji 300 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Jak wynika z danych fabrycznych, sprint do setki zajmuje 5,7 sekundy.
CUPRA Leon oferuje natomiast dwulitrową jednostkę z rodziny TSI. Tutaj także możemy skorzystać z 300 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Co ciekawe, przyspieszenie do 100 km/h trwa tyle samo, co w Megane R.S. Trophy: 5,7 sekundy.
Volkswagen Golf GTI Clubsport dysponuje dokładnie tym samym potencjałem, co wspomniany wyżej Leon. Jego sercem też jest benzynowa jednostka 2.0 TSI generująca 300 koni mechanicznych oraz 400 niutonometrów. Tutaj jednak setka ma pojawić się po upływie 5,6 sekundy.
Większe różnice przy wyższych prędkościach
Każdy z tych samochodów dysponuje napędem na przednią oś. Wiele zależy więc od ogumienia, zestopniowania przekładni oraz umiejętności kierowcy. To porównanie przyspieszenia sportowych kompaktów pozwala na pewne wnioski, ale niewykluczone, że byłyby one inne, gdyby za kierownicami znajdowali się inni użytkownicy.
Start należał do Megane R.S. Trophy. Golf GTI Clubsport ruszył najsłabiej. Wraz z nabieraniem prędkości sytuacja zaczęła się odwracać. Volkswagen jako pierwszy minął linię mety. Druga była CUPRA, a na trzecim miejscu dotarło Renault. Różnice sięgały kilku setnych sekundy.