w

Peugeot Partner (1996-2009) vs Fiat Doblo (2001-2010)

Niewielkie, pojemne i niebywale praktyczne ? takie właśnie są małe samochody dostawcze. Nic więc dziwnego, że cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Dzisiaj dowiemy się, kto jest lepszy w tworzeniu kombivanów  ? Francuzi czy Włosi?peugeot_partner_7

Peugeot Partner i jego bliźniak Citroen Berlingo zadebiutowali na rynku w 1996 roku. Model powstał w oparciu opłytę podłogową wcześniej wykorzystaną przy konstruowaniu Citroena ZX i Peugeota 306. W 2002 roku przeprowadzono obszerny lifting ? największe zmiany dotknęły przedni pas oraz wnętrze, gdzie pojawiła się nowa deska rozdzielcza i odświeżone materiały wykończeniowe.

fiat_doblo_7

Fiat Doblo swoją premierę miał na targach w Paryżu w 2000 roku, a niecałe 12 miesięcy później trafił do salonów sprzedaży. Za bazę dla modelu stanowi płyta podłogowa znana z Fiata Palio Weekend. Podobnie jak w przypadku Partnera, lifting przeprowadzony w 2004 roku najbardziej zauważalny jest w przedniej części karoserii oraz w kabinie pasażerskiej.

peugeot_partner_5

Stylistyka i wnętrze

Samochody użytkowe z racji swojego przeznaczenia nie stanowią obiektu westchnień – są pudełkowate, bo? muszą takie być. Oba modele są jednak dostatecznie estetyczne i sprawiają przyjazne wrażenie. Zarówno Partner, jak i Doblo były dostępne w wielu wariantach (od wersji typowo dostawczych bez powierzchni przeszklonych do rodzinnych minivanów), co znacznie ułatwia dobranie samochodu odpowiadającego naszym oczekiwaniom.

fiat_doblo_6

Wnętrza oferują masę przestrzeni, co docenią szczególnie wysokie osoby. Po podstawowych wariantach dostawczych nie należy spodziewać się przesadnego luksusu. Sytuacja zmienia się w wariantach rodzinnych (np. Malibu czy Combispace) – nie brakuje w nich przydatnych schowków, zauważalnie lepszy jest również standard wyposażenia, a zajmowanie miejsc z tyłu ułatwiają przesuwne drzwi. Uwaga ? w przypadku Partnera pojawiły się one dopiero w egzemplarzach produkowanych od 1999 roku. Oba modele imponują przestrzenią bagażową, ale to Doblo jest prawdziwym prymusem – oferuje 3,2 m3, a w przedłużonych wersjach nawet do 4m3. Punkt dla Fiata

Partner 0:1 Doblo

fiat_doblo_5

Układ napędowy

Żaden z uczestników porównania nie sprawdzi się na torze wyścigowym, chociaż styl jazdy wielu osób zasiadających za kierownicami firmowych maszyn zdaje się sugerować coś zupełnie innego… W obu przypadkach pod maską znajdziemy mało skomplikowane i niewysilone motory. Do napędu Doblo przeznaczono benzyniaki 1.2 (65 KM), 1.4 (77 KM) i 1.6 (103 KM )oraz diesle 1.9 D (69 KM), 1.3 Multijet (75 i 85 KM ) i 1.9 JTD (100, 105 i 120 KM). W Partnerze możemy spotkać benzynowe motory 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM), 1.6 (109 KM) lub 1.8 (90 KM). Wśród diesli znajdziemy starsze jednostki 1.8 i 1.9 D (61-70 KM) oraz znacznie nowocześniejsze motory HDI ? 2.0 (90 KM) i 1.6 (75 i 90 KM). W obu przypadkach najlepiej sprawują się motory wysokoprężne ? gwarantują przyzwoitą dynamikę i potrafią być bardzo oszczędnie. Remis

Partner 1:2 Doblo

peugeot_partner_2

Układ jezdny

W kwestii prowadzenia przewagę zyskuje francuska konstrukcja. Układ oparty o kolumny MacPhersona (przód) i belkę skrętną (tył) jest bardziej dojrzały i lepiej radzi sobie z nierównościami. Oczywiście, daleko mu do standardów znanych z np. kompaktów, ale biorąc pod uwagę charakter modelu można przymknąć na to oko. W tylnym zawieszeniu Doblo zastosowano archaiczne resory piórowe, które świetnie znoszą przewożenie towarów, ale sprawiają, że Doblo zachowuje się odczuwalnie gorzej podczas jazdy. Plus dla Partnera

Partner 2:2 Doblo

peugeot_partner

Awaryjność

W tej kategorii oba modele nie mają się czego wstydzić ? ze względu na prostą budowę dobrze znoszą nawet najgorsze traktowanie i są tanie w naprawie. W obu przypadkach zazwyczaj zawodzą drobiazgi ? zacinają się zamki, uszkodzeniu ulegają prowadnice przesuwnych drzwi, zdarzają się też wycieki oleju czy problemy z działaniem układu wentylacji wnętrza (wentylatory). Szczególnie uciążliwe mogą być powtarzające się usterki instalacji elektrycznej. Zawieszenia odznaczają się przyzwoitą trwałością. W przypadku Partnera warto zwrócić uwagę na stan tylnej belki skrętnej ? wyraźny negatyw kół i skrzypienie w czasie jazdy oznaczają dodatkowe wydatki na regenerację elementu. Jednostki napędowe również niczym nie zaskakują ? ich typowe przypadłości są bardzo dobrze znane mechanikom. Warto podkreślić dobre zabezpieczenia antykorozyjne. Podział punktów

Partner 3:3 Doblo

digital manipulation: www.pixoleb.com+34/93 530 55 18

Koszty

Jeżdżącego Partnera z pierwszych lat produkcji można mieć za nawet 2-4 tysiące złotych. Najstarsze Doblo w zależności od wariantu to wydatek od około 6 tys. do 9 tysięcy. W obu przypadkach dostęp do tanich zamienników nie stanowi żadnego problemu, a koszty utrzymania są na bardzo podobnym poziomie. Kolejny remis.

Partner 4:4 Doblo

fiat_doblo_2

Podsumowanie

Doblo i Partner okazali się być godnymi siebie rywalami. Oba modele mogą okazać się świetną inwestycją dla osób rozwijających własną działalność gospodarczą i ciekawą alternatywą dla rodzin potrzebujących nieco więcej przestrzeni.

 

Autor: Daniel Banaś

Zdjęcia: Peugeot/Fiat

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Miałem przyjemność jeździć i jednym i drugim. Trochę z przekory, bo na początku miałam Peugeota, ale zawsze ciekawił mnie Fiat. Muszę przyznać, że w 100% zgadzam się z ich opisami zawartymi w artykule. To bardzo, ale to bardzo równorzędne samochody i oba bardzo praktyczne. Gdybym jeszcze raz miał wybierać… pewnie bym losował, bo nie umiałbym wybrać z pełną jednoznacznością pomiędzy modelami. Co śmieszeniejsze, oba samochody sprowadziłem z Czech przez ich komis aaa auto. Czeski film! Ale za to jaki praktyczny 🙂

    —-
    Nie lubię niedzielnych kierowców!

    • ja byłem na ich stronie www i najbardziej spodobał mi się nie Partner,ale Boxer- nie wiem czemu autorzy artykułu nie wspomnieli o nim. Czesi mają tu spoko ceny, dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Land Rover Discovery Sport – pierwsza jazda

Fiat Fiorino 1.3 MultiJet Adventure – Pracowite pudełko