Niewielkie, pojemne i niebywale praktyczne ? takie właśnie są małe samochody dostawcze. Nic więc dziwnego, że cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Dzisiaj dowiemy się, kto jest lepszy w tworzeniu kombivanów ? Francuzi czy Włosi?
Peugeot Partner i jego bliźniak Citroen Berlingo zadebiutowali na rynku w 1996 roku. Model powstał w oparciu opłytę podłogową wcześniej wykorzystaną przy konstruowaniu Citroena ZX i Peugeota 306. W 2002 roku przeprowadzono obszerny lifting ? największe zmiany dotknęły przedni pas oraz wnętrze, gdzie pojawiła się nowa deska rozdzielcza i odświeżone materiały wykończeniowe.
Fiat Doblo swoją premierę miał na targach w Paryżu w 2000 roku, a niecałe 12 miesięcy później trafił do salonów sprzedaży. Za bazę dla modelu stanowi płyta podłogowa znana z Fiata Palio Weekend. Podobnie jak w przypadku Partnera, lifting przeprowadzony w 2004 roku najbardziej zauważalny jest w przedniej części karoserii oraz w kabinie pasażerskiej.
Stylistyka i wnętrze
Samochody użytkowe z racji swojego przeznaczenia nie stanowią obiektu westchnień – są pudełkowate, bo? muszą takie być. Oba modele są jednak dostatecznie estetyczne i sprawiają przyjazne wrażenie. Zarówno Partner, jak i Doblo były dostępne w wielu wariantach (od wersji typowo dostawczych bez powierzchni przeszklonych do rodzinnych minivanów), co znacznie ułatwia dobranie samochodu odpowiadającego naszym oczekiwaniom.
Wnętrza oferują masę przestrzeni, co docenią szczególnie wysokie osoby. Po podstawowych wariantach dostawczych nie należy spodziewać się przesadnego luksusu. Sytuacja zmienia się w wariantach rodzinnych (np. Malibu czy Combispace) – nie brakuje w nich przydatnych schowków, zauważalnie lepszy jest również standard wyposażenia, a zajmowanie miejsc z tyłu ułatwiają przesuwne drzwi. Uwaga ? w przypadku Partnera pojawiły się one dopiero w egzemplarzach produkowanych od 1999 roku. Oba modele imponują przestrzenią bagażową, ale to Doblo jest prawdziwym prymusem – oferuje 3,2 m3, a w przedłużonych wersjach nawet do 4m3. Punkt dla Fiata
Partner 0:1 Doblo
Układ napędowy
Żaden z uczestników porównania nie sprawdzi się na torze wyścigowym, chociaż styl jazdy wielu osób zasiadających za kierownicami firmowych maszyn zdaje się sugerować coś zupełnie innego… W obu przypadkach pod maską znajdziemy mało skomplikowane i niewysilone motory. Do napędu Doblo przeznaczono benzyniaki 1.2 (65 KM), 1.4 (77 KM) i 1.6 (103 KM )oraz diesle 1.9 D (69 KM), 1.3 Multijet (75 i 85 KM ) i 1.9 JTD (100, 105 i 120 KM). W Partnerze możemy spotkać benzynowe motory 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM), 1.6 (109 KM) lub 1.8 (90 KM). Wśród diesli znajdziemy starsze jednostki 1.8 i 1.9 D (61-70 KM) oraz znacznie nowocześniejsze motory HDI ? 2.0 (90 KM) i 1.6 (75 i 90 KM). W obu przypadkach najlepiej sprawują się motory wysokoprężne ? gwarantują przyzwoitą dynamikę i potrafią być bardzo oszczędnie. Remis
Partner 1:2 Doblo
Układ jezdny
W kwestii prowadzenia przewagę zyskuje francuska konstrukcja. Układ oparty o kolumny MacPhersona (przód) i belkę skrętną (tył) jest bardziej dojrzały i lepiej radzi sobie z nierównościami. Oczywiście, daleko mu do standardów znanych z np. kompaktów, ale biorąc pod uwagę charakter modelu można przymknąć na to oko. W tylnym zawieszeniu Doblo zastosowano archaiczne resory piórowe, które świetnie znoszą przewożenie towarów, ale sprawiają, że Doblo zachowuje się odczuwalnie gorzej podczas jazdy. Plus dla Partnera
Partner 2:2 Doblo
Awaryjność
W tej kategorii oba modele nie mają się czego wstydzić ? ze względu na prostą budowę dobrze znoszą nawet najgorsze traktowanie i są tanie w naprawie. W obu przypadkach zazwyczaj zawodzą drobiazgi ? zacinają się zamki, uszkodzeniu ulegają prowadnice przesuwnych drzwi, zdarzają się też wycieki oleju czy problemy z działaniem układu wentylacji wnętrza (wentylatory). Szczególnie uciążliwe mogą być powtarzające się usterki instalacji elektrycznej. Zawieszenia odznaczają się przyzwoitą trwałością. W przypadku Partnera warto zwrócić uwagę na stan tylnej belki skrętnej ? wyraźny negatyw kół i skrzypienie w czasie jazdy oznaczają dodatkowe wydatki na regenerację elementu. Jednostki napędowe również niczym nie zaskakują ? ich typowe przypadłości są bardzo dobrze znane mechanikom. Warto podkreślić dobre zabezpieczenia antykorozyjne. Podział punktów
Partner 3:3 Doblo
Koszty
Jeżdżącego Partnera z pierwszych lat produkcji można mieć za nawet 2-4 tysiące złotych. Najstarsze Doblo w zależności od wariantu to wydatek od około 6 tys. do 9 tysięcy. W obu przypadkach dostęp do tanich zamienników nie stanowi żadnego problemu, a koszty utrzymania są na bardzo podobnym poziomie. Kolejny remis.
Partner 4:4 Doblo
Podsumowanie
Doblo i Partner okazali się być godnymi siebie rywalami. Oba modele mogą okazać się świetną inwestycją dla osób rozwijających własną działalność gospodarczą i ciekawą alternatywą dla rodzin potrzebujących nieco więcej przestrzeni.
Autor: Daniel Banaś
Zdjęcia: Peugeot/Fiat
Miałem przyjemność jeździć i jednym i drugim. Trochę z przekory, bo na początku miałam Peugeota, ale zawsze ciekawił mnie Fiat. Muszę przyznać, że w 100% zgadzam się z ich opisami zawartymi w artykule. To bardzo, ale to bardzo równorzędne samochody i oba bardzo praktyczne. Gdybym jeszcze raz miał wybierać… pewnie bym losował, bo nie umiałbym wybrać z pełną jednoznacznością pomiędzy modelami. Co śmieszeniejsze, oba samochody sprowadziłem z Czech przez ich komis aaa auto. Czeski film! Ale za to jaki praktyczny 🙂
—-
Nie lubię niedzielnych kierowców!
ja byłem na ich stronie www i najbardziej spodobał mi się nie Partner,ale Boxer- nie wiem czemu autorzy artykułu nie wspomnieli o nim. Czesi mają tu spoko ceny, dzięki!