w

Porównanie kultowych modeli: Citroen CX kontra Audi 100, Fiat Croma i Mercedes W124 (wideo)

Porównanie kultowych modeli: Citroen CX kontra Audi 100, Fiat Croma i Mercedes W124 (wideo)

Jeszcze kilka dekad temu motoryzacja wyglądała zupełnie inaczej. W pewnych aspektach była nawet lepsza.

Samochody klasy średniej (segment D) były dość prostymi konstrukcjami,  przynajmniej w pewnych kategoriach. To ograniczało ryzyko poważnych awarii, a co za tym idzie – nieplanowane wizyty w serwisie zdarzały się rzadziej.

Nie brakowało jednak bardzo ciekawych modeli, czego przykładem są Citroen CX 25 Turbo 2, Audi 100 CC Turbo Diesel, Fiat Croma Turbo Diesel i Mercedes W124 300D. W sieci znaleźliśmy materiał, którego celem było porównanie tych aut. Dziś są to youngtimery z zadatkami na klasyki.

Test uwzględniał kilka ciekawych pomiarów. Pierwszy z nich to prędkość maksymalna. Który z tych samochodów był najszybszy? Oto kolejność począwszy od najszybszego:

  1. Citroen CX: 195 km/h
  2. Mercedes W124: 190 km/h
  3. Fiat Croma: 188 km/h
  4. Audi 100: 180 km/h

Kolejny z nich dotyczył przyspieszenie do 100 km/h. To wciąż jedna z ważniejszych wartości dla klientów spoglądających na dane techniczne. W tym przypadku doszło do pewnych roszad:

  1. Citroen CX: 11,3 sekundy
  2. Fiat Croma: 11,5 sekundy
  3. Audi 100: 13,4 sekundy
  4. Mercedes W124: 13,6 sekundy

Następny sprawdzian ujawniał kunszt projektantów w dziedzinie wyciszenia. Którzy zaoszczędzili na matach wygłuszających? Okazuje się, że poziom był zbliżony:

  1. Mercedes W124: 72 dB
  2. Audi 100: 74 dB
  3. Fiat Croma: 75 dB
  4. Citroen CX: 75 dB

Nie zabrakło też testu łosia oraz sprawdzenia komfortu tłumienia nierówności. Wielu może zaskoczyć, że w tych kategoriach ponownie wygrał Citroen. To zasługa świetnego zawieszenia hydropneumatycznego, które z jednej strony oferowało bardzo wysoki komfort, a z drugiej pozwalało na gwałtowne zmiany toru jazdy bez utraty stabilności. Warto poświęcić kilkanaście minut i obejrzeć cały materiał.

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najtańsze kompaktowe SUVy 2021

Najtańsze kompaktowe SUV-y w Polsce (2021) – ceny, silniki, wyposażenie (Top 10)

Mercedes-Benz EQS wnętrze

Mercedes-Benz EQS 2022: kokpit to jeden wielki wyświetlacz (wideo)